Kaninfrågor...

Z

Zippa

Hej jag undrar över lite...

Har precis köpt en kaninbok där man bla kan läsa om utfodringstips...

för en upp till tre månaders kanin skall man ge ca 15-20g basfoder men när jag på skoj mätte så visade det sig ju vara pyttelite..
jag har såna där små upphängbara matskålar och då blir det ju bara lite grann på botten.. ?? :(
Jag har alltid fyllt dom till ca hälften.. Måste man verkligen vara så noga?
Större och äldre kaniner med högre vikt får självklart större giva per dag..
Det står oxå att man kan var 3je dag ge lite knäckebröd sallad gurka osv..
några gram morötter varje dag osv.. Jag har gått lite på känn och skämmer kanske bort mina vänner... dom får lite frukt och grönsaker nu som då men jag låter aldrig det som inte blir uppätet att ligga..

Nu till fråga nummer 2: Mina änglar :love: är lite dåliga på att äta hö.. hur mkt äter era? Mina är kanske bortskämda med blad och kvistar och färskt gräs som dom blir matade med samt de dom får i sig när de springer runt i sina stora rastgräs hagar..
det hö som är kvar på mogonen skall man alltid slänga det?
Höhäckarna är ju så stora men om jag skulle lägga så mkt som det går åt så blir det för tillfället väldigt lite i dom..

Sen till min "skendräktiga" hona, om honorna är skendräktiga så är dom väl inte villiga till parning med en eventuell hane?
Elller blir dom inte dräktiga? för i boken stod oxå att om honan är skendräktig så får man vänta några dagar och sen prova igen om man vill avla på henne? Jag trodde att man måste vara jätteförsiktig med att inte låta någon okastrerad hane någonsin komma åt att ev hinna para sig med honan..

SAmt att om honan efter parning och före parning gräver runt och boar så har hon med största sannolikhet inte blivit dräktig.

Tycker att så mkt säger emot mina tidigare läror så om någon kan hjälpa mig reda ut begreppen här och skapa harmoni i min hjärna igen vore jag tacksam :banana:
 
Sv: Kaninfrågor...

Jasså? har jag aldrig hört.. :confused: Jag har hört att det är bra med knäckebröd för tänderna och sådär.

Tror inte det är så noga med exakt hur mkt mat de får. Jag har aldrig vägt/mätt upp maten till mina kaniner. Man märker efter ett tag hur mkt som är lagom till sin kanin.
 
Sv: Kaninfrågor...

ja trode oxå de t var bra för dom att äta knäckebröd,men tydligen inte ! ja hörde det från nån här på buke ! :confused:
 
Sv: Kaninfrågor...

men det är kanske inte sant...? För jag har läst i massa böcker att det ska va bra och mina kaniner har inte tagit någon skada...
 
Sv: Kaninfrågor...

Knäckebröd kan orsaka tarmstörningar och fettma hos kaniner. Ska bara ges någongång, och då som *godis*. Ang Pellets...kaniner är ju inga pelletsätare av naturen utan dom är betande djur. En kanin kan gott och väl klara sig och må bra på enbart hö/gräs av god kvalitee. En frisk kanin mår absolut inte dpligt av detta, snarare tvärtom. Det är ju foderfärsäljarna som VILL få oss att tro att kaniner inte klarar sig utan pellets. En del foderförsäljare vill även få folk att köpa gnagarblandning till kaniner :(..Ang dåliga höätare. Fick knepet av Paradiset ang min hanne som var kass på äta hö att: fodra något mål med enbart hö...tillslut äter dom. Är en kanin bortskämd på godsaker som tex pellets, ja självfallet vill dom ju bara ha det godaste.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
643
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 874
Senast: Badger
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 949
Senast: KesoNeso
·
Övr. Katt Hej! Ganska nyligen köpte vi en Neva hona som har fått någon kull tidigare. Vi har alltid drömt om att få kattungar och nu kommer det...
Svar
3
· Visningar
1 066
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp