Kandar med aachennosgrimma?

Smallgot

Trådstartare
Idag när jag var och red i ridhuset kom det in en person som red sin häst på kandar. Det jag lade märke till var att hon hade en aachennosgrimma med snokrem på. Kan man ha det? Jag har fått lära mig att man ska ha engelsk nosgrimma på kandar nämligen. Blev lite fundersam!

Tack för svar! :)

/MVH Smallgot

Sv: Kandar med aachennosgrimma?

Okej! Men eftersom man nu inte får tävla på det, kan det på något vis vara "skadligt" när man har två bett i munnen att ha snokrem?

det som blir är väl mest att kindkedjan och snokremmen hamnar "på" varandra.
jag har aldrig haft snokrem till bett med kedja men vet andra som har det (inte kandar men andra bett som har kedja)

Idag när jag var och red i ridhuset kom det in en person som red sin häst på kandar. Det jag lade märke till var att hon hade en aachennosgrimma med snokrem på. Kan man ha det? Jag har fått lära mig att man ska ha engelsk nosgrimma på kandar nämligen. Blev lite fundersam!

Tack för svar! :)

/MVH Smallgot

det är inte så ovanligt att vissa tränar med denna kombination.( händer att elitryttarna gör så....)
skadligt? ja o nej... har ingen erfarenhet av några skador, men det kan bli trångt!
varför? för att hästen försvarar sig genom att kanske gapa eller lägga över tungan eller nått liknande...
tävling? det stämmer som du säger, tävla gör man på engelsk nosgrimma.

när folk får problem och motstånd försöker man med alla typer av lösningar, det gäller ju att prova sig fram!!

KAN kan man ju. Men själv tycker jag det är j*kligt fult gjort mot hästen. :crazy:

Håller med Centaur att det är fult mot hästen.

Att snöra ihop munnen runt ett tränsbett är väl inte speciellt snällt det heller, men runt dubbla bett, där det ena har hävstång och kanske t.o.m en tungfrihet...:crazy:

Jag förstår inte ens varför pullback är standard på kandar numera, det känns också fruktansvärt onödigt.

Stångbett bör användas med en löst spänd engelsk nosgrimma (ett måste när man tävlar såklart) eller ingen alls.
Har man problem med att hästen är såpass stökig i munnen, lägger tungan över bettet etc, att man måste dra ihop munnen, då bör man nog avstå kandaret ett tag till. :idea:

Hästen MÅSTE få försvara sig mot eventuella ryttarmissar som kan vara obehagliga i munnen!

Liknande trådar

Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 117
Senast: Reshästen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
822
Senast: MML
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?

Hund, Katt, Andra Djur