Kandidat, magister, master och forskarutbildningen

Jobbar med massor av gymnasielärare. Ingen har en magister.
Men en examen är ju inte heller något man automatiskt får. Man måste ju ansöka om att "plocka ut den" (dvs få examen på pappret). Om man får en yrkesexamen kanske man helt enkelt nöjer sig där och inte bryr sig om att ansöka om magisterexamen, även om det skulle vara fullt möjligt.
 
Men en examen är ju inte heller något man automatiskt får. Man måste ju ansöka om att "plocka ut den" (dvs få examen på pappret). Om man får en yrkesexamen kanske man helt enkelt nöjer sig där och inte bryr sig om att ansöka om magisterexamen, även om det skulle vara fullt möjligt.
Så kan det vara. MEN ofta så är det så att eftersom de läser olika ämnen (minst tre på 5 år) så räcker inte poängen till eftersom det inte är enhetligt vilket det är på många andra utbildningar.
 
Jobbar med massor av gymnasielärare. Ingen har en magister.

Det skiljer sig kanske åt! Där jag har jobbat (stora kommunala gymnasium i Storstockholm) så hade de flesta språk- och so-lärare magisterexamen. Vi hade även en lektor (språk), och ett gäng doktorer, men doktorerna var nästan uteslutande no-lärare.
 
Det skiljer sig kanske åt! Där jag har jobbat (stora kommunala gymnasium i Storstockholm) så hade de flesta språk- och so-lärare magisterexamen. Vi hade även en lektor (språk), och ett gäng doktorer, men doktorerna var nästan uteslutande no-lärare.
Hur får de ihop en magisterexamen med tre olika ämnen under fem år?
 
Hur får de ihop en magisterexamen med tre olika ämnen under fem år?
Jag har en masterexamen med 5,5 års studier. Jag läste Kombinationsprogrammet. Finns massor av information på SUs hemsida, t.ex här: https://www.su.se/hsd/utbildning/våra-utbildningar/program/kombinationsprogrammet/examen

Gäller både master och magister så det kanske hjälper dig. Nu var det ett tag sedan jag plockade ut mina examensbevis, så kan inte svära på exakt vilka ämnen som räknades till vilken examen.
 
Hur får de ihop en magisterexamen med tre olika ämnen under fem år?
Det är väl inget svårt alls? Magister kräver 60 hp på avancerad nivå varav minst 30 hp inom ämnet.
På fem är läser du vanligtvis 120 hp på avancerad nivå. Du skulle alltså rent teoretiskt kunna plocka ut flera magisterexamen i olika ämnen om du läser 5 år.
 
Det är väl inget svårt alls? Magister kräver 60 hp på avancerad nivå varav minst 30 hp inom ämnet.
På fem är läser du vanligtvis 120 hp på avancerad nivå. Du skulle alltså rent teoretiskt kunna plocka ut flera magisterexamen i olika ämnen om du läser 5 år.
Märkligt att ingen av de jag vet har kunnat plocka ut det utan att ha en vidareutbildning...poängen har inte räckt till.
man måste isf söka till magister- eller masterutbildningen.
 
Senast ändrad:
Och om man nu som lärare får det i sin utbildning varför har man då särskild utbildning för just lärare som vill nå magister/master?

Tre huvudområden
Du som redan har en yrkesexamen för arbete som förskollärare, fritidspedagog, lärare eller studie- och yrkesvägledare kan läsa vidareutbildning på avancerad nivå för att få en magister- eller masterexamen inom något av de tre huvudområdena pedagogik, ämnesdidaktik eller specialpedagogik. Val av huvudområde beror på vilken inriktning du har i din yrkesexamen och hur du vill använda din examen.

Från Malmö universitet.
 
Och om man nu som lärare får det i sin utbildning varför har man då särskild utbildning för just lärare som vill nå magister/master?

Tre huvudområden
Du som redan har en yrkesexamen för arbete som förskollärare, fritidspedagog, lärare eller studie- och yrkesvägledare kan läsa vidareutbildning på avancerad nivå för att få en magister- eller masterexamen inom något av de tre huvudområdena pedagogik, ämnesdidaktik eller specialpedagogik. Val av huvudområde beror på vilken inriktning du har i din yrkesexamen och hur du vill använda din examen.

Från Malmö universitet.

Därför att lärare och skolpersonal som inte är ämneslärare inte har tillräckliga poäng inom sitt/sina ämnen (alltså 60 hp på avancerad nivå) tänker jag.
 
Därför att lärare och skolpersonal som inte är ämneslärare inte har tillräckliga poäng inom sitt/sina ämnen (alltså 60 hp på avancerad nivå) tänker jag.
Jag har mejlat dem och frågat. Tror nämligen inte man kan plocka ut magister efter ämneslärarexamen heller men vill veta.
 
Här är behörigheten för Master i språk. Du får både magister och master.

Grundläggande behörighet för studier på avancerad nivå samt särskild behörighet: Minst 80 hp i det valda språket. Lärarexamen för skolans senare år eller gymnasiet med inriktning mot det valda språket eller motsvarande. Svenska A/Svenska 1 och Engelska A/Engelska 6 eller motsvarande. (Studentrum.se)
 
Pratat med en kompis som läser till ämneslärare som säger:

"Som du säger får vi en yrkesexamen på avancerad nivå, men vi kan inte ta ut en master och vi skriver inte en masteruppsats, vi läser endast några kurser på avancerad nivå. Om jag har fattat det rätt (och inte ens jag är helt säker på att det jag skriver nedan är helt rätt 😅) kan man som mest ta ut två kandidater, ett i vardera ämne, men ibland går inte ens det då alla ämnen inte låter en skriva en ”normal” c-uppsats."
 
Och om man nu som lärare får det i sin utbildning varför har man då särskild utbildning för just lärare som vill nå magister/master?

Tre huvudområden
Du som redan har en yrkesexamen för arbete som förskollärare, fritidspedagog, lärare eller studie- och yrkesvägledare kan läsa vidareutbildning på avancerad nivå för att få en magister- eller masterexamen inom något av de tre huvudområdena pedagogik, ämnesdidaktik eller specialpedagogik. Val av huvudområde beror på vilken inriktning du har i din yrkesexamen och hur du vill använda din examen.

Från Malmö universitet.
Det är kanske olika beroende på vilken årskurs man är lärare för?
Dvs för en gymnasielärare, som väl bör vara fördjupad i ett par ämnen är det kanske normalt att få en magister på grund av hur kurserna ligger, men att det för en lågstadielärare som kanske behöver en bredare utbildning inte är så.

Gymnasielärarens magister lär ju ligga i historia, engelska eller någonting liknande. Huvudområden som nämns från Malmö universitet är ju snarare ämnesdidaktik, pedagogik och specialpedagogik. Dessutom nämns specifikt förskolelärare, fridispedagoger och lärare (dvs kanske inte då historielärare på gymnasiet)

Men det här kan säkert vara olika från lärosäte till lärosäte och från olika årskurser. Som sagt lärare läste vartannat år pedagogik och dyl på lärarhögskolan och vartannat år vanliga ämneskurser med vanliga studenter när jag pluggade.

Och om de skulle vilja ha en magister men hade en kandidat skulle huvudämnet vara tex historia inte mer pedagogik antar jag.
 
Det är kanske olika beroende på vilken årskurs man är lärare för?
Dvs för en gymnasielärare, som väl bör vara fördjupad i ett par ämnen är det kanske normalt att få en magister på grund av hur kurserna ligger, men att det för en lågstadielärare som kanske behöver en bredare utbildning inte är så.

Gymnasielärarens magister lär ju ligga i historia, engelska eller någonting liknande. Huvudområden som nämns från Malmö universitet är ju snarare ämnesdidaktik, pedagogik och specialpedagogik. Dessutom nämns specifikt förskolelärare, fridispedagoger och lärare (dvs kanske inte då historielärare på gymnasiet)
Nej du får inte en magister som gymnasielärare.
Jag har dessutom mejlat och frågat.
 
Nej du får inte en magister som gymnasielärare.
Jag har dessutom mejlat och frågat.
Så då kan det vara olika vid olika lärosäten och i olika årskurser helt enkelt.

De lär ju kunna ta ut en kandidat i alla fall. Eller om inte annat söka till C-uppsatsen i efterhand om de inte fick göra en.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp