Sv: Kaninfrågor
Jag har lärt min kanin att använda toalåda i buren, den tömmer jag varannan dag för att jag använder All Pet Pine (
http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=5700&prodid=4458&ref=/product-dlist.asp?catid=5700) vilket jag starkt rekomenderar!
hela buren tömms max en gång i veckan, behövs inte oftare än så på grund av att han kissar och bajsar i toan. Du borde använda kutterspån i början (sågspån kan leda till lunginflamition) medans du lär kaninen använda sin toa, sedan när du är hundra procent säker på att buren alltid kommer hålla sig ren så tycker jag att du kan byta till halm (det är gosigt, de gillar att göra små "bon" och gräva i det, det är bra för tarmarna och det är ett underlag som kaninen kan äta utan att bli sjuk, dessutom så blir det inte lika mycket "spillning" i rummet när kaninen hoppar ut ur buren som det blir med spån)
Min 2 åriga dvärgvädurs hane (typ 2 kilo) får en deciliter Pretty Pets om dagen, bara för att jag tycker han blir så smal annars men han är däremot mycket aktiv - en halv deciliter på morgonen och en halv samma tid varje dag på kvällen (bra med ruitine, och tarmarna fungerar bättre om de får små mängder mat oftare)
http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=11379&prodid=4554&ref=/product-dlist.asp?catid=11379 bästa fodret till kaniner du kan hitta i hela världen. När du letar efter pellets är det viktigaste att du läser på baksidan av förpackningen att det står mer än 17%fiber, dessdå mer dessdå bättre, och så LITE fett och calcium som möjligt. Sedan är det bra om den har en massa protiener. När kaninen är liten får den äta hur mycket pellets den vill, men när det börjar bli en "tonnåring" så är det dags att minska mänged pellets och fokusera mer på höet. Anledningen till att höet är så viktigt är att det innehåller fiber, vilket är extremt viktigt för kaniner och därför som Ninni Hedblom sa så får inte hennes kanin så mycket pellets för att hon har hög kvalite på sitt timotej hö, vilket innebär att kaninen får tillräkligt med fiber.
Grönsaker tycker jag att de ska få en om dagen, lista på giftiga grönsaker kan du hitta vart som helst på nätet
Var försiktig med frukter bara, de kan man bara ge lite av på grund av sockerinnehållet...
Hadde keramik vattenskål till min kanin förut, men skaffade efter 2 år en vattenflaska pga den höll vattnet MYCKET renare. Jag ger honom vitamintillskott men mest bara för att det känns bra, som någon redan påpekat här så behövs det absolut inte.
Klorna ska klippas när de börjar blir för långa, ungifär var 7:e vecka.
Om du ska skaffa kanin så måste du se till att du har tid för den. Den fåååååår inte bli ännu en stackare som bara sitter i buren utan vänner, stimulering, kärlek eller motion... Min kanin är min bästa vän ändå så har jag en häst och en hund, de är otroligt underbara djur om man bara spenderar mycket tid med de och bildar en riktig vänskap med de - min kanin kan 13 olika trix för klickerträning och jag tävlar hoppning med den. Det är UNDERBART med kanin, bara man har tillräkligt med tid för den! Du kommer få en riktigt fin, envis, rolig, galen, kelig, intelligent vän om du skaffar en - åh just det sen så ska de ju ha ett litet hus som de kan sova i och gömma sig i i buren också
Angående vaccinering så är det helt upp till dig, har min kanin vaccinerad pga att det finns en massa vildkaniner som springer runt i gräset han äter när vi är ute på prominad och för att vi tävlar och han träffar en massa andra kaniner. Det behövs inte men det är ju bra just in case eller hur!
// Safiya
// Safiya