Kaninen bits, men bara när han sitter i i famnen

Niwlem

Trådstartare
Hej!

Jag är en nygammal användare här.

Vi köpte en kanin förra veckan. Han är 1,5 år gammal, och väldigt lugn och snäll. Han var självklart nervös och sprattlig i början, men nu tror jag att han börjar känna sig hemmastadd.

Vi har gjort buren mycket mysigare för honom än vad den var innan, han har tjockt underlag, ett hur, aktivitetsleksaker och en stor äppelträdsgren som han älskar att gnaga på. Han verkar trivas kanonbra i buren, och vi brukar lämna den öppen när vi är hemma så han får hoppa in och ut som han vill. Han blir modigare och modigare på sina utflykter, och ofta hoppar han upp i soffan där vi sitter.

De senaste dagarna har han börjat bitas när han sitter i famnen. Han kan ligga jättelänge och verkar nästan slumra, men helt plötsligt bits han. Det är inget litet nafs, utan han bits verkligen!

Vad kan det bero på, och hur tränar man bort det?

Jag har svårt att tänka mig att han skulle vara rädd, och i buren markerar han aldrig, utan det är bara när han sitter i famnen. Det spelar ingen roll om man håller i honom, eller om han själv har hoppat upp i knät.

Sv: Kaninen bits, men bara när han sitter i i famnen

Jag tolkar bett i det sammanhanget som två saker. Antingen:
"släpp mig"
Kaniner är ju inte så ljudliga av sig, och har inte alltid ett lätttolkat kroppsspråk, men dom tar gärna till tänderna om man inte lyssnar.

eller:
"i'm the boss of you!"
Och då är det bara att putta bort honom. Han får inte sitta i famnen om han ska hålla på och kaxa sig.

Ja, det låter troligt att han tycker att han är chefen.;)

Han stryker hakan mot allt, och gärna på mig. Han är inte kastrerad, kan beteendet lindras om vi kasterar honom?

Det är så himla synd, det leder till att vi drar oss lite för att ha honom i famnen, men i övrigt är han underbar. :(

Ja det kan lindras, men det är inte säkert. Kaniner har ju också en tendens till att om dom upptäcker att något har en shysst konsistens att gnaga på (ex tröjor, sladdar) så har dom svårt att låta bli i framtiden :).

Men jag rekommenderar alltid att ska man ha kaninhanar inomhus, så ska dom kastreras. Det blir inte kul om han börjar skvättkissa (markera revir) inomhus. Oranga stinkande fläckar högt uppåt väggarna...

Dock så får man ta i åtanke att det är alltid riskabelt att söva en kanin. De har supersnabb ämnesomsättning och kan tyvärr dö av sedering. Så välj klinik med omsorg :). Fråga gärna hur många kaniner dom brukar kastrera per år, hur det har gått och så vidare.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 265
Senast: mmbot
·
Däggdjur köpte i oktober en liten kaninpojke, 9 veckor gammal. och han är helt klart den mest hopplösa lilla kanin jag har haft (tredje kaninen...
Svar
0
· Visningar
1 456
Senast: vinkelina
·
Övr. Hund Hej igen! Nu har valpen varit hos oss i drygt 1,5 vecka och det fungerar över förväntan bra. Men som alltid kommer en massa frågor...
Svar
7
· Visningar
2 790
Senast: glee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama