Kandar....

Centaur

Trådstartare
Tänkte att min lilla häst skulle börja få vänja sig så smått med att ha mer skrammel i munnen, han behöver lite tid för att vänja sig och känna sig trygg på nya saker. Så vänja in lååångsamt lär vara en bra ide.

Men det blev liksom inte bra samma hur mkt jag försökte flytta betten upp och ned... :p Blev klumpigt och konstigt tycker jag. Trots att jag gjorde som man "ska" :crazy:

Så skulle jättegärna ville se lite närbilder på hur ni betslar era hästar, gärna bild på hur det ser ut när kandaret hänger på väggen också (så man ser hur betten ligger i förhållande till varandra).

Kändes som att bridongen och stången liksom kom i vägen för varann.. Blev bättre om jag hissade upp bridongen och tog ner stången, men då blev antigen stången så låg att den kraschade nästen i tänderna, eller så blev bridongen så tight att det verkade bli obekvämt i mungiperna. vet att vissa rider så men min häst tycker inte alls om att ha bettet så långt upp...

Jag kanske borde ha en annan stl på betten? Testade med tredelad bridong med fasta ringar och svagt böjd stång, båda i stl 12,5. Stången stack ut en del, skulle jag provat med en mindre kanske?

Sv: Kandar....

Men hallå... :angel:

Testade med ett bett med vanliga ringar i dag, blev lite bättre... Tog några bilder... Hur tycker ni det ser ut?? Kindkedjan är inte spänd..

Kopi4avBild003.jpg

Kopi2avBild010.jpg

Kopi2avBild009.jpg

Bild015.jpg

Kopi2avBild014.jpg

Kopi2avBild017.jpg

På några av bilderna har jag sänkt bridongen ett hål, tyvärr kan jag inte säga säkert vilket då bilderna blev helt huller om buller i mobilen. :crazy:

Det kanske är det? :)

Är så osäker för jag har aldrig behövt passa in ett själv, dom hästar jag ridit med kandar har redan haft ett, så jag har inte reflekterat så mkt över hur det såg ut, gick ju ut från att ägaren hade anpassat det korrekt...

det är nog dom två sista bilderna som jag sänkt bridongen på. Om du kollar på dom första så ser du att det är fler rynkor i mungipan.

Jo, nu såg jag att det var olika, jag skulle nog prova med att ha bridongen i det högre läget. Jag har alltid fått lära mig att den ska sitta tajt.

Jag måste säga att när jag skulle rida med kandaret sist så såg jag ut så här :confused: Jag tyckte oxå att det såg jätte konstigt ut även om jag är van vid det...det är nog dagsform på en själv kanske :angel:

Mm, han grejade mer med betten när jag sänkte det.. Tyckte bara det såg obekvämt ut att ha det såpass tajt, brukar inte ha tränsbettet så långt upp nämligen.

Men det kanske måste bli så om båda betten ska få plats?

Jag känner mig helt tom just nu, jag har fått långa förklaringa av båder ryttare och hästtandläkar om varför men jag kommer inte på det nu :o

Men dels är det för att dom ska få plats och allt inte ska ligga på samma nivå. Stången ska vara aningen under bridonget.
Sen ska bridonget inte kunna fastna i kedjan heller...
Jag undrar lite om det inte har med tänder och tungläge att göra :confused:

Bridongen ska alltid vara en aning kortare än stångbettet för att det inte ska störa/slå i stången. Bridongen skall även sitta "ovanför" stången, både när kandaret hänger slätt och när det sitter i munnen.

På din sista bild skulle jag vilja ha bridongen en aning högre upp, dessutom tycker jag att det syns att det även är för långt.

Bridongen ska placeras i munnen på samma höjd som man normalt har det vanliga tränsbettet. Bridongen ska INTE sitta extra tajt i munnen om du inte har det vanliga tränsbettet högt till vardags. Stången skall hängas strax nedanför. Inte för långt ner så att det slår i canintänderna, men heller inte för högt upp. Stång och bridong skall kunna användas separat utan att de störs av varandra. Var inte rädd för att göra egna hål i kandaret mellan de ordinarie för att få betten att ligga perfekt!

Bild på på min häst med kandar

Närbild på betten

Närbild 2 på betten

OBS! Min häst har bridongen löst liggande i munnen då han går med vanliga tränsbettet ganska långt ner. Stången vill han ha ännu lägre, farligt nära canintänderna, men stången når ej dem.

Hmm ja....det finns olika skolor ang bettens längd.
Jag har lärt mig att bridongen ska vara ngt längre, för att den inte ska nypa i mungipan.
Har provat alla varianter på min pålle, kortare bridong, längre bridong samt lika långa bett - alla varianterna har fungerat i perioder.
Man får anpassa sig till vad resp häst trivs bäst med.

Så svårt med bilder de kan alltid luras, men jag hade inte velat höja bridongen, utan satsat på att ha den som den var när du sänkt den ett hål. Däremot skulle jag vilja flytta ner stången ett hål om det går, det känns som bridongen och stången sitter för nära varandra.

Personligen gjorde jag som så att jag höjde bridongen ett hål mot hur jag har den på vanligt träns (dock blir ju höjningen som ett halvt hål eftersom man bara höjer på ett ställe), således ingen stor skillnad. Detta för att få utrymme för stången.
Jag har ingen närbild när det sitter i munnen på min häst, men här är en bild på det kandaret när det hänger på väggen.

Vad gäller längd på bridong/stång, så tycker jag att det vanligaste man hör är att stången ska vara en storlek större än bridongen, men precis som PrinceFair skriver så har jag också hört den andra varianten.
Själv har jag både stång och bridong lika långa!

http://i41.photobucket.com/albums/e280/hastsaljes/20070122_2.jpg
http://i41.photobucket.com/albums/e280/hastsaljes/20070122_3.jpg

Lycka till!

Så här ser mitt kandar ut på Frida
Kandarstngar011.jpg

060603-04001.jpg

Vår bridongrem är faktiskt litegranna "slapp" kan man säga, syns ganska bra på bild nr.2, så stången o bringonen ligger nog emot varandra, men det beror helt på att Frida avskyr när man har dragit upp bettet så att det rynkar sig och även leder till mera tryck i nacken (drar i både mungipa o nacke). Hon gårt bäst nu när den är lite lösare än vad som är föreskrivet, annars så spänner hon sig bara eller lägger sig i handen för att åtminstonde trycket i nacken ska släppa (var så särskilt i början när vi hade bridongen hårdare åtdragen för att betten inte skulle gå ihopa, var hemskt att rida).
Betten är lika långa, 12,5cm, stången hade kunnat vara lite kortare då den sticker ut lite litegranna, men går bra på denna kombination.

Så här satt den ibörjan (hittade ingenn bättre bild tyvärr, men man kan se att bridongen sitter högre)

jag har alltid gjort så att bridongen sitter där vanliga tränsbettet sitter.
stången som jag alltid har i samma stl. eller en stl. mindre sitter strax nedanför.

anledningen är den simpla att hästens mun är mindre vid längre ned. och betten rör sig för mkt i sidled om dem är för långa.
det man gör i stället är att man böjer ut de små ringarna som sidostyckerna sätts i.

Liknande trådar

Utrustning Fick ett kandar-träns av min dressyrtränare, som vi skall prova på min häst nästa träning. Men nu blev jag fundersam (ska självklart...
Svar
7
· Visningar
1 768
Senast: fruxolisa
·
Dressyr Det kan väl inte bara vara min häst som har för mycket läppar? Det är typ för mycket skinn innanför läpparna så det blir lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 662
Senast: Nominous
·
Utrustning Har precis köpt mitt första kandar, ett budget för ca 700kr eftersom det inte är aktuellt att tävla med det än på ett tag. Har innan...
Svar
18
· Visningar
2 107
Senast: Whirlie
·
Dressyr En tjej i stallet håller på och ska vänja sin häst på kandar under sommaren för att börja träna lite smått på det i höst. Så nu har hon...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
30 585
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar