Kaninfrågor

Brun

Trådstartare
Jag har några viktiga och grundläggande frågor angående kaniner som jag skulle vela få svar på! :D
1. Hur ofta ska buren rengöras från gödsel? Hur ofta ska underlaget bytas ut helt?
2. Säg att man har en dvärgvädurshane. Ungefär, hur mycket pellets behöver han? Övriga grönsaker? Vitamintillskott? Hö och vatten ska naturligtvis alltid finnas framme. När och hur ofta ska han få sina pellets?
3. Hur ofta ska klorna klippas?
4. Ska kaninen vaccineras mot något? Mot vad och hur ofta?

Tack på förhand! :p

Sv: Kaninfrågor

1. Det enklaste blir om man rengör kaninens bajshörna varje dag, särskilt under sommaren.
Många kaniner väljer nämligen ut ett hörn där de gör sina behov, vilket underlättar vid städning.
Hela buren städar jag ganska sällan eftersom resten ju inte blir smutsigt, då han har sin toalåda.

2. Min hane får någon matsked pellets 1-2 gånger/vecka.
Grönsaker nästan dagligen.
Vitamintillskott behövs ej, speciellt inte sådant man droppar i vattnet.
Det gör bara vattnet grumligt och kan göra att kaninen inte vill dricka det.
Hur mycket man ger beror lite på vilken pellets och hur bra höet är.
Dvs hur mycket han behöver för att hålla sig i hull.
Det höet jag har är såpass bra att det i princip räcker enbart med hö och grönsaker.
Därav att han får såpass lite pellets.

3. När de blir för långa.
Detta beror ju lite på hur kaninen klarar att nöta ner klorna själv.
En utekanin med tillgång till hage nöter ner klorna bättre än en innekanin, till exempel.

4. Bor man i södra Sverige kan det vara bra att vaccinera.
Man vaccinerar då mot RVHD (kaningulsot) och Myxomatos (kaninpest).
Hur ofta det görs vet jag dock ej, då jag inte vaccinerar mina.

1. Det enklaste blir om man rengör kaninens bajshörna varje dag, särskilt under sommaren.
Många kaniner väljer nämligen ut ett hörn där de gör sina behov, vilket underlättar vid städning.
Hela buren städar jag ganska sällan eftersom resten ju inte blir smutsigt, då han har sin toalåda.

2. Min hane får någon matsked pellets 1-2 gånger/vecka.
Grönsaker nästan dagligen.
Vitamintillskott behövs ej, speciellt inte sådant man droppar i vattnet.
Det gör bara vattnet grumligt och kan göra att kaninen inte vill dricka det.
Hur mycket man ger beror lite på vilken pellets och hur bra höet är.
Dvs hur mycket han behöver för att hålla sig i hull.
Det höet jag har är såpass bra att det i princip räcker enbart med hö och grönsaker.
Därav att han får såpass lite pellets.

3. När de blir för långa.
Detta beror ju lite på hur kaninen klarar att nöta ner klorna själv.
En utekanin med tillgång till hage nöter ner klorna bättre än en innekanin, till exempel.

4. Bor man i södra Sverige kan det vara bra att vaccinera.
Man vaccinerar då mot RVHD (kaningulsot) och Myxomatos (kaninpest).
Hur ofta det görs vet jag dock ej, då jag inte vaccinerar mina.

Tack så mycket för svaret, det var verkligen till hjälp. :) Jag bor ju i Blekinge, så då kanske det vore värt att vaccinera (?).

Man vaccinerar en gång om året. Om det finns vildkaniner och/eller om du har tänkt tävla med kaninen (utställning, hoppning) så den kommer i kontakt med andra, bör man vaccinera.

I övrigt har du redan fått bra svar, jag brukar tycka att ½dl pellets är ett bra riktmärke för dvärgvädurar, ev. lite mindre. Börja på något sånt (om det är en vuxen kanin, växer den ska den ha mer) och håll koll på hur den är i hullet. Man ska känna ryggraden, men inte för tydligt.

Mina kaniner får grönsaker på morgonen och pellets (obs, inte gnagarblandning) på kvällen.

Om du ska skaffa kanin, välj gärna en med så många ljusa klor som möjligt. De är betydligt enklare att klippa eftersom man ser pulpan. ;) :idea:

jag tycker du har bra svar .

jag städar mina burar varje dag för jag har honor med ungar nu.

jag ger mina 1 dl mat om dagen nu när dom har ungar ,är det slut får dom lite mer annars bara en halv dl om dagen . min hane får 1 dl om dagen .
hö är där hela tiden till alla kaninerna och vatten 3 ggr dagen .

klipper klor när det behövs , gräver dom dagligen så använder dom ju klorna och då behövs det inte så ofta .

ja vaccinera kan du ju göra ,

Om du ska skaffa kanin, välj gärna en med så många ljusa klor som möjligt. De är betydligt enklare att klippa eftersom man ser pulpan. ;) :idea:

Väldigt smidigt med ljusa klor! Vill dock bara tillägga, att om du är intresserad av utställning och/eller renrasig avel, så är det inte alla färger som får ha ljusa klor.

Jag har lärt min kanin att använda toalåda i buren, den tömmer jag varannan dag för att jag använder All Pet Pine (http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=5700&prodid=4458&ref=/product-dlist.asp?catid=5700) vilket jag starkt rekomenderar! :) hela buren tömms max en gång i veckan, behövs inte oftare än så på grund av att han kissar och bajsar i toan. Du borde använda kutterspån i början (sågspån kan leda till lunginflamition) medans du lär kaninen använda sin toa, sedan när du är hundra procent säker på att buren alltid kommer hålla sig ren så tycker jag att du kan byta till halm (det är gosigt, de gillar att göra små "bon" och gräva i det, det är bra för tarmarna och det är ett underlag som kaninen kan äta utan att bli sjuk, dessutom så blir det inte lika mycket "spillning" i rummet när kaninen hoppar ut ur buren som det blir med spån)

Min 2 åriga dvärgvädurs hane (typ 2 kilo) får en deciliter Pretty Pets om dagen, bara för att jag tycker han blir så smal annars men han är däremot mycket aktiv - en halv deciliter på morgonen och en halv samma tid varje dag på kvällen (bra med ruitine, och tarmarna fungerar bättre om de får små mängder mat oftare)

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=11379&prodid=4554&ref=/product-dlist.asp?catid=11379 bästa fodret till kaniner du kan hitta i hela världen. När du letar efter pellets är det viktigaste att du läser på baksidan av förpackningen att det står mer än 17%fiber, dessdå mer dessdå bättre, och så LITE fett och calcium som möjligt. Sedan är det bra om den har en massa protiener. När kaninen är liten får den äta hur mycket pellets den vill, men när det börjar bli en "tonnåring" så är det dags att minska mänged pellets och fokusera mer på höet. Anledningen till att höet är så viktigt är att det innehåller fiber, vilket är extremt viktigt för kaniner och därför som Ninni Hedblom sa så får inte hennes kanin så mycket pellets för att hon har hög kvalite på sitt timotej hö, vilket innebär att kaninen får tillräkligt med fiber.

Grönsaker tycker jag att de ska få en om dagen, lista på giftiga grönsaker kan du hitta vart som helst på nätet :) Var försiktig med frukter bara, de kan man bara ge lite av på grund av sockerinnehållet...

Hadde keramik vattenskål till min kanin förut, men skaffade efter 2 år en vattenflaska pga den höll vattnet MYCKET renare. Jag ger honom vitamintillskott men mest bara för att det känns bra, som någon redan påpekat här så behövs det absolut inte.

Klorna ska klippas när de börjar blir för långa, ungifär var 7:e vecka.

Om du ska skaffa kanin så måste du se till att du har tid för den. Den fåååååår inte bli ännu en stackare som bara sitter i buren utan vänner, stimulering, kärlek eller motion... Min kanin är min bästa vän ändå så har jag en häst och en hund, de är otroligt underbara djur om man bara spenderar mycket tid med de och bildar en riktig vänskap med de - min kanin kan 13 olika trix för klickerträning och jag tävlar hoppning med den. Det är UNDERBART med kanin, bara man har tillräkligt med tid för den! Du kommer få en riktigt fin, envis, rolig, galen, kelig, intelligent vän om du skaffar en - åh just det sen så ska de ju ha ett litet hus som de kan sova i och gömma sig i i buren också :)

Angående vaccinering så är det helt upp till dig, har min kanin vaccinerad pga att det finns en massa vildkaniner som springer runt i gräset han äter när vi är ute på prominad och för att vi tävlar och han träffar en massa andra kaniner. Det behövs inte men det är ju bra just in case eller hur! :)

// Safiya

// Safiya

Tack så jättemycket för ett långt och utförligt inlägg, Safiya! Det var till stor hjälp! :D Naturligtvis ska jag se till att jag har ordentligt med tid åt min eventuellt nya familjemedlem, annars får det vara! Man ska ha TID med sina djur!

Absolut ingen fara! :) Tycker bara det är kul att dela med mig kunskapen, kaniner är som små hästar - bara att de hoppar och man kan hålla de i famnen :P Jusste, sen så är det väldigt viktigt att du "kaninsäkrar" området där din kanin kommer få springa runt, min kanin är nämligen ansvarig för tusentals kroners skader mot de värse datorer och lampor, och att inte ladda din mobil i samma rum som din kanin befinner sig i är ett tips! xD Och så är det väldigt viktigt att du plockar upp den ofta, så den blir van, det var ett helvete att vänja min kanin vid det vid ett årsåldern. De vill ha en massa leksaker - pappersrullar, kattbollar, gossedjur, kartonger och till å med en enkel papperskasse med lite hö i funkar jätte bra :) Ibland brukar lägga lite hö i en kartong och gömma lite kaningodis i det, älsklingen gräver runt som en galning xD Den kan lära sitt namn om den alltid förkniper det med något bra (t.ex. kjel, mat, träning) och lär sig vad den får/inte får tugga på rätt så snabbt om man bara är snäll och konsekvent från början.

De är underbara! Jag är så glad för din skull, du är påväg mot att skaffa dig en riktig liten vän! Och det är så skönt o veta att det finns de som faktist bryr sig om djuren, bara med tanke på att du var så nyfiken på allting tyder starkt på att din kanin kommer få det väldigt bra! :) Lycka til!!

// Safiya

Jättebra inlägg!
Vill bara tillägga att proteinhalten inte ska vara högre än fiberhalten i pelletsen, då de får för mycket nattbajsar då pga överskott på protein. Kaniner tillverkar nämligen själva protein från hö (eller ja, är väldigt duktiga på att utvinna det) genom att äta upp nattbajset. Det är det kladdiga, njurformade som man ibland ser. Oftast försvinner det dock direkt.

Ett annat tips är att försäkra dem... kan kosta skjortan annars, om du får en buskanin eller en olycksfågel på halsen ;)

Svarar de tre senaste inläggen samtidigt. Jag vill tacka så hemskt mycket för alla svar, att ni orkar med att informera en nybörjade som jag ;) Försäkra ska jag absolut göra (eller mina föräldrar, rättare sagt! xD). Och så ska jag tänka på proteinhalten i fodret. Och tack så mycket Safiya, för att du tror på mig som framtida kaninägare! :) Det betyder jättemycket för mig! :p

1. Jag har väldigt mycket spån, ca 15 cm högt och buren är 80 x 140 cm stor så när det börjar bli väldigt smutsigt så är det bara att röra om så blir det som nytt :D Men när det inte blir renare av det längre är det dags att byta, det gör jag kanske, nej jag vet faktiskt inte... är så olika beroende på hur mkt spån jag lägger i m.m. Jag har så mycket spån så att hon ska kunna gräva ordentligt :laugh:
2. Jag har en dvärgvädurshona, men jag ger henne ca 1/2 till 1 dl om dagen. och då sprider jag ut det så att hon har att göra, eller lägger det i en aktivitetsboll, det tycker hon är jättekul! ;) Grönsaker var jag faktiskt väldigt dålig på att ge i vintras :crazy: shame on me... :devil: men nu ger jag henne i stort sett så mycket hon vill ha. Tänk bara på att vänja kaninen långsamt eftersom de är så känsliga. Om jag inte gett henne så mycket grönt så får hon c-vitamin tabletter istället, vilket jag tycker är jättedyrt. Eftersom pelletsen inte ingår i grundfodret så spelar det inte någon roll när man ger det.
3. När de växt ut såpas att du kan klippa dom med en liten marginal, så tycker jag att du ska göra det. Men det beror på om kaninen själv slipar ner klorna också, jag klipper nog var annan till var tredje vecka :)
4. Jag har knappt hört talas om att man ska vaccinera sin kanin, men det kan ju kanske bero på att vi inte bor på något utsatt ställe... Jag har inte tänkt att göra det iaf. om det inte var nödvändigt vill säga.

Lycka till med kaninen ;)

c-vitamintillskott behövs inte till kaniner :) De kan (till skillnad från marsvin) producera det själva.
Grönsaker är bra för mycket annat så det är bra att ge, men tabletterna kan du slippa lägga pengar på.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 862
Senast: Scata
·
Däggdjur Hej! Jag undrar ALLT om kaniner så alla som har något klokt kaninskötselråd att skriva får gärna skriva här i fall jag missat något...
Svar
4
· Visningar
1 712
Senast: Yrja
·
Däggdjur Jag är lite smått sugen på att skaffa marsvin, men jag vet nästan ingenting om dem :o Så skulle någon ha lust att ge mig lite svar på...
Svar
18
· Visningar
3 137
Däggdjur Hej! Jag har fått erbjudandet av min f.d bästis att få deras 2 kaniner de är ett år, hona och hane, hanen sägs vara kastrerad. Men nu...
Svar
6
· Visningar
2 167
Senast: vego96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilsen i sporten.
  • Vi som letar häst II