Sv: Kaninfrågor
Jag är relativt ny som kaninägare, köpte min första 2005, när jag var vuxen (till åldern sett i alla fall
). Sen blev det en till förra året. Nåt rätt gör man förhoppningsvis, för de verkar må kanon.
Kaninens basföda består av gräs/ hö av bra kvalitet, samt vatten. Bra hö dammar inte och luktar som om man själv kan tänka sig att göra te på det. Höet i mataffären brukar vara skräp, hästhö brukar funka fint.
Kraftfoder i form av pellets... en del kaniner behöver det, en del inte. Har man en kanin av storvuxen ras, avelsdjur eller djur som växer kan man behöva ge det för den extra näringen, medan andra klarar sig utmärkt utan. Mina löwenkorsningar får 1 msk var om dan, gör nog varken från eller till egentligen.
Frukt och grönsaker brukar vara uppskattat, vänj in kaninen försiktigt om den är ovan. Det finns en massa bra fodertrådar, kolla in dem.
Jag hade honan själv i drygt två år innan jag skaffade en kompis till henne. Hyrde först en vuxen hona ett par veckor och det funkade kanon, dock var hon inte till salu så köpte en liten unge istället. Gick bra med kaninerna, dock började ungen attackera och bitas rejält när den blev lite äldre. Kunde bero på att det inte alls var en hona som försäljaren trodde, utan en illbattig liten hane.
Lösningen blev separata burar och kastrering för ett halvår sedan. Mina kaniner är superpolare och bor numera ihop, däremot är det inte så för alla, ens om de kommer från samma kull och växer upp ihop.
Kompis eller inte, det beror lite på hur mycket kaninen kommer att vara själv, men rent generellt rekommenderas det att kaninen har sällskap av en artfrände, men, som sagt, det är inte alltid det funkar.
Rumsrenheten varierar från kanin till kanin, men med mycket potträning brukar det gå bra. Jag har bara en etta så de hoppar in i buren och gör det de ska, hemma i föräldrarnas ganska lilla villa har de en låda med kattsand i köket. Funkar relativt bra, kissar gör de där de ska. Kan ligga nån planlös bajs nånstans. Envisas de med att använda ett särskilt hörn av bostaden som toalett, ställ en dasslåda där.
Kaninsäkra hemmet: lägg dig på golvet på mage och kika runt så ser du samma saker som kaninen. Lägg alla kablar i kabelrör så får du snyggt och prydligt för egen del också.
Ras är väl till stor del en smaksak, men man bör väl inte satsa på en jättekanin som nybörjare eftersom de kräver lite mer vana vid hanteringen. Hur man väljer uppfödare har jag ingen aning om, men det allmänna rådet är väl att undvika djuraffärer.
Jösses, vad jag babblar!
Låna böcker på bibblan, och så kan man ju hoppas att nån vänlig själ har fler tips och råd att komma med.