Sv: Kanin

Jag tycker inte att de blir personlighetsförändrade till det negativa.
En av mina hankaniner var lite aggresivare och skvättigare som okastrerad, det försvann (=skönt).
Se det ungefär som Vallack-Hingst, förändringen är inte negativ eftersom man får (i regel) en mer harmonisk och lugnare hankanin, den kanske inte är som förr men han är lättare att handskas med och går att ha ihop med honor utan att man behöver oroa sig för exempelvis inavel.

Dvärgvädurar har ett visst humör...
En holländare är mkt bättre som första kanin, de är avlade för att ha ett lungt och trevligt temperament! :idea:

Jag trodde att det var dvärgvädurar som man brukade krekommendera som "nybörjarkaniner" pga det lugna temperamentet?
Alla jag har träffat har varit väldigt trevliga och lugna, men det beror väl också mkt på indviden och hur dom är hanterade .. Jag rekommenderar även Fransk vädur som jag tycker är en jättetrevlig ras och har ett bra temperament, men sedan krävs det ju en större bur och så är dom inte lika lätthanterade som dvärgraserna pga. storleken.

Jag har fått uppfattningen av att hanar är mer sociala än honor, men mer "skvättiga" och så rider dom på allt och alla .. Våran har inte genomgått någon negativ förändring i psyket elr tappat personligheten efter kastrering.
/Hanna

Alla skvätter inte och rider inte på "allt och alla".

Och en fransk vädur är väl inte att rekomendera som första kanin? ;)

Har väl haft otur med dom hankaniner jag har träffat, vårat är totalt hopplös, har snart gett upp med att hitta en kaninkompisåt honom, dom står inte ut ..
pga storleken? haha, jo, det har du rätt i :D Men dom är ju hur goa som helst i temperamentet :)

hanar av dvärgras kan visa aggresiviitet, vilket gör att många rekommenderar att dom ska kastreras, men ävenhonor kan ha ett :devil: humör...
så mitt tips är en hona lr hane som sedan när den nått rätt ålder kastreras, då slipper man skvättandet mm

Jag har aldrig varit med om agressiva hanar av dvärgras, de är oftast de mest sociala och keliga. Både de jag köpt och de jag fött upp själv, det enda kan ju vara mot varann, men man ska ju aldrig ha okastrerade hanar tillsammans.
Honor är lite svårare, men även det är ju individuellt. Den jag har nu är helt underbar...utom vid matdags, hon är så ivrig att hon brukar missa skålen och träffa handen med tänderna istället ;)

Rasen spelar inte så stor roll, bara man trivs med kaninens personlighet. Däremot kan en mindre kanin vara lättare för barn att hantera. Min kanin på 4 kg + kanske är svår för mindre personer att lyfta :D

Nu återupplivar jag min gamla tråd!

Våran kanin ska bli en utekanin, eftersom jag inte kan ha den inne pga astma.

Har nån av er utekanin? HUr ser buren ut?

Vi vet att den ska ha ben, men skulle vilja ha en lite mer personlig bur. Har sett jättefina i affärer, men de är hutlöst dyra!

Kan ni inte visa bilder på era kaninburar?

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
567
Däggdjur Jag behöver köpa en trimmer; Primärt för min kanin som har problem med huden runt ögonen. Trimmern får gärna även funka för hundtassar...
Svar
0
· Visningar
581
Senast: Stinaelin
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka