Kandidat, magister, master och forskarutbildningen

😁 i och för sig, men inte sĂ„ mĂ„nga underfundiga tonĂ„ringar pĂ„ vĂ€g in i vuxenvĂ€rlden. Mindre möjligheter att skapa den dĂ€r kontakten, smĂ„prat i korridoren, se dem gĂ„ frĂ„n gĂ€ngliga och nervösa till i stort sett vuxna som tar studenten. Det verkar liksom betydligt mer opersonligt att undervisa pĂ„ högskola och universitet. :) Det finns sĂ€kert fördelar med det ocksĂ„ men det Ă€r inte det som jag tycker Ă€r roligt.
Vad hĂ€rligt med en lĂ€rare som lĂ„ter sĂ„ positiv! Även över tonĂ„ringar.
 
Jag skrev det mest utifrÄn att det pÄstods att yrkesutbildningarna inte ger formell examen :)
Ok, nej jag vet ju inte hur det Àr med det. SÄvitt jag förstod sÄ pluggade lÀrarna ett visst antal huvudÀmnespoÀng och fick en examina som passade antalet poÀng i huvudÀmnet och andra kurser helt enkelt.

Men det Àr ju möjligt att de kan fÄ en yrkesutbildningsexamen Àven utan att fÄ en kandidatexamen, det vet jag inte. (De lÀste ju i essens nÀstan samma kurser i engelska som vi andra, fick samma tentor i de flesta fall, vilket syntes iom att deras resultat pÄ samma tenta lÄg under vÄra. Men hade pÄ ett par stÀllen annat fokus pÄ nÄgon kurs verkar det som.)

Jag menade bara att om det Àr sÄ och man upptÀcker det och ser det som ett problem kan man ju (kunde i alla fall sannolikt) lÀsa fler kurser i huvudÀmnet tills det rÀcker, examensenheten ger ju Àven examina nÀr du lÀst helt och hÄllet enstaka kurser. Att man fÄtt en yrkesexamen stoppar ju en rimligen inte frÄn att fÄ en formell examen ocksÄ pÄ samma kurser, med ett litet tillÀgg, dock tar det ju lÀngre tid.
 
Ok, nej jag vet ju inte hur det Àr med det. SÄvitt jag förstod sÄ pluggade lÀrarna ett visst antal huvudÀmnespoÀng och fick en examina som passade antalet poÀng i huvudÀmnet och andra kurser helt enkelt.

Men det Àr ju möjligt att de kan fÄ en yrkesutbildningsexamen Àven utan att fÄ en kandidatexamen, det vet jag inte.

Jag menade bara att om det Àr sÄ och man upptÀcker det och ser det som ett problem kan man ju (kunde i alla fall sannolikt) lÀsa fler kurser i huvudÀmnet tills det rÀcker, examensenheten ger ju Àven examina nÀr du lÀst helt och hÄllet enstaka kurser. Att man fÄtt en yrkesexamen stoppar ju en rimligen inte frÄn att fÄ en formell examen ocksÄ pÄ samma kurser, med ett litet tillÀgg, dock tar det ju lÀngre tid.
Absolut, helt rimligt!
 
Hos oss har man inte sĂ„ mycket val. Är man anstĂ€lld som doktorand pĂ„ universitetet sĂ„ mĂ„ste man undervisa 20%, om man inte lyckas fĂ„ nĂ„got specialavtal med extern finansiering. I praktiken undervisar mĂ„nga Ă€nnu mer eftersom det Ă€r sĂ„ stor brist pĂ„ lĂ€rare..
Jag Àr dock avtalsdoktorand sÄ det kravet gÀller inte mig.

Jag vet, du jobbar pÄ min gamla arbetsplats och det var dÀrför jag skrev att det varierar mellan olika lÀrosÀten. :) PÄ nuvarande stÀlle sÄ ses det som möjlighet till förlÀngning av doktorandtjÀnsten med upp till 20%.
 
Jag vet, du jobbar pÄ min gamla arbetsplats och det var dÀrför jag skrev att det varierar mellan olika lÀrosÀten. :) PÄ nuvarande stÀlle sÄ ses det som möjlighet till förlÀngning av doktorandtjÀnsten med upp till 20%.
Jag kanske skulle förtydligat att jag mest spann vidare pÄ ditt inlÀgg, menade inte att ifrÄgasÀtta. Förstod att du har koll! :)
 
Hos oss har man inte sĂ„ mycket val. Är man anstĂ€lld som doktorand pĂ„ universitetet sĂ„ mĂ„ste man undervisa 20%, om man inte lyckas fĂ„ nĂ„got specialavtal med extern finansiering. I praktiken undervisar mĂ„nga Ă€nnu mer eftersom det Ă€r sĂ„ stor brist pĂ„ lĂ€rare..
Jag Àr dock avtalsdoktorand sÄ det kravet gÀller inte mig.
Men dÄ anstÀlls de pÄ 5 Är antar jag?
Jag har bara fyra Ärs avtalad finansiering och har dÄ egentligen ingen möjlighet att klÀmma in undervisning alls, vilket skulle innebÀra noll pedagogisk meritering. SÄ vi har löst det genom att jag har en timanstÀllning pÄ universitet utöver min tjÀnst.

De flesta hos oss anstÀlls pÄ 4 Är utan undervisningsuppdrag, sen publiceras dessa allt eftersom och dÄ fÄr man hugga bÀst man vill. Varje uppdrag ger sedan finansiering för förlÀngning av tjÀnsten.

Lite mÀrkligt system, för vissa uppdrag blir det extrem huggsexa kring, andra Àr svÄra att tillsÀtta.
 
Men dÄ anstÀlls de pÄ 5 Är antar jag?
Jag har bara fyra Ärs avtalad finansiering och har dÄ egentligen ingen möjlighet att klÀmma in undervisning alls, vilket skulle innebÀra noll pedagogisk meritering. SÄ vi har löst det genom att jag har en timanstÀllning pÄ universitet utöver min tjÀnst.

De flesta hos oss anstÀlls pÄ 4 Är utan undervisningsuppdrag, sen publiceras dessa allt eftersom och dÄ fÄr man hugga bÀst man vill. Varje uppdrag ger sedan finansiering för förlÀngning av tjÀnsten.

Lite mÀrkligt system, för vissa uppdrag blir det extrem huggsexa kring, andra Àr svÄra att tillsÀtta.
Ja precis, och man har ju rÀtt till 4 Ärs forskningstid sÄ varje timmas undervisning förlÀnger ens slutdatum pÄ forskarutbildningen. Ju mer man undervisar desto lÀngre kalendertid fÄr man pÄ sig att slutföra avhandlingen.

Jag har ocksÄ ett ekonomiskt avtal med slutdatum dÄ jag Àr avtalsdoktorand och inte anstÀlld av universitetet. För min del har det varit lite krÄngligt att komma överens med min arbetsgivare om hur ev undervisning ska hanteras, men till slut har vi landat i att jag gör det pÄ min vanliga arbetstid och att universitetet fÄr betala min arbetsgivare för de timmarna. Nu undervisar jag typ ingenting i nulÀget ÀndÄ, men borde egentligen ta tag i det för meriteringens skull..
 
Nej formellt Àr det magisterexamen som krÀvs för att bli antagen pÄ forskarutbildningen. Kandidat rÀcker inte. DÀr jag gör min forskarutb Àr det dock vÀldigt ovanligt att man blir antagen om man "bara" har en magister.

Det stÀmmer inte att det formellt krÀvs magisterexamen för att ha grundlÀggande behörighet till forskarutbildning. Det krÀvs examen pÄ avancerad nivÄ dÀr examen innehÄller minst 60 hp pÄ avancerad nivÄ - eller motsvarat förvÀrvade kunskaper (t.ex. frÄn annat land eller frÄn tidigare svenskt system).

KL
Jag tror att förvirringen i trÄden beror pÄ att frÄgan om vad ÀmneslÀrarutbildningen motsvarar, om det Àr en kandidat-, magister, eller masterutbildning, Àr felstÀlld. Det Àr inte nÄgot av dessa eftersom det inte Àr en generell examina utan en yrkesexamen pÄ avancerad nivÄ. Det finns olika sorters examen: Generell examina, konstnÀrlig examina och yrkesexamina. Dessa kan i sin tur förvÀrvas pÄ grundlÀggande nivÄ och pÄ avancerad nivÄ.

En generell examina och en konstnÀrlig examina pÄ avancerad nivÄ kan förvÀrvas antingen som magister eller som master, medan en yrkesexamina kort och gott förvÀrvas som yrkesexamina pÄ avancerad nivÄ.
 
Det stÀmmer inte att det formellt krÀvs magisterexamen för att ha grundlÀggande behörighet till forskarutbildning. Det krÀvs examen pÄ avancerad nivÄ dÀr examen innehÄller minst 60 hp pÄ avancerad nivÄ - eller motsvarat förvÀrvade kunskaper (t.ex. frÄn annat land eller frÄn tidigare svenskt system).
I min studieplan stÄr magisternivÄ utskrivet vid behörighet. Kanske skiljer sig Ät.
 
I min studieplan stÄr magisternivÄ utskrivet vid behörighet. Kanske skiljer sig Ät.

Det kan ocksÄ vara slarvigt uttryckt. Man kan tyvÀrr inte alltid rÀkna med att fakultetsnÀmnd eller institutionsnÀmnd alltid har full koll pÄ alla formaliteter. Det Àr dessutom skillnad pÄ magisternivÄ (=avancerad nivÄ) och magisterexamen. Jag antar att vad man vill sÀga med "magisternivÄ" Àr att man ska ha en examen pÄ avancerad nivÄ.
 
Det kan ocksÄ vara slarvigt uttryckt. Man kan tyvÀrr inte alltid rÀkna med att fakultetsnÀmnd eller institutionsnÀmnd alltid har full koll pÄ alla formaliteter. Det Àr dessutom skillnad pÄ magisternivÄ (=avancerad nivÄ) och magisterexamen. Jag antar att vad man vill sÀga med "magisternivÄ" Àr att man ska ha en examen pÄ avancerad nivÄ.
Ja jag minns inte exakt nu, det stÄr nÄgot om magister i samband med krav pÄ examensarbete. Kan sÀkert vara sÄ som du sÀger, att de menar avancerad nivÄ helt enkelt.
 
Ja jag minns inte exakt nu, det stÄr nÄgot om magister i samband med krav pÄ examensarbete. Kan sÀkert vara sÄ som du sÀger, att de menar avancerad nivÄ helt enkelt.

Jag Àr nÀstan övertygad om saken. StÄr det t.ex. "Krav pÄ examensarbete omfattande X hp pÄ magisternivÄ" sÀger inte heller det att det Àr krav pÄ magisterexamen. Dessutom, hade det stÄtt att magisterexamen var ett krav sÄ hade ju den med masterexamen eller yrkesexamen (inom ditt fÀlt) pÄ avancerad nivÄ per automatik blivit obehörig.
 
En generell examina och en konstnÀrlig examina pÄ avancerad nivÄ kan förvÀrvas antingen som magister eller som master, medan en yrkesexamina pÄ avancerad nivÄ kort och gott förvÀrvas som yrkesexamina pÄ avancerad nivÄ.

Förtydligar bara genom att lÀgga till det fetmarkerade.
 
Jag lÀste Kombinationsprogrammet pÄ SU som gav lÀrarexamen samt masterexamen. Det var deras "selling point" att du fick en högre examen Àn en magister, men det programmet finns inte kvar lÀngre. GymnasielÀrare har ofta en magister, iaf dÀr jag jobbade tidigare.
Jobbar med massor av gymnasielÀrare. Ingen har en magister.
 
Det Àr Àven förvirrat att det heter magister pÄ svenska och master pÄ engelska. Min magister heter Master of Arts pÄ engelska.
 

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • UppdateringstrĂ„d 30
  • TrĂ„den för spĂ„r
  • RetrievertrĂ„den

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • TvĂ€ttstugedrama
Tillbaka
Upp