Kaninfoder-vetrinärens utlåtande

Sv: Kaninfoder-vetrinärens utlåtande

Kaninerna ska BARA äta hö och på sin höjd lite grönsaker som bladspenat och persilja, inga morötter, brocolli, grön paprika osv.

Att säga sådär är litegrann som att säga att ALLA hästar klarar sig enbart på hö.
Se lite till individen med!

Haha, oj vilken gammal tråd som drogs upp!
Kan ju följa upp detta nu då det är uppe på tapeten!
Mina kaniner äter enbart hö och funkar kanon på det - man lär sig mer och ändrar åsikt med tiden! Men som någon så klokt påstod så är alla djur individer och självklart fungerar detta inte på alla!

mjaha här kommer jag mitt i allt...
Men min kanin får iaf hö(inte för att han äter så mkt men..) sen har han alltid pellets lr liknande i matskålen, äpplen, morötter & knäckebröd... men alltså.. såg idag att han åt sitt bajs... är de normalt?? åt liksom de som va lite löst och inte de som var kottar liksom... han är typ 8 år...

Det är helt i sin ordning, dom SKA äta det bajset som kan kallas "blindtarmsbajs"... Innehåller massa nyttigheter:d

KL
Var på en mkt lärorik kaninkurs för hållande av kanin och uppfödning som jordbruksverket vill att man ska gå.

Där hade vi bla foderlära.

ett hö med bra värden räcker även för en belgisk jätte. Analysera ert hö och räkna sedan ut en foderstatus till era kaniner. Inte konstigare än att räkna till hästen! Jag har dåligt med protein i årets hö 37 smrp/kg ts. Jag ska vänja in våra kaniner på luzern pellets, mkt sakta och försiktigt från det foder de fått från sina uppfödare. Många uppfödare använder kopellets och fårpellets till sina stora kaniner.
På denna kursen pratade de även om att man inte ska ge sina kaniner för mkt grönsaker. Liten bit morot, liten bit äpple och så grenar att tugga på som tillskott till hö är vad de rekommenderar.

Mina utekaniner äter hö men får även pellets minst 1 dl var 1gång/dag, gärna mer, då de behöver lite inför vintern.

Så gör jag och har alltid gjort. Håller koll på kaninerna så att de är fina i hullet.

*knapplån*

Precis som hästen så är kaninen i första hand en grovfoderomvandlare och precis som hästen så kan kaninen klara sig alldelles utmärkt på bara ett bra hö.

Sen har kaniner, precis som hästar, olika behov. Är det tex frågan om dräktiga/digivande honor, växande kaniner, ute kaniner när det är -20 osv. Vissa grupper av dessa kan behöva tillskott av kaninpellets med mycket fibrer och lite fett. Alla dessa kaninblandningar man kan köpa ute i affärerna är många gånger lika nyttiga för kaninen som en godispåse är för oss.

Lite "grönt" (tex morot, sallad (dock ej isbergsallad), hallonbuskar osv) och en gren som den kan gnaga på (mycket viktigt för tänderna) är också ett bra tillskott till hödieten.

Kaninen skall i första hand äta hö. Får den massvis med annat gojs så kommer den att rata höt och istället äta det andra som är godare men mindre nyttigt.

Mvh

Tora som har haft en kanin med problemmage och som hade klippkort på Blå Stjärnan

Min kanin mår som bäst när han får fri tillgång på hö och bara 1-2 msk pellets om dagen. Någon morot ibland också. Får självklart saltsten och vatten också. På sommaren får han gräs och klöver utöver höet.

Han är i fint hull och inte lös i magen. Förr fick han mer pellets och var ofta dålig i magen.

*lånar*
Har inte kollat igenom hela tråden och se om jag svarat tidigare, men jag tror inte det.

Min kanin (som dog 9 år gammal förra sommaren) hade fri tillgång på hö samt åt morot, äpple och hårt bröd varje dag. Ibland lite gurka och på sommaren gräs. Han mådde utmärkt på det.
Han åt pellets i början när jag fick honom, men hans mage tålde inte det så det fick han sen bara som godis.
Hö var det viktigaste för honom och han åt det med god aptit!

Varför skulle dom inte äta morötter? :S
Jag tycker att hö, pellets och färska grönsaker är idealmat för kaniner, och morötter har ju både vitaminer, fibrer och nedslipningsgrej för tänderna...

Det ideala är ju om kaninen klarar att leva på bara hö. Morötter finns inte i naturen därför anser dom inte att det är nödvändigt, det finns bättre grönsaker att ge om man vill, t.ex grön paprika, persilja, bladspenat och ruccola.

Kaninerna ska BARA äta hö och på sin höjd lite grönsaker som bladspenat och persilja, inga morötter, brocolli, grön paprika osv. H*n ansåg dock att dom på sin höjd kunde få lite pellets kanske 1-2 msk då dom var invanda på det sedan så lång tid tillbaka men INGET annat.
Vad anser Ni om detta? Hur motiverar Ni att era kaniner äter annat än just hö och lite grönt?

Har inte läst hela tråden...

Inga morötter? Usch, vad ledsna mina kaniner skulle bli:crazy:

Mina kaniner har så klart frigång till hö, grenar och pellets eller blandning i burarna...

*knapp*

Men frönblandningar och sådan mat, ska man inte ge kaninerna det? Fröerna är väl bra för magen och pälsen...?

Mina kaniner tycker också om morötter men för det äter dom det inte varje dag utan får det väldigt sällan som en liten godisbit, det tycker dom om:d.

Menar du typ foderblandning från djuraffären (?) så skulle jag kassera den med en gång, innehåller bara dåliga saker i princip. Den tror jag snarare är dålig för kaninens mage...
Mina kaniner har tidigare ätit ett pellets som är det enda bra jag har hittat, har endast hittat det hos veterinär och det kortfattat gjort på pressat hö, innehåller bla mycket växttrådar som är viktigt. Men alla kaniner är som sagt individer vad som är rätt för mina kaniner är kanske inte rätt för din.
Alla kaniner kanske inte klarar att leva på bara hö, det kan jag inte svara för men alla kaniner kan gott och väl leva utan alla lustiga pelletsblandningar som säljs i olika former och färger, kan säga att dom flesta nog skulle må bättre utan dom!

Senast ändrad av en moderator:

Raderat.......

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden