Kanin ute o katter??

L

lolo19

Hej! Funderar på att skaffa en kanin, har haft kaniner tidigare och tkr det är trevliga djur. Nu är det så att vi bor i villa på landet, och vi har tre katter.. Om jag skaffar en kanin som jag vill ha utomhus, hur tror ni katterna reagerar? Tror ni det fungerar att ha buren uppställd på en bänk ex, och sedan får kaninen komma ner på gräset när katterna är inne?
Eller måste de ha tillgång till gräs hela dagarna? Om man fodrar med hö osv naturligtvis.

Någon annan som har katt o kanin som vill dela med sig av hur ni har gjort? Råd o tips?

Tacksam för svar

Sv: Kanin ute o katter??

nej, de behöver inte ha tillgång till gräs jämt. tänk på att det finns kaniner som bor inomhus, och dom dör ju inte av det, eller hur? ;)

när vi bodde i lägenhet så var min kanin och katten kompisar. kunde skutta omrking tillsammans,
men nu har vi nya katter (och kaniner för den delen...) och det fungerar ... inte alls. katterna vill äta upp dom i princip när kaninerna är lösa.
men håller man bara uppsikt så går det ju bra (men jag har ALDRIG kaninerna lösa när inte katterna är instängda)

Hej! Tack för ditt svar. Nej de är ju klart att man kan ju ha dem inne med, o de klarar de ju ;)

Jaa det känns lite så, att katterna vill käka upp kaninen.. men man får hålla uppsikt som sagt..

Tack igen för ditt svar :bow:

våra katter bryr sig inte..du märker väl annasr att det inte går att ha buren på marken

Jag har två katter och två kaniner. Kaninerna bor från mitten av maj tills mitten av september ute dygnet runt nere på gräset. Det är inga problem alls! En av katterna brukar sitta uppe på den gamle kaninens bur och tvätta sig, och en av kaninerna brukar ett par gånger i veckan få springa lös på gården över dagen och katterna bryr sig inte alls om honom. Dom luktar på honom men vet att dom inte får göra illa honom. En av katterna fick lära sig det som liten kattunge på 10 veckor då han skulle hälsa på den 9-åriga kaninen, katten luktade på honom och slog sen till kaninen med tassen, och vad gjorde kaninen då? Jo, bet han i örat. Katten har fortfarande ett jack i örat och vet att man inte får göra illa kaninerna, dom (och marsvinen) är en del av familjen. Den andra katten har aldrig försökt att göra illa någon av kaninerna.

Vår förra kanin blev uppäten av extra duktig jägar-katt som i samma veva flyttade in hos mina föräldrar. Kaninen var lös ute och de andra katterna (inklusive grannens katter) hade inte rört den på många många år. Nåja, kaninen var likväl överårig och risken är ju uppenbar när man har kaninen lös ute, men vi räknade med att det ändå gav lyckligare kanin.

Nuvarande kanin är stooor, en par kg tyngre än katterna (fransk vädurskanin) och ingen har rört den. Däremot gör kaninen diverse utfall mot katterna så de flesta av dem tar omvägar runt kaninen.

Katterna kring stallet är duktiga jägare så en vanlig liten fransk dvärgvädur kring ett kilo skulle inte bli långvarig bland dem om de slapp till.

Min förra katt jagade inte ens på hamstern.

Slutsats: det hela är väldigt beroende från fall till fall. Katternas jaktintresse och storlek på kaninen.

Våra x antal katter och hundar har aldrig gjort nåt med kaninerna även om dom bor ute året om. (utom när det är riktigt kallt)

katter kan mycket väl vänja sig vid att kaniner är en del av familjen, har underbara exempel på katter och kaniner som ligger sida vid sida och sover :love:

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: Stinaelin
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 353
Senast: Rugge
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama