G
Goat lover
Sv: Kända hingstar i vagn!
Fast vad jag har förstått så är den nättare typen av fjording den ursprungliga typen och det är snarare så att de grövre och tyngre avlades fram senare för att få en bättre dragkapacitet. Fjordingen är ju en klövjehäst och skulle inte vara allt för grov för att ta sig fram på smala stigar. Bara vad jag hört från skapligt säkra källor. Jag kan inte mycket om fjordingar.
Jag vet många halvblod som går jätte bra i körning, men dessa kommer ofta från dom äldre linjerna. Halvblodet i sig tycker jag är en ypperlig körhäst om man ser till skolkörningen, men idag avlas den ju oftast inte fram för att användas i körning utan man vill ha andra kvaliteer i första hand och lynnet kommer ganska långt ner på listan tyvärr. Men detta är ju inte bara inom halvblodsaveln utan jag tycker man märker det i många raser, t.ex. både fjording och nordsvensk där det nu är populärt att avla fram nättare hästar som lämpar sig mer för ridning också.
Fast vad jag har förstått så är den nättare typen av fjording den ursprungliga typen och det är snarare så att de grövre och tyngre avlades fram senare för att få en bättre dragkapacitet. Fjordingen är ju en klövjehäst och skulle inte vara allt för grov för att ta sig fram på smala stigar. Bara vad jag hört från skapligt säkra källor. Jag kan inte mycket om fjordingar.