mimus

Trådstartare
Hur placerar ni stången och bridongen?
Stången längre ner?

Sätter ni betten högt mot mungipan eller långt ner i munnen?

Sv: Kandaret.

Allt beror på hästen/bett. Men jag vill absolut inte ha betten för långt ner. Stången något lägre än bridongen. Men jag brukar ta hjälp av min tränare när jag ska tillpassa ett kandar, inte världens lättaste. :D

Som jag förstår det så börjar "tyskarna" lägga ner betten så långt som mellan mungipan och nosen.

Jag har haft mitt kandar ungefär på samma nåv i alla år.
De jag frågat säger att det set bra ut, elitryttare och A & B tränare.

MEN, nu har jag börjat trixa lite, dels därfär jag köpte en stång som är ledad i skänkel, det känns snällare, dels därför att han lägger upp bettet mot vänstertanden, den första i överkäken.
(och , ja jag vet att det är handen som är viktigast i detta fall)

Så jag provade att sänka ner kandaret men då "kastade han runt" det i munnen och drog upp det än mer mot övertanden.

Normalt tycker jag han inte gör så med kandaret.

Nu har jag bara ridit med kandaret ett par ggr under hösten, iom att jag inte tävlat något.

Det här är egentligen inget problem.

Men funderar på hur ni andra lägger betten.

Jag upplever ungefär samma sak som du gör om betten är för lågt. Jag tycker att hästrna ofta verkar störas av det, precis som de gör om det sitter för högt upp eller för stort m.m.

Tänk dig själv att få en hävstångseffekt långt ner, det låter i alla fall inte speciellt msyigt för mig. ;)

Btw så rider jag väldigt sällan på kandar, det går imot min filosofi, har endast gjort det för att lära mig själv.

Ikväll tömkörde jag utan nosgrimman på, mer för att jag tagit AE på orden och inte använt engelsk utan remont.
Tyvärr så är det nog remontgrimman som gjort att han börjat trycka upp bettet mot första tanden då den hindrat honom från att placera bettet där han själv tycker det är bekvämast.

IrpaSnirpa skrev:

Det är ju trevligt att du bugar, fast jag förstår inte varför.

Jag jobbar ofta mina hästar utan nosgrimma, longerar i repgrimma eller rider ut på "hacket" eller sidepullen.
Det är inget konstigt med det, likväl som jag kan dra år nosgrimman om det är halvstorm ute och hästen är helspiggig, eller sätta på gramanen, mer som en säkerhets detalj än ett tvång.
Jag har inget ridhus hemma så jag trimmar ute i alla väder.

"Tyvärr" så tävlar jag i klasser där kandar är obligatoriskt så jag kommer inte ifrån det.

Men det måste väl finnas fler folk här på dressyr som rider med kandar????

"ropar"

Att jag bugar är självklart :) Föredrar när man undviker att binda ihop hästens mun och använda sig av massa inspänningar av alla slag.

Jag har varken ridhus eller paddock, en travbanan har jag förvisso men utan tak och utan räcken. Min häst vill jag rida utan nosgrimma, tyvärr så går inte det efter gårdagen då jag insåg att hon är en kärring när hon känner för det (två avtrillningar samt 3 stickningar). Men hade jag kunnat så hade jag ridit barbacka med enbart ett grimskaft runt halsen, i nuläget är det lite för riskabelt.

Som det skrevs i hästmagasinet, "Bind inte ihop hästens mun med massa nosgrimmor, en häst gapar av en anledning, ta istället reda på anledningen".

ju lägre destå skarpare, skarpt kan förknippas med tyskar?: Ja

När man passar till kandaret skall man först se till att bridongen ligger på rätt plats. Den skall ligga på samma ställe som ett vanligt tränsbett. Stången skall ligga strax under bridongen. Öppnar man munnen på hästen, brukar den ha bridongen liggande ovanför stången. Detta kan se obekvämt ut, men det rättar till sig när man tar i tygeln. Kindkedjan skall spännas så hårt att när man tar i bettet skall stångbettets skänklar ligga i 45 graders vinkel mot hästens mun. Ju lösare man spänner kindkedjan, desto mer lyfts stångbettet när man använder det. Spänner man kedjan för mycket verkar bettet enbart mot lanen och ligger väldigt stumt i hästens mun. Detta brukar hästen tycka illa om. Är kindkedjan för lös, blir stångbettet obekvämt för hästen, och han brukar protestera mot det.

Senast ändrad:

mimus skrev:
Så jag provade att sänka ner kandaret men då "kastade han runt" det i munnen och drog upp det än mer mot övertanden.

Normalt tycker jag han inte gör så med kandaret.

Nu har jag bara ridit med kandaret ett par ggr under hösten, iom att jag inte tävlat något.

Det här är egentligen inget problem.

Men funderar på hur ni andra lägger betten.

Gör han så, så har stången hamnat förlångt ner... vilket de flesta hästar tycker är obehagligt. Min häst är mkt tillfreds med kandaret men hamnar stången för långt ner så reagerar han direkt.

Så bry dig inte om trenden utan ha betten på samma höjd som du haft tidigare, och som han trivdes med.

Har bytt till baka till mitt längre bridongbett och då tycker jag att känslan blir bättre.

När du beskriver bridongen som vanligt och stången 1 cm längre ned, är det när du håller i kandaret, eller i hästens mun?

jag har bridongen på samma ställe som ett tränsbett, och stången precis nedanför.

jag har 1 cm längre bridong än stång, tycker att det känns bäst att rida på och dessutom nyper bridongen inte i mungipan

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 461
Senast: MiniLi
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 771
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar