Kandar eller inte?

E

Emma_1990

idag provade jag att rida med kandar på min ponny och han gick så himmla fint men jag är åh andra sidan inte på den nivån att jag någonsin kommer kunna tävla med kandar tycker ni det är okej att rida med det fastän man inte är på den nivån egentligen?

:confused:

Sv: Kandar eller inte?

Man rider väl aldrig ponny på kandar tävlingsmässigt vad jag vet?

// Liselotte

Gick han fint bara för att du bytte till ett kandar?
Vad är fint enligt dig?

Varför ska man ens rida ponny på kandar när det inte föreligger något behov av det? :confused: Såvitt jag vet tävlas inte ponny på kandar om det inte kommit några ändringar på sistone? Bättre är det ju då att kunna rida till sig hästen på ett vanligt bett istället för att riskera att ponnyn krullar ihop sig pga stången ;)

idag provade jag att rida med kandar på min ponny och han gick så himmla fint men jag är åh andra sidan inte på den nivån att jag någonsin kommer kunna tävla med kandar tycker ni det är okej att rida med det fastän man inte är på den nivån egentligen?

:confused:

Jag tycker absolut att du kan rida på kandaret emellanåt. Så länge du vet hur man ska göra och är försiktig, så är det ju kul med lite omväxling. Och om du skaffar stor häst sen, så får du ju tävla med kandar. :)

Jag skulle inte ha gjort det, därför jag vet vilken skillnad det kan göra. Rider nu min storhäst enbart på kandar (på banan) och hon är inte alls rolig på träns; släpper ryggen, svikten och formen. Och det är för att jag börjat på kandar (som hon går fantastiskt på!). Så om du ändå inte får tävla på det skulle jag nog låta bli.

Jag tävlar inte ö h t men tränade uteslutande på kandar och red en hel del hemma på kandar. Anledningen till det är ju att jag ville åt kandarets fördelar, d v s att ha både stången och bridongen att kommunicera med hästen genom. En förfining och utveckling av hjälpgivningen alltså.

Är det vad du är ute efter, rid på kandar. MEN jag tycker absolut att du FÖRST ska träna för tränare med den betslingen, så tränaren kan ge dig kommentarer om hästens form med kandar. Det är lätt att bli hemmablind och sitta och rida in fel som sedan tar årtal att jobba bort.

Håller med ovanstående talare :) Det är ett jättebra "hjälpverktyg" kandaret, varför tror ni annars att det används i de lite större klasserna? Man sitter dock inte och "harvar runt" med kandar 7 dagar i veckan, utan högst kanske ett par dagar i veckan.
Egentligen skulle inte jag ta på ett kandar och köra på ett riktigt pass de första tillfällena utan rida ut en lite runda med slappare tygel på stången och använda bridongen så hästen kan invänja sig med hela kittet. En del hästar behöver lite mer tid på sig än andra, det märker man. Jag brukar vänja in på kandar vid 5-6 års ådlern lite lätt, men tar det precis så lugnt som jag beskrev-lääääänge. Jag vill inte att de kommer på kant med kandaret och börjar "fixa" med munnen.

Att bara slänga på kandaret och rida är som att be en fyraåring gå msv.. Inget man bara ska slänga på sådär utan hästen måste få vänja sig genom att tex bara skritta ut på lång tygel för att vänja sig med känslan av två bett. Troligen krullade han bara ihop sig.

Ja, trivdes ponnyn och gick fint på kandar så är det väl inget som hindrar att du då och då rider på det. Det ska vara kul och ha häst och fungerar det bra med kandar och är kul så rid på det ibland, är min åsikt.

Varför inte? Men tipset med tränare tycker jag är bra. Även om inte ponnyn ska tävla med kandar så kan ju du lära dig tills dess det är dags med häst. Men som sagt ta hjälp så du gör rätt och får in rätt känsla för hur det ska vara. Innan man vet hur det ska kännas kan tränaren tjata sig blå, får man då till det med hjälp av t ex kandar så vet man vad man söker även med vanligt tränsbett.
Jag tycker man ska vara försiktig med bett och hjälptyglar över lag MEN jag är ingen motståndare till det. Det kan hjälpa både häst och ryttare att komma över något eller vidare.

Att bara slänga på kandaret och rida är som att be en fyraåring gå msv.. Inget man bara ska slänga på sådär utan hästen måste få vänja sig genom att tex bara skritta ut på lång tygel för att vänja sig med känslan av två bett. Troligen krullade han bara ihop sig.

Det är väl lite från häst till häst det där med vänjningsprocessen? Jag "Slängde på" min häst ett kandar (läs då att jag tränsade med ett kandar) och red på det vilket gick väldigt bra. Hon reagerade någon gång när jag samlade stången för första gången men gick sedan fint fram till betten och det har aldrig varit några problem. Varför skulle jag ut och skritta henne med kandaret? en reaktion får du ju ändå när du samlar tyglarna för första gången (antagligen) och det även om du bara har skrittat på lång tygel.

Nej, jag vet inte heller hur man ska göra utan att ta på det, se till att det sitter korrekt och sedan rida. Ska man ta på halva eller...;)
Givetvis tar man inte tag och rider ett vanligt träningspass med samma krav första gången utan börjar lite nätt. Man skrittar väl alltid fram på ganska lång tygel ändå sedan får man ju kolla hur hästen reagerar. Vår brydde sig inte ett dugg. Gick precis som vanligt men mer känslig som det gällde att vara stilla med handen.

Jag gjorde precis som du när jag red min på kandar första gången. Tränaren hjälpte mig med tränsning, anpassning av bettet samt kontrollerade ridningen. Red utan att hålla på stången i början och lät henne bara vänja sig av att ha dubbla bett i munnen. Gjorde inget komplicerat, utan höll mig till basic med övergångar, skolor, byten. Samlade upp på stången efter en stund och fortsatte rida som vanligt med något mer samling. Red inte speciellt länge utan bara lät henne känna på känslan.

Red sedan på kandaret varannan till var tredje dag korta pass i några veckor och ökade sucessivt kraven på henne. Började passen med att rida utan att hålla för mycket i stången.
Det var inget problem, hon accepterade det från start!

Hoppar mycket och tävlar än på vanligt bett, så det är viktigt att hon kan gå bra på detta med!

Att träna på kandar oavsett om man är ponny- eller häst-ryttare kan ju vara ett bra utvecklingsmedel för att bli skickligare som ryttare. Däremot så gör kandaret mer skada än nytta om hästen inte är "färdig" för det, dvs att den ska behärska skolor och samlande rörelser. Även om inte kandaret används i ponnyklasser så finns det många D- och C-ponnyer som är högre utbildade än de högsta tävlingsklaserna... Det är ju inte fel att sträva efter att även ponnyn ska kunna piaffera eller gå passage. Kandaret ska ses som ett "förfiningsinstrument" och är en mycket bra betsling - bra mycket bättre än diverse pelhamstänger och annat som kanske används för att hästen är "stark".
Att dock sätta i ett kandar utan övervakning(läs instruktör) och en tillvänjningsperiod är väl att betrakta som lite galet. Om hästen blir sämre på träns efter att kandar använts är det ett tecken på att hjälperna inte är befästa, och man bör backa i utbildningen.
Mitt råd är att du tar hjälp av en tränare. Har du en häst som är "klar" för kandaret, men att du inte är så van så ska du vara försiktig, och inte träna med det annat än när du har övervakning.... Lycka till!!! Man lär sig ju inte nåt nytt om man aldrig får prova...:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 161
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka