Kanin med grå starr + VAD?!

A

almalma

Jag har en kanin som är ganska gammal, 7 år. För ca ett halvår sedan märkte jag vi att hon hade fåt ngn grå fläck i ena ögat. Vi förstod att detta antagligen var början på grå starr, nu har det utvecklats och sedan ungefär fyra månader tillbaka har hon varit helt blind på det ögat. För några dagar sedan upptäckte jag en ny sak: ögat som hittills bara varit helt grått/vitt har nu börjat bli lite rött i ögonvrån, det blev värre efter någon dag och nu är ögat mycket rött. Ser infekterat ut eller nåt sånt, vad kan det vara?

Tacksam för svar! //almalma

Sv: Kanin med grå starr + VAD?!

Ingen aning faktiskt vad det kan vara.
Men tycker helt klart du åtminstone ska ringa och rådfråga en veterinär, även om jag tycker du borde åka in för säkerhets skull.
För det är inget som är normalt iaf.

Fick du veta vad det var? Min kanin har fått något liknande och hon har gråstarr och nu är hela ögat rött.

Fick du veta vad det var? Min kanin har fått något liknande och hon har gråstarr och nu är hela ögat rött.

Min ena kanin har grå starr på ena ögat, men jag har aldrig sett något rött i det :confused:

Hade det varit min kanin hade jag bokat en tid hos veterinären för att kolla upp det.
Min veterinär har sagt att det finns risk för att det ögat börjar krångla, bli vätskefyllt, så man ska hålla extra koll på starr-ögat så kaninen inte börjar klia för då är det något som irriterar. Kan det vara det som hänt med din? Att ögat kliar så den kliar sig och då blir det rött/irriterat?

Åk till veterinären. Gissningsvis en inflammation eller så men omöjligt att säga via en text på internet. Behandling lär behövas oavsett iaf.

Jag har haft en kanin med medfött gråstarr men han hade aldrig sådana problem. Inte heller den äldre hona som började få misstänkt starr.

Liknande trådar

Däggdjur Upptäckte igår att min ninis har svullna ögonlock, kan dock inte säga om de är värre idag eller inte. Rättare sagt så var det så att...
Svar
8
· Visningar
3 345
Senast: Jenka
·
F
Hästvård Hej! Har ett sto på 27 år som har haft problem med ett öga från och till i ett halvår nu.. Det hela började med att hon fick kolik...
Svar
2
· Visningar
1 005
Senast: Malin_84W
·
Övr. Djur Har ju 6 kaninungar hemma som nu är 3 veckor. Sedan de öpnnade ögonen har en varit geggig i ena ögat-inte rinnande utan vit gegge som...
Svar
16
· Visningar
3 069
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama