Kaniner och hästmüsli?

Lovve

Trådstartare
Nu har jag en liten fundering här. Jag vet inte om det redan finns en sådan här tråd men iallafall så undrar jag om man kan ge kaniner hästmüsli. :confused:
Är det ofarligt?
Ger det tillräckligt med näring?

Är det någon som ger sina kaniner hästmüsli eller som har någon fundering över det?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Kaniner och hästmüsli?

Kaniner ska ha fri tillgång på hö och klarar sig egentligen på det. Så någon näringsbrist skulle den inte få. Men man ger ju inte marsvinspellets till kaniner så det är väl en viss skillnad på vad kaniner och marsvin behöver fast de ändå inte är så hemskt olika varandra (eller?).
Men det är ju väldigt stor skillnad på en kanin och en häst så jag skulle tippa på att det inte är någon jättebra idé att ge kaninen hästmüsli. De har ju rätt känsliga magar. Ge kaninpellets i stället som är till för kaniner!

När du letar foder, följ denna näringstabellen;

För vuxna kaniner (bas):
Protein 13-15 %
Växttråd 15-17 %
Fett 1.5-2 %
Kalcium 0.4-0.6 %
Fosfor 0.22-0.5 %
Magnesium 0.3 %
Sodium 0.2-0.3 %

Hästfoder har ofta för höga proteinvärden och för lite fibrer för att en kanin ska kunna leva på det.

häst mat, kan du inte ge dom kanin mat?
mina kaniner får ''stampe'' pellets vilket funkar jättebra tkr jag å kaninerna gillar de! :)

Jag har hört vissa uppfödare som blandar i hästmüsli tillsammans med vanlig kaninpellets, som ett litet tillskott ungefär.
Hör på kanin-net vad de säger, var där jag läste det någonstanns.

Har för mig att många blandar i hästmüsli i kaninpelletsen för att få upp fiber/växttrådshalten, men innehållet varierar väldigt mycket bland olika märken så kolla upp vad det är för näringsinnehåll i det du tänkt använda.

Jag blandar kaninpellets (Svenska foders) 50/50 med Spillers Meadow Herb, detta för att få växttråd och fiber halten i maten och även sänka proteinet lite lite (har man mindre protein kan man ge mera mat, vilket behövs till mina glupska "små" saker :P) ett plus är att kaninerna älskar det!

Senast ändrad av en moderator:

Jag blandar kaninpellets (Svenska foders) 50/50 med Spillers Meadow Herb, detta för att få växttråd och fiber halten i maten och även sänka proteinet lite lite (har man mindre protein kan man ge mera mat, vilket behövs till mina glupska "små" saker :P) ett plus är att kaninerna älskar det!

Jag har testat och gett kaninerna lite hästmüsli och också märkt att dom älskar det!

häst mat, kan du inte ge dom kanin mat?
mina kaniner får ''stampe'' pellets vilket funkar jättebra tkr jag å kaninerna gillar de! :)

Dom får kaninpellets. Men jag ville höra vad ni hade för erfarenhet av det. :idea:

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 982
Senast: KesoNeso
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 454
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad