Kandar/Pelham vid hoppning?

Cillie

Trådstartare
Vi var o kollade på en lokal hopptävling (stor häst) i helgen. Vi la märke till att en av ryttarna red på kandar.

Efteråt så började jag fundera lite på det. Vad är det som gör att man väljer kandar isf för ett pelhem med två tyglar? I mina ögon borde de två betslingarna vara väldigt lika i funktion. Med pelham torde man slippa faran att tungan fastnar mellan betten som kan hända när man rider på kandar.

Vore jätteintressant att höra era åsikter/tankar om detta, och ev.varför ni rider på kandar ist för pelham?

//C:)

Sv: Kandar/Pelham vid hoppning?

Skillnaden mellan kandar och pelham är ju att kandar är två bett som regleras med två tyglar, dvs du kan själv bestämma hur mycket du vill ta i stången och hur mycket du vill ta i bridongen, du bestämmer själv alltså den effekt du vill ha. Pelham blir ju inte det finliret som det blir på kandaret.

Pelham ska också ridas med två tyglar, annars förstör man hela bettets funktion, ville bara skriva det.

Jo, jag vet hur skillnaden i utformning ser ut, men med ett pelham med två tyglar, får man ju en effekt som borde vara väldigt lik den man får på kandar (tar man i bara översta tygeln på bettet så uteblir ju hävstången, man kan få liknande finlir med ett pelham som ett kandar). Det var just detta som konfunderade mig... :)

Men som Sorbe sa, det kanske är så enkelt att vissa hästar trivs bättre på kandar, just för att det är ett vanligt bridongbett som den översta tygeln verkar i. På pelhamet har du ju verkan i samma bett oavsett vilken tygel du tar i, vanligtvis ett rakt bett.

Senast ändrad:

Vi var o kollade på en lokal hopptävling (stor häst) i helgen. Vi la märke till att en av ryttarna red på kandar.

Efteråt så började jag fundera lite på det. Vad är det som gör att man väljer kandar isf för ett pelhem med två tyglar? I mina ögon borde de två betslingarna vara väldigt lika i funktion. Med pelham torde man slippa faran att tungan fastnar mellan betten som kan hända när man rider på kandar.

Vore jätteintressant att höra era åsikter/tankar om detta, och ev.varför ni rider på kandar ist för pelham?

//C:)

Tänkte bara säga att detta är de godkända betten för ponny och häst i hoppning.. Kandar är med andra ord INTE tillåtet och inte heller dubbla tyglar!

*Oledat tränsbett rakt eller svagt böjt i gummi eller syntetmaterial. (Ej ungponny)
*Tränsbett med fasta ringar, med eller utan parerstänger
*Galoppbett
*Tränsbett
*3-delat tränsbett (ungponny måste ha rund mittdel)
*Hanging cheek snaffle (Ej ungponny)
*rakt oledat metallbett, även tillåtet med fasta ringar.
*tränsbett med roterande delar (Ej ungponny)
*tränsbett med roterande mittdel (Ej ungponny)
*Oledat Pelhambett. Med delta eller tygeln fäst direkt i stora ringen (Ej ungponny)
*Ledat Pelhambett. Med delta eller tygeln fäst direkt i stora ringen (Ej ungponny)
*Oledat Pelhambett med böjt mittparti. Med delta eller tygeln fäst direkt i stora ringen (Ej ungponny)
*Pelhambett får endast användas med en tygel. Tygeln skall fästas antingen i ett delta eller direkt i stora bettringen
*Ledat Thiedemanbett/jaktstång. (Ej ungponny)
*Oledat Thiedemanbett/jaktstång med böjt mittparti . (Ej ungponny)
*Pessoabett med en eller två 'nedre' ringar, med eller utan delta. (Ej ungponny)
*Hackamore med skänkel som är max 20 cm får på svenska tävlingar användas på ponny över 7 år. (Ej ungponny)

Fast det där gäller bara ponny, inte stor häst.

Det är FRI BETSLING när man rider stor häst, du får därmed stoppa in vad som helst i en hästs mun så länge det inte sargar hästen.

Sålänge du inte skadar hästens mun så är det helt valfritt vad du stoppar i munnen på en storhäst, däremot är det begränsningar på vilka bett som är godkända på ponny och i vissa fall även på unga storhästar.

Liknande trådar

Utrustning Scenario: Otroligt snäll häst som tycker det är jättekul att galoppera i snön :bump: Kanske lite FÖR kul, huvudet åker upp och bromsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 426
Senast: caballus
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 334
M
Utrustning Hejsan.. Tänkte bara höra vad ni tycker att jag ska ha för bett på min kallblodskille.. När vi tävlar hoppning så rider jag honom på...
Svar
4
· Visningar
840
Senast: MontéBruden
·
Utrustning Jag har egentligen alltid ridit på vanliga tredelade bett, vilket har funkat bra för det mesta. Men så snubblade jag över ett kandar och...
Svar
14
· Visningar
2 601
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka