Kaninfrågor

Glimfeather

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa kanin. Jag hade en kanin när jag var liten, men jag kan i stort sätt inget om dem. Då köpte jag kainpellets på kvarnen och fick hö av en bonde.

Vad äter de? Visst ska basen bestå av grovfoder? Vad ska de ha förutom det?

Behöver den en kaninkompis?

Kan man få dem rumsrena? Material i toaletten?

Den ska få springa lös i lägenheten när vi är hemma. Hur kaninsäkrar man enklast sitt hem? Tänker på sladdar och så?

Vilken ras ska man ha? Hur väljer man uppfödare?

Berätta allt ni vet är ni snälla :D

Sv: Kaninfrågor

Jag är relativt ny som kaninägare, köpte min första 2005, när jag var vuxen (till åldern sett i alla fall :angel:). Sen blev det en till förra året. Nåt rätt gör man förhoppningsvis, för de verkar må kanon. :D

Kaninens basföda består av gräs/ hö av bra kvalitet, samt vatten. Bra hö dammar inte och luktar som om man själv kan tänka sig att göra te på det. Höet i mataffären brukar vara skräp, hästhö brukar funka fint.

Kraftfoder i form av pellets... en del kaniner behöver det, en del inte. Har man en kanin av storvuxen ras, avelsdjur eller djur som växer kan man behöva ge det för den extra näringen, medan andra klarar sig utmärkt utan. Mina löwenkorsningar får 1 msk var om dan, gör nog varken från eller till egentligen.
Frukt och grönsaker brukar vara uppskattat, vänj in kaninen försiktigt om den är ovan. Det finns en massa bra fodertrådar, kolla in dem. :idea:

Jag hade honan själv i drygt två år innan jag skaffade en kompis till henne. Hyrde först en vuxen hona ett par veckor och det funkade kanon, dock var hon inte till salu så köpte en liten unge istället. Gick bra med kaninerna, dock började ungen attackera och bitas rejält när den blev lite äldre. Kunde bero på att det inte alls var en hona som försäljaren trodde, utan en illbattig liten hane. :devil: Lösningen blev separata burar och kastrering för ett halvår sedan. Mina kaniner är superpolare och bor numera ihop, däremot är det inte så för alla, ens om de kommer från samma kull och växer upp ihop.
Kompis eller inte, det beror lite på hur mycket kaninen kommer att vara själv, men rent generellt rekommenderas det att kaninen har sällskap av en artfrände, men, som sagt, det är inte alltid det funkar.

Rumsrenheten varierar från kanin till kanin, men med mycket potträning brukar det gå bra. Jag har bara en etta så de hoppar in i buren och gör det de ska, hemma i föräldrarnas ganska lilla villa har de en låda med kattsand i köket. Funkar relativt bra, kissar gör de där de ska. Kan ligga nån planlös bajs nånstans. Envisas de med att använda ett särskilt hörn av bostaden som toalett, ställ en dasslåda där. ;)

Kaninsäkra hemmet: lägg dig på golvet på mage och kika runt så ser du samma saker som kaninen. Lägg alla kablar i kabelrör så får du snyggt och prydligt för egen del också. :laugh:

Ras är väl till stor del en smaksak, men man bör väl inte satsa på en jättekanin som nybörjare eftersom de kräver lite mer vana vid hanteringen. Hur man väljer uppfödare har jag ingen aning om, men det allmänna rådet är väl att undvika djuraffärer.

Jösses, vad jag babblar! :o Låna böcker på bibblan, och så kan man ju hoppas att nån vänlig själ har fler tips och råd att komma med. :D

Oo va mysigt att skaffa kanin! Låter som en bra idé tycker jag! :D
Jag kan berätta lite hur vi gör med vår kanin!
Som grovfoder får hon hästhö och på somrarna blir det mycket blad och liknande också. Vår kanin får pellets, men inte kaninpellets utan hon får kalvpellets! En säck med 25 kg kostar typ 70 spänn! Och hon tycker det är väldigt gott! Var en kaninuppfödare som tipsade oss om det! Förutom hö och pellets är det bra om dom får någon pinne att gnaga på ibland, eftersom deras tänder växer och behöver slitas för att inte bli för långa! Sen skämmer man ju gärna bort henne med frukt och grönt! :laugh:
Kaninkompis har inte vår kanin i alla fall och jag tror inte heller hon saknar någon kompis. Fast jag skulle gärna ha en kanin till i och för sig! ;) Men dom är ju inte flockdjur så det går att ha bara en ifall du inte har möjlighet att ha flera!
Rumsrenhet och inomhusfrågor kan jag inte svara på eftersom vi har kaninen utomhus året runt. Ett tips är annars att om du vill ha kaninen ute om dagarna om somrarna kan du sätta upp en hage av kompostgaller, det uppskattas väldigt av vår kanin! Se bara till så den inte gräver sig ut!
Rasen är det nog enklast att du själv känner vad du vill ha! Du kan ju fråga dej själv lite frågor om vad för kanin du vill ha! En mycket kelig? En som kan hoppa hinder? En med hängande öron eller uppstående? En med speciell päls? Vi har tex en rex, som är det lenaste som finns! Tyvärr är den rasen oftast ganska aggresiv och vill inte sitta i knä och gosa! Ett tips är att åka på landsutställningen som sveriges kaninavelsföreningars riksförbund anordnar! Där finns alla raser och ofta är kaninerna till salu. Vi köpte vår kanin där. Annars är det ju massa uppfödare med där som man kan prata med och fråga när de får nya kullar, om du hellre vill köpa en unge!

Lycka till med kaninköpet! :laugh:

Ett tips är annars att om du vill ha kaninen ute om dagarna om somrarna kan du sätta upp en hage av kompostgaller, det uppskattas väldigt av vår kanin! Se bara till så den inte gräver sig ut!

Hage av kompostgaller är en höjdare om man har en icke-grävande kanin, mycket bättre än de där sketna trekantsburarna med kycklingnät. Har man en grävande kanin kan man ju lägga kompostgaller i botten också. Jag lägger också över ett bärnät, sånt man har över träd och buskar för att hålla fåglar borta, fäster med klädnypor, eller en rejäl presenning vid risk för regn. :)

Jag har haft kaniner sen 1989 och råkade av olyckshändelse (okunskap) få min första kull det året oxå. Kaniner förökar sig snabbt *ler*
Idag har jag en aktiv uppfödning och tävlar i hoppning.

Kaniner är lättskötta djur som är lätta att få tama.
Jag har alla mina ute i stora burar och alla har en egen hage där dom är några gånger i veckan.
Har halm i burarna, fritillgång på hö och vattenflaskor.
Jag köper Rabbfor på granngården och granngårdens egna musli som jag blandar med. Funkar jätte bra, fina pälsar och bra hull.

Det går bra att ha två honor i samma bur, men dom kan börja slåss.
Hanar ska man inte ha tillsammans såvida dom inte är kasterade. Hanar slåss inte för livet som honor gör utan den starkaste kasterar oftast den andra.

Vissa kaniner är lätta att få rumsrena, har man tex en katt låda kan man ha spån/kattströ eller nåt i den och lägger dit några av kaninens pluttar brukar den fatta att den ska gå dit, funkar dock inte på alla.

Fundera på vad du vill ha för typ av kanin, stor, liten, lurvig. Renrasig, blandras.
För uppfödare finns register på både sveriges kaninavelsförenings hemsida samt sveriges kaninhoppares riksförbunds hemsida.

Kom ju på att kompisen är kaninuppfödare :eek: Så igår klockan 22 åkte jag dit och tittade på hennes flock dvärgvädurskorsningar, bland andra ett gäng ungar på 2 veckor :love: plus bombarderade henne med frågor :D Så jag sa till henne att ta reda på vilka som är hanar och välja ut en till mig ;) En till kull kommer om en vecka, får åka och kika på dem med ;) Hon föder upp hoppkaniner, men jag ska bara ha den som sällskap! Kelig är ett måste och tydligen ska dv.vädur vara det?

Bra att det är så nära, för då kan man ju vänja ungen vid hunden tidigt! Om jag nu tar en av dem :)

Tack för alla tips och råd föresten!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 691
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 232
Senast: Polibek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar