Kaniner (hanar/honor?)

Flipp

Trådstartare
Hejsan.

Om man vill skaffa flera kaniner så att de får sällskap av varandra är det då bäst att skaffa två honor eller två hanar eller funkar båda lika bra? Har alltid trott att det var enklare för två honor (särskilt systrar från samma kull) att komma överens, men nu läste jag i en bok där det stod att man helst ska ha två kullbröder. Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Kaniner (hanar/honor?)

Jag har 3 kaniner, en hane och två honor...

Hanen vill ju bara para sig me dem trots att en är hans dotter och den andra är morsan till hans dotter :P

Jag skulle utan problem kunna ha ihop mina två honor.. De har en dubbelbur men på somrarna är de i samma stora sommarbur...

Hanar funkar inte!!! Vet inte varför man säger så. När jag var yngre köpte min kompis sig två kullbröder, d sluta med att ena bet ihjäl den andre...

Nu för dryga två år sen köpte två kompisar till mig två hanar och de hade dem i samma bur tills dem blev könsmogna! Då försökte de ta kål på varann, en har ett stort jack i ena örat nu.

SÅ köp antingen två honor el bara en...

vi har 5 st kaniner. om vi ska sätta ihop våra 2 dvärvädurshanar så parar de sig bara med varnadra.iaf så är de världens snällaste mot varann så..men bäst är nog hona/hona..eller kastrerad hane/hona risken är då att hanen försöker att para sig med honan och det kan bli jobbigt, meno mman kastrerar tidigt så försvinner nog lusten, precis som med hästar.

Av vad jag sett och hört är två kastrerade hanar bäst tillsammans, men jag har ingen egen erfarenhet av kaniner tillsammans.

Honor ur samma kull, mor eller dotter eller två honor som gått tillsammans från mycket unga dar.

Två hanar ska man aldrig ha ihop! Även om dom är kullsyskon så kommer dom så småningom att omvända syskonkärleken till blodigt allvar! och dom ger sig inte förren den ena är död eller sitter upptryckt i ett hörn allvarligt skadad. Det är hemsk att se på en kanin som blivit utsatt för detta av en annan... dom ser förskräckliga ut...

två okända honor ska man inte heller släppa tillsammans då samma sak bryter ut, lär sluta med slagsmål.

Alternativen jag tycker är bra är kullsyskon eller ensamma.
En kanin klarar sig ypperligt själv bara VI tar hand om den och ger den tid, då blir VI deras bästa kompis och blir mer gosig och tillgiven.
2 kaniner som har sällskap av varandra ger den mesta kärlek åt sin kompis än ägaren och kanske inte blir lika tillgiven som en ensam.
Kastrerad hane med hona kan ju också funka, men beror på när hanen är kastrerad, är det en fortfarande närgången hane som hela tiden är på honan kan det sluta med skadad hane, honor kan ha ett förskräckligt humör när hon inte är brunstig eller tvärtom, gå undan hela tiden och aldrig få vara ifred.

och försöker hanen bestiga henne framifrån kan det sluta med en otrevlig kastreration! Har hört av kaninuppfödare att detta händer om man inte ser upp om inte honan är brunstig :smirk:

Tack för svaren! Tyckte det lät lite konstigt att ha två hanar ihop (även om de är syskon) eftersom det är första gången jag hört det. De kan ju ha menat två kastrerade hanar även om inte det framgick iofs.. Jag har själv haft två hankaniner (som inte delade bur alltså) och oftast gick det inte ens att ha dem ute samtidigt (utomhus, de var utekaniner) utan att de försökte "para sig" med varandra.

Men hur är det egentligen med att ha en kanin ensam? Finns ju olika åsikter om det, men eftersom kaniner är flockdjur så borde de väl bäst av sällskap? Vill ju att kaninen ska ha det så bra som möjligt.

nja så vitt jag uppfattart det så är kaniner gruppdjur och inte flockdjur. de håller i hopp som en flock men har olika bon men flokdjur är det flera på samma bo oftas men jag kan ha fel.

Flipp skrev:
Men hur är det egentligen med att ha en kanin ensam? Finns ju olika åsikter om det, men eftersom kaniner är flockdjur så borde de väl bäst av sällskap? Vill ju att kaninen ska ha det så bra som möjligt.

Själv tycker jag att mina kaniner inte är ett dugg olyckliga för att dom bor själva. Dom är glada och alltid pigga när man kommer och mycket, MYCKET tillgivna.
Sen kan man ju ha 2 kullsyskon tillsammans då eller mor och dotter, för att para ihop 2 okända kaniner bara sådär är ju inte direkt det smartaste man kan göra...
och sen är det ju alltid en av kaninerna som bestämmer, dom jag känner som har 2 kaniner tillsammans är den ena riktigt elak ibland när det är matdaxs men annars funkar dom bra.

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 961
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 602
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka