Kanin som gör utfall

E

ElinDamgaard

Hej!

Vår kanin gör ibland utfall mot oss. Förr hade vi honom i bur och då var det nästan så fort vi stoppade in händerna i buren för att tex. ge honom mat eller klappa.

Numera har vi honom löst springande i köket där han fått sin lilla hörna med toalett, mat, vatten och ett litet hus. Utfallen har minskat betydligt sedan vi tog bort buren men det händer fortfarande att han attackerar när han är i sitt hörn.

Jag funderar på om det kan vara ett sätt för honom att markera revir. Någon annan som andra idéer? Finns det något sätt jag kan göra för att få honom att sluta med det? Han älskar uppmärksamhet men tycker inte om när man lyfter honom. Dock gör han även utfall när man rör hans leksaker ibland.

Tacksam för alla idéer!

/Elin

Sv: Kanin som gör utfall

Är han ung? Min hona var ett litet monster som ung, morrade och gjorde utfall bland annat, det gick över med åldern och antagligen för att hon märkte att det inte hade någon effekt på mig.

Hon gillade inte att bli upplyft heller men det fick hon öva på tills hon inte protesterade längre. Nu har hon ingenting emot att man rotar runt och håller på men vill gärna vara med överallt och kolla så att altt görs rätt. :) Hon har ju forfarande kvar sitt revir, men hon har accepterat att jag ingår i det också.

Så det kanske fungerar att ignorera hans revirmarkeringar?

Senast ändrad:

Bits han också eller håller han sig till att morra och attackera händerna?

Kastrering kan funka. Om han redan är kastrerad har jag för närvarande inte fler idéer.

men det händer fortfarande att han attackerar när han är i sitt hörn.

Jag reagerar direkt på den här biten.
När han är i sitt hörn, hur agerar ni då?
Går ni fram till honom för att lyfta upp och på samma gång blockerar flyktväg?
Kommer ni uppifrån?

En kanin som blir trängd agerar ibland med att gå till attack, mina egna som i generna har lite häftigare temperament än många kelkaniner slåss hellre än att fly för livet. Vissa kaniner tycker också att det är obehagligt när man kommer uppifrån, bättre att sitta på huk och göra kaninen beredd på att nu kommer jag lyfta upp dej :)

jag skulle låta kaninen vara ifred så mycket som möjligt när den är i sitt hörn

Liknande trådar

Däggdjur För ett år sedan skaffade vi en ny kanin när den gamla fick tas bort tyvärr verkar han inte riktigt trivas hos oss. Har eget rum där...
Svar
9
· Visningar
1 725
Senast: Ainon
·
Övr. Hund Jag har en 13 veckors valp här hemma som blivit som besatt av snön. Så fort han är ute har han käften i snön o tar inte upp den förräns...
Svar
1
· Visningar
1 706
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 316
Senast: Hoarfrost
·
Däggdjur Har läst länge men aldrig skrivit. Nu känner jag mig manad efter den här natten.. I augusti flyttade en omplacerad dvärgvädur hem till...
Svar
12
· Visningar
7 438
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama