Kaniner o vinterpäls

L

Lumiana

Hej allihopa!
Jag har en inne kanin som jag nu vill flytta ut, till ett stall. Isåfall får han bo i en bur ovanför marken o springa lös ibland på dagarna. Det är ingen mer värme i stallet än den från hästarna, fast det är inte så stort så det är inte så mycket att värma upp, det står två hästar där.
I början av hösten fick han tjock päls men det åkte av.
Går det att vänja honom vid kylan så det växer ut vinterpäls nu, när han dessutom redan tappat den en gång?
Det växlar runt noll just nu men snart slår det till och här blir det omkring 20/25-grader när det är som kallast.

sen undrar jag en till sak: Om det är lugnt att låta honom va ute ena vintern, inne andra o ute nästa ivinter gen?
Vad tror/vet ni?

Tack om ni svarar! Emelie-kaninälskaren

Sv: Kaniner o vinterpäls

Om du ska flytta ut honom så tycker jag att du ska vänta till våren/sommaren. Han kommer frysa annars nu när han är van att vara inne.

jag håller med föregående svar. Skynda långsamt, men börja när det är behagligt klimat ute!

Om du har han inne nu så kommer han troligen frysa ihjäl :crazy: iaf om det blir 20 minus :p

Det beror på var du bor nån stans.

Vi köpte två kaniner i mars för två år sedan. Vi kan inte ha dom inne då min mamma är alergisk.
Vi hade kommit på att dom kan bo i vårat fin fina förråd. Vi höjde tempraturen (16 grader) och boade ordenkligt.
Vi köpte ett litet hus som vi fylde med bobomull som går att köpa i djuraffären och använde halm och sågspån i buren. Buren stog p åen tjock frigolitbit och buren var delvir säckt med en filt.
Kaninerna hade ju värme av varandra tyckte vi men den ena vill boa själv i ett hörn med halm å hö men det är ett djur det får göra som det vill tyckte vi. Kaninerna hade rikligt med mat hela tiden för att hålla värmen bättre.

Om du nu ska flytta ut kaninen till stallet så ställ den på en lite upphöjd plats vid ett element eller likande och se till att ha ett hörn med extra mycket halm å bobomull.

Lycka till men kaninen :bump:

Men hon skrev ju att det inte fanns någon värme i stallet..

Har du ingen källare som kanske är lite kallare än vad det är i resten av huset?
I sådana fall kan du ha den där tills den är van med den temperaturen, och sedan sätta ut den. Då blir temperaturskillnaden inte lika stor, och då lättare att klara av.

Tack för alla era svar!
Jag trorte att jag väntar me att ta ut honom till våren. Han kommer ju vara ensam o det är väldigt regnigt o blåsit här. Nästa vinter fixar jag det tidigare iaf, så då får han bo ute.

Tack iaf. för era svar!

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett dilemma. Ska jag ha kaninerna ute eller inne i vinter? Just nu bor de inne, kaninerna bor på ca 4 kvadrat, och det...
2
Svar
21
· Visningar
2 790
Senast: MinIan
·
Övr. Djur 1.hur aktiverar ni era kaniner? 2.hur stor bur har dom? 3.är de ute? isåfall hur länge? 4.vad får de för foder? 5.ras? 6.storlek...
2 3
Svar
43
· Visningar
12 239
Senast: spooky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar