S

star_star

min kanin har inte ätit på 2 dagar vad ska jag göra??
jag har get min kanin sallad, morot, äppel, hö, kneck bröd, vatten.
SNÄLLA HJÄLP MIG:confused:

Sv: kanin

att ringa/åka till vetten vore ju smart att göra...

har du inte märkt någon skillnad med din kanin innan den slutade äta?
hur är avföringen?
hur mår den i övrigt?

Kaniner är otroligt känsliga djur så märker du något sjukdomssymtom så kontakta vetrinären för det kan gå fort! Dricker den och bajsar? Hur beter den sig i övrigt? Mitt råd är att ringa vet.

ee den har varit konstig den bruka gräva men den orka inte,,, den ligger bara stilla i buren och när jag har den ute.... Hur ska jag kunna hjälpa min kanin att den ska äta?? Snälla jag har varit oss vetrinären men jag fick några tableter och dom sa att det skulle vara över om 2 verckor men den äter bara lite mat så vad ska jag kunna göra?:confused:

jaa den bajsa lite men inte mycket..... Jaa den dricker rätså mycket vatten men inte mat!! Men vad ska jag göra?

Jamen då äter den ju mat. Först skrev du att den inte äter något, och nu skriver du att den äter lite. din kanin äter ju något. Tänk på att den inte är helt kry, du ger ju den medicin, då har man rätt att vara lite låg. Så länge den äter något borde det vara bättre än ingenting. Den har väl hö den äter ?

Har man ett djur under behandling ska man rådfråga vetrinär om det är något man undrar. Jättebra att du skriver här och är nyfiken och vill hjälpa din kanin men vi är inga vetrinärer och vet inte vad som är fel på din kanin. Vad har vetrinären ställt för diagnos och vad är det för tabletter du fått?
Jag tycker du genast ska kontakta vetrinären igen och förklara, äter den inte och bajsar lite så skulle jag inte avvakta i önödan kaniner är som sagt VÄLDIGT känsliga djur precis som andra smådjur och har dom sjukdomssymtom ska man vara försiktig och ta det säkra före det osäkra!

Lycka till och skriv hur det går!

Äpple och knäckebröd är förövrigt godis, kaniner ska ha fri tillgång på hö&vatten och begränsad mängd fiberrik och BRA pellets efter behov (inte skitblandningar) vad gäller grönsaker kan dom b.la äta grön paprika, broccoli, persilja, bladspenat, ruccola osv. Morot och vanlig sallad innehåller inte alltför mycket det heller. Så när du kontaktar veterinär så se till att få kostrådgivning också så du ger kaninen rätt mat. Får den endast den mat du beskriver blir dom sjuka till slut.

Ligger den bara platt på mage och är alldeles slapp, vill inte äta, inte dricka å bajsar inte så är det iaf kolik. Mina kaniner har fått det några ggr och då sätter vi igång med att massera magen. Det hjälper efter några timmar:smirk: å så blir den jättesjuka kaninen frisk igen! :)

Om dina kaniner har fått "kolik" flera gånger borde du nog se över vad orsaken till det är!

Men den äter mycket nu :D tackså mycket för hjälpen....
Jag hade inte fattat men den hade bar i maggen...Skötter min kanin om dom elr ska jag göra något så att de har det bra? :) :) :smirk:

Du får nog skriva om det där inlägget för jag hängde inte riktigt med:D

apollo1 skrev:
Om dina kaniner har fått "kolik" flera gånger borde du nog se över vad orsaken till det är!

Jag kanske uttryckte mig lite luddigt.. d har fått kolik kanske 3-4 ggr under sina 7 år och orsaken har varit att de ätit något olämpligt, som tex för mycket maskrosblad.

Liknande trådar

Däggdjur HUR får jag kaninernas hö att hållas så att de kan äta det men inte sprida ut det i hela hushållet. Har två kaniner som går lösa inne...
Svar
0
· Visningar
912
Senast: vinkelina
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 871
Senast: Scata
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar