Kanin med kolik!

Kilauea

Trådstartare
Nån som varit med om det???
Min kanin, 7 år (minst) hade det häromdagen. Har aldrig hänt förut. Han hade ungefär samma symtom som en häst, hängig, slängde sig från sida till sida, tittade på magen, hasade sig fram osv.
Jättehemskt att se! Blev ilfart till veterinären, men det gick som tur var över av sig självt medan vi var där.

Sv: Kanin med kolik!

Du menar trumsjuka va ? JAg har aldrig vart med om det, men är tyvärr inte helt ovanligt hos kanin.

Jo det hände ca 1 gång per kanin, de jag hade förr. Jag botade det med kamomillte och visst har de ont i magen det syns! Men numera har inte mina nya kaniner fått det , antagligen pga av att jag idag ger mer hö och trots att dessa är större äter de lika myclket pellets som de mindre jag hade för 11 år sedan. Så jag tror dieten är bättre nu helt enkelt.

Aha, trumsjuka. Tyckte väl att jag hört namnet nån gång. Konstigt att inte veterinären sa att det hette så.....
Han har aldrig haft det tidigare, som tur är. Vet inte varför han fick det nu heller, han har alltid ätit samma sorts mat.
Just nu är pelletsen borttagen och han äter hö och grönsaker istället.

Kolik och trumsjuka är faktiskt inte riktigt samma sak. Kolik är ont i tarmar och ev vridna tarmar. Trumsjuka är längre framskridet då är det tvärstopp av all gas i magen. Skillnaden är oxå att lätt kolik går att bota, trumsjuka är mycket svårare, men jag har lyckats med det oxå med kallt kaffe, ( 1 tsk) och koltablatter. Hade ungar som fick det av sin medicin.

På min kanin trodde de att det var Trumsjuka så ilfart mitt i natten till Ultuna... när vi kom dit så hade det gått över... åkte hem och efter två dagar vart det lika dant igen så vi åkte till "våran" veterinär där det blev konstaterat att det var Trumsjuka. Fick medicin och åkte hem efter de tio dagarna med medicin så vart han bra :banana: Men tyvärr bara för 3 dagar, sedan mådde han d¨åligt igen på morgonen åkte till vet sent på kvällen med honom då han fått magont igen.. kl. 21.17 Slutar hans liv i min mammas famn då det blivit konstaterat att det var en cancer knöl han hade och inte överaktiv tarm.... :cry: :cry:

Detta hände för två år sedan och Lilla Figge blev bara 3 år

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 697
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.