Kaningodis?

Royal_724

Trådstartare
Någon som har ett bra recept på kaningodis som man kan göra själv?
Något som är lätt att göra!

Sv: Kaningodis?

Något som ändå är nyttigt? Varför inte ge en liten banan-, äppel- eller päronbit nån gång då och då? ;)

Jag menar nåt som ändå är nyttigt som man kan ge!
Nåt som man kan ge nån gång då och då och inte bara morötter, äpple, gurka och sånt! Grönsaker/frukt får mina kaniner dagligen!

Mina får också grönsaker dagligen.. Men frukter som just banan, äpple och päron är ju sådant som helst ska serveras i små mängder bara någon gång ibland.

Jag kan faktiskt inte komma på något man kan göra själv.. Men något mina kaniner uppskattar är sin boll med "lucka" i som man kan fylla med nåt gott som sedan ramlar ur när bollen rullar. Gott och stimulerande i ett. Men det var iofs inte riktigt vad du frågade efter.. :smirk:

Men det var ändå en bra idé! Då får dem lite sysselsättning!
En sån ska jag nog leta upp!!! Vart hittar man en sån?

Granngården mm finns sådana, och på alla andra djuraffärer jag varit på! brukar kallas "aktivitetsboll" och finns i större modeller till hundar etc!
jag har en gul med morötter till min kanin! :rofl:

Som sagt, de finns lite varstans.. Oskar har egentligen fått den vi köpte till kissen, men som inte föll honom på läppen alls. Så den är lite större än kaninmodellen. Han älskar den! Tycker att den är helkul. :D

Det tog sin lilla tid för min att förstå själva tjusningen med den, men nu rullas det omkring mest hela tiden. :D

Jag gör godis till mina marsvin. Jag kan skriva hur du ska göra.

Du behöver:

1/5 del Morot
Ett blad Salad
Gurka (Lika stor del som morotten)
äpple(om man vill)
Någon slags rott frukt
Bannanen (Lika stor del som morotten)
C-Vitamin

Så här gör du:

Riv moroten så den blir som korn. Gör likadant med rottfrukten.Blanda dom två. Skalla gurkan. Ta en ny skål och mossa gurkan, äpplet och bananen så det blir som en gägga. Sen ska du blanda kornen med gäggan. Ta då en skopa c-vitamin i och rör om. När du lägger upp ska inte massan falla isär. Ställ den i kylskåpet i 20min. Och sen kan du ge.

Lycka till. (Ibland kan den bli lös, då kan du ha i lite knäcke brö)

Kanske du kan prova detta, har bara gett det till min hamster men funkar nog till kanin med :D

Ingredienser:
1dl mjöl
2msk havre
1msk corn flaces
1msk musli med havregryn
kalt vatten

Blanda alla torra ingredienser.
Häll sedan i så mycket vatten så det blir en bra smet som är
ganska hård. Forma degen till vad du vill (jag brukar göra
de till korvliknande) Lägg sedan de på en plåt i ugnen på 75 tills de blir hårda. (Tar ca 30 min eller mer beroende på hur tjocka de är)

Ja det måste man ju kunna eftersom det är gjort på ett sädeslag, men jag vet inte säkert. Någon annan som vet??

Liknande trådar

Mat Jag har nyss köpt en Le Creuset-gryta och vill så gärna göra goda bröd i den! Dock är jag lite nervös då många recept vill att man ska...
Svar
15
· Visningar
632
Senast: Caoimhe
·
Hästvård Det går ju åt en del pälsglans så jag tittar om det går att göra eget för att minska utgifterna. Är det någon som gör/har gjort som har...
Svar
2
· Visningar
400
Övr. Djur Posta här om bra djurvideos som finns på youtube. Trodde inte att jag skulle titta en timme på ugglor men fastnade totalt Älskar...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: MJLee
·
Hemmet Jag har fått ett par bitar fin hälleflundra. Men jag har aldrig lagat det och vore tacksam för tips på bra recept.
Svar
4
· Visningar
198
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama