E

eerie

Jag tänkte höra lite med er här gällande min familjs förra kanin.

För drygt fyra-fem år sedan så fick mina småsystrar en kanin. En dvärgvädur. Vi trodde vi hade tillräckligt med kunskaper med tanke på att min mor hade kaniner och kaninungar när ho nvar yngre, men tydligen inte.

Jag har försökt läst om detta men inte hitta nåt riktigt svar.

Det som hände var:

Kaninen blev plötsligt konstigt tystlåten. Hon förde inte längre liv på nätterna, hon satt stilla i sin bur och på ett par dagar verkade hon helt apatisk.
En morgon innan barnen skulle iväg till skolan så satte jag mig vid buren och min mor kom och satte sig bredvid.
Kanin låg ner, vilket hon aldrig brukade göra då man kom fram sådär. Efter en stund insåg vi att hon var förlamad och jag kände på mig att något var allvarligt fel.
Just som vi letade efter numret till veterinären så hörde vi konstiga ljud från henne när hon andades. Några minuter senare hörde vi henne dra sitt sista andetag.

Vi fårgade på en djuraffär lite senare vad detta kunde ha berott på. Hon sa att det lät som "havreförgiftning", att man alltså gett henne för mkt havre. Dock har jag inte hittat någon inofmration om att detta skulle vara fallet. Men är det så, så är det ju fruktansvärt att man inte har dom kunskaperna! Jag kände mig så gräsligt vidrig efteråt som inte visste!

Någon som vet? Var ju några år sedan nu men den där kaninens öde finns ofta i mina tankar.

Sv: Kanindöd

Jag har aldrig hört talas om just "havre förgiftning" , men kaniners
magar är väldigt känsliga, det räcker oftast att bara ge bra hö och
vatten för att dom ska må bra, så i mina öron låter det inte helt otroligt
att kaninen reagerade på fodret. Men sådant borde uppfödare/djuraffär informera om när man
köper en kanin(även om djuraffärer ofta har dåliga kunskaper om
kaniner). Dagens kaniner är inte lika tåliga som förr, då man födde upp
"köttdjur" och många av dessa gamla ideer om kaninhållning lever kvar i
böcker på bibliotek, samt äldre personer som inte uppdaterar sig utan
lever som dom lärde.
vore intressant och veta om någon kan mer om det här..

Jag har aldrig hört talas om just "havre förgiftning" , men kaniners
magar är väldigt känsliga, det räcker oftast att bara ge bra hö och
vatten för att dom ska må bra

jo såhär efteråt så har jag också hört det. men vore skönt och veta vad som hände med henne. vi hade havreblandat foder till henne och just havren åt hon jämt upp först minns jag.

Har under ett antal år utfodrat ca 20-50 kaniner (samtidigt) med bara havrekross och hö, vatten o frukt (o gräs på sommaren naturligtvis.)
Ibland dog någon av ålder, någon enstaka blev förlamad så vi fick ta bort den, ett virus (enligt vet) drabbade oss en gång så vi blev av med ett 20-tal på bara några veckor.
Det var en salig blandning mellan dvärgkaniner, vädurar och någon belgisk jätte (sur tant) o alla korsningar som kan bli däremellan.
Vi fick jämt kaniner av folk som hade ledsnat men ingen var speciellt känslig.
Hade havre varit anledning till kaniners död så tror jag inte våra hade mått så bra som dom gjorde - mycket sällan någon var sjuk.

Har under ett antal år utfodrat ca 20-50 kaniner (samtidigt) med bara havrekross och hö, vatten o frukt (o gräs på sommaren naturligtvis.)
Ibland dog någon av ålder, någon enstaka blev förlamad så vi fick ta bort den, ett virus (enligt vet) drabbade oss en gång så vi blev av med ett 20-tal på bara några veckor.
Det var en salig blandning mellan dvärgkaniner, vädurar och någon belgisk jätte (sur tant) o alla korsningar som kan bli däremellan.
Vi fick jämt kaniner av folk som hade ledsnat men ingen var speciellt känslig.
Hade havre varit anledning till kaniners död så tror jag inte våra hade mått så bra som dom gjorde - mycket sällan någon var sjuk.

Ok! Det är bra och veta. För det var just det att våran kanin förlamades. Fick veta nu att de pratade om b-vitamin förgiftning som kunde bli genom för mycket havre. Men som sagt, jag vet ju att min mor har ju haft kaniner när ho nyngre och dom fick ju flera kullar med ungar då och dom har aldrig varit med om nåt liknande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka