Kända hingstar i vagn!

Sv: Kända hingstar i vagn!

Jag vet många halvblod som går jätte bra i körning, men dessa kommer ofta från dom äldre linjerna. Halvblodet i sig tycker jag är en ypperlig körhäst om man ser till skolkörningen, men idag avlas den ju oftast inte fram för att användas i körning utan man vill ha andra kvaliteer i första hand och lynnet kommer ganska långt ner på listan tyvärr. Men detta är ju inte bara inom halvblodsaveln utan jag tycker man märker det i många raser, t.ex. både fjording och nordsvensk där det nu är populärt att avla fram nättare hästar som lämpar sig mer för ridning också.

Fast vad jag har förstått så är den nättare typen av fjording den ursprungliga typen och det är snarare så att de grövre och tyngre avlades fram senare för att få en bättre dragkapacitet. Fjordingen är ju en klövjehäst och skulle inte vara allt för grov för att ta sig fram på smala stigar. Bara vad jag hört från skapligt säkra källor. Jag kan inte mycket om fjordingar.

Jo men det ändrar ju inte det faktum att aveln nu har ändrat riktning (igen) och att den tyngre körhästmodellen på fjording inte syns lika mycket längre, man avlar hellre på vackra smäckra hingstar med taskigt temperament bara för att få fram en fjordhäst som lämpar sig mer för ridning och är snyggare att titta på. Jag tror detta är ett vanligt fenomen inom många raser, just att lynnet kommer i andra hand.

Sakta i backarna, Nussikan. Dagens fjordhingstar i Sverige, är alla godkända, är sinsemellan väldigt olika exteriört, bedöms alla ha ett gott temperament, lynnet bedöms inte.
Avelsmålet att kunna använda rasen som allroundhäst är uppfyllt även enskilda individer inte alltid kan göra allt. Men du kan alltid hitta din favorit oavsett fason.

Hur stoägare sedan väljer hingst till sitt sto, är delvis höljt i mörker.
Tror snarare att bristerna finns i hästhållningen med inte tillräckligt kunniga ägare/skötare/kuskar och ryttare.

Aveln med fjordhästar har inte ändrat riktning igen. Den har varit på samma spår sedan 70-talet och avelsframstegen är påtagliga.

Åter till TS. Många fjordhingstar används regelmässigt framför vagn och gör det på ett ypperligt sätt. Titta bara på de hingstar Nussikan känner ingående.

Ja jag vet, jag menade inte att klanka ner på avelsmaterialet på hingstsidan, poängen med mitt inlägg var att många som "avlar" (oavsett om det gäller fjordingar eller någon annan ras) oftast inte ser till helheten av individen de väljer att avla på, speciellt inte de som bara tar ett föl "för skoj skull", utan tittar mest på vilken hingst som ser snyggast ut på bild, inte på vilken som kan komplettera det aktuella stoet på bästa sätt. Och inom t.ex. halvblodsaveln så har temperament och lynne på hästarna hamnat väldigt långt ner då det gäller att få fram en så bra hopp- eller dressyrhäst som möjligt.

Jag tror att mycket har med hanteringen att göra också, men det är ju en annan diskusion :)

Bra, det är ett nöje att vara överens med dig.
Det måste vara helt förvirrande att vara en halvblodsmänniska. Det är ju en Karlssons blandning av olika hästraser till att börja med. Sedan hojats det om prestationsavel och alla vill få fram en ny Briar eller Flippan. Resultatet(fölet) har inte den ekonomiska support som krävs för att matcha fram till hingstpremiering då det kostar flera 100.000 tusen. Alltså ska den säljas som Lättklasshäst, med ett temperament avsett för de höga höjderna. De borde finnas ett avelsspår för halvblodshästar à la MedelSvensson. Där tror jag körhästarna finns.

om jag inte mins fel (vilket jag förmodligen gör) är nordsvensk den ända inom svensk avel som har någon form av "lynne test" eller blandar jag ihop det med körprovet?

En "lynnespoäng" vore högst lämpligt inom såväl ardenner som nordsvensk avelspremiering. Bruksproven visar framförallt körbarheten med bieffekten att man även kan se lynnet. Veterinärerna som undersöker hingstarna har som på annat ställe i detta forum, hade i år ingen trevlig nordsvenskdag på Grevagården. Dock, att utifrån ett tillfälle döma hingstarna vore lite oproffessionellt, i Norge bedöms hingstarna under olika test i en hel månad. I ridning, körning, hantering, i stallet mm. DÅ får man en schysst bild. VI är än så länge lite för mesiga här i Sverige. Att ställa krav tror man kanske skrämmer bort hingstar från att visas, men det är synd. Hade man ett mer långsiktigt test skulle innebära att god träning under lång tid premieras, inte snabbinkörningar och liknande som nu sker. En för dagen hingstig herre, kanske skulle lugna ned sig när det visar sig att han fått kolla runt på övriga i gänget mm. Jag tycker ardenner och nordsvensk kunde närma sig fjordhästarnas hingstprov. Sedan att dessa tyngre raser blivit elegantare i typen är en tidens tecken, men åtminstone nordsvenskarnas mått var samma för 100 år sedan, de ökade sedan i omfång från 30-talet och framåt. För att möta kravet från jordbruket, klara konkurrensen med ardennerna. Idag finns tyngreoch större nordisar för dem som vill och lättare/mindre för dem som önskar...så länge det godmodiga temperamentet och goda hälsan får hållas intakt tycker jag det är helt ok. Det finns linjer med vassare temperament, som man kan vara uppmärksam på men för den skull är det inga idioter, bara man "avlar" rätt och inte bara "betäcker". De tuffa nordisar som fanns förr var av en helt annan kaliber än de som finns idag. Lagom med motion och kraftfoder för dem som verkligen utför ett arbete och du har en väldigt trevlig liten häst. Men visst kan även våra kallblod riskera gå i fällan och bli vackra idioter, men dithän hoppas jag det sunda förnuftet först säger stopp innan det går.

...samtidigt skulle jag vilja ha en svårklasshäst i dressyr framför en snygg gigg. Ingen gammal arméhäst som knappt lyfter på benen.
Tyvärr kan inte jag utbilda en svårklasshäst i dressyr, och jag tror ingen på körsidan har råd att köpa en sån :)
Många kuskar påstår ju även att dressyrhästar i hög klass är svåra att köpa, pga att deras ägare hellre säljer dem till en dressyrryttare. Körningen har inte den statusen, eller de prispengarna.

Så är det nog och det är sorgligt och bekymmersamt.
Det är svårt att styra den stora massan stoägare att svara upp mot den mängd av mindre glamorösa behov som hästköparna har.

Fast dressyren i en svårklass i körning går ju inte riktigt att jämföra med en Grand Prix i ridning ;)

...samtidigt skulle jag vilja ha en svårklasshäst i dressyr framför en snygg gigg. Ingen gammal arméhäst som knappt lyfter på benen.
Tyvärr kan inte jag utbilda en svårklasshäst i dressyr, och jag tror ingen på körsidan har råd att köpa en sån :)
Många kuskar påstår ju även att dressyrhästar i hög klass är svåra att köpa, pga att deras ägare hellre säljer dem till en dressyrryttare. Körningen har inte den statusen, eller de prispengarna.

Om du menar att köpa en svår klass dressyr häst till att köra dressyr med. Så kan de vara svårt att plocka fram rörelserna när de hamnar framför vagn då man inte har kvar sitsen som det rids en del med i dressyr.

jag menade en häst som med lätthet utför de rörelserna. och som har gångarterna för sig. och jag tror nog det är lättare att börja köra en sån häst än en som inte ens har visat att den kan gå "fint".
Sen skulle det nog bli en utmaning att köra in svårklassdressyrhästar, med tanke på att de är rädda för domarbord, blommor, vita staket och applåder.

Parentes: varför tränar dem inte sina hästar!!!

Om du menar att köpa en svår klass dressyr häst till att köra dressyr med. Så kan de vara svårt att plocka fram rörelserna när de hamnar framför vagn då man inte har kvar sitsen som det rids en del med i dressyr.

Jag tror att det är lättare att plocka fram rörelserna. En häst som har bra rörelser har dem inte för att någon sitter på deras rygg utan de finns ju ändå i kroppen på dem. De hästar som visar bra rörelser under ryttare gör det ju även vid hand. Iaf. är det en dröm att se Briar, Maraton mfl. mfl m.fl vid hand för att de då ändå mer kan visa vad de har. Lika dant den franska visningstypen där de visar sina hästar i tygel bredvid en riden häst. Där kan de verkligen visa vad de har.

Men pratar vi inte bara förbi varandra nu?

jag håller med om allt du säger, men hur ska jag som köpare hitta en BRA häst utan att det faktiskt suttit någon på den som tagit fram det dära bra? Kuskar är det ont om, och det säljs inga toppkörhästar heller för den delen. I sverige tävlar vi främst med sådana hästar som inte skulle kunnat bli nåt på natienella ridtävlingar, tyvärr. Av olika anledningar.

Jag tror fortfarande att folk tycker det är slöseri att utbilda en körhäst av ett toppämne i hoppning eller dressyr. Och ekonomiskt är det ju det.

nu gled vi ifrån ämnet lite, minns knappt ämnet. :)
jag hoppas jag får köra in vår krabat, för han har verkligen gång! Men det dröjer ju två år.

Bra talat, fast jag är lite skeptisk till "stationsproven". Alldeles för dyrt att ta fram hingst då. Riskerar att bli, de med tjocka plånböcker som tar fram nya hingstar då.
Egentligen tycker jag nog att bedömningen ska göras på hästar med så lite "skötarpåverkan" som möjligt. Att få se vad som döljer sig bakom en mer eller mindre god fostran när det gäller både temperament och lynne.

Ja jag tycker nog också att det inte vore fel med en annan form på den enda ras jag har halvkoll på. Det är ju så otroligt kort tid som lynnet bedöms på, vi hade tur och vår fjomp var på gott humör, iof har han bra temperamnet men säg att han hade vari less just då?
Sen kommenterade hon som tog tagel för provet, (hjärnstillestånd, vad heter det?) att han var trevlig men det kommer ju inte precis fram i temperamentsbedömningen.

Visst körprovet visar väl en del, men som du säger det kan ju bli stor påverkan beroende på "skötaren".
Vissa hästar har kanske ett lynne som de flesta av oss inte skulle få igenom så bra.
Frågan är väl vilken sorts häst man vill ha också.
Vi pratade (-06) ju lite med Norrmännen som varit på fjordriksutställningen några år i rad. De var mäkta förtjusta i en hingst som var rätt hård i psyket och som många av oss förmodligen skulle misslyckas med. Jag tror inte att jag skulle lyckas, men de ville ha en häst som hade psyke för att arbeta hårt, bla i skogen.
Men det blir ju inte en Svenssonhäst som passar för alldaglig träning.

Hm undrar om jag koffein yrat för mycket nu, druckit för mycket kaffe :o

Men pratar vi inte bara förbi varandra nu?

jag håller med om allt du säger, men hur ska jag som köpare hitta en BRA häst utan att det faktiskt suttit någon på den som tagit fram det dära bra? Kuskar är det ont om, och det säljs inga toppkörhästar heller för den delen. I sverige tävlar vi främst med sådana hästar som inte skulle kunnat bli nåt på natienella ridtävlingar, tyvärr. Av olika anledningar.

Jag tror fortfarande att folk tycker det är slöseri att utbilda en körhäst av ett toppämne i hoppning eller dressyr. Och ekonomiskt är det ju det.

nu gled vi ifrån ämnet lite, minns knappt ämnet. :)
jag hoppas jag får köra in vår krabat, för han har verkligen gång! Men det dröjer ju två år.

Nee det jag menade var att det spelar ingen roll om det suttit en duktig ryttare på hästen eller inte för jag tror inte att gångarterna kommer fram pga. ryttaren utan att de finns där från början. En häst som inte rör sig genom kroppen med schvung i steget utan ryttare kommer heller inte göra det med en duktig ryttare på ryggen. Menar vidare också att en häst som har bra gångarter under ryttare knappast kommer att tappa dem framför en vagn.

jo visst muskler och hela det där köret sitter ju där det ska men menar att man måste lära om vissa rörelser till vissa andra komandon.

På en tävling var det så att det var en häst som var jätte bra på rid dressyr (pga att man kunde använda sätet) men när den hamnade framför vagn blev det mycket svårare att plocka fram det och just på dena tävlinge lyckades kuken inget vidare med det. ( det kan ju förstås hänga på kusken oxså) :D

Egentligen tycker jag nog att bedömningen ska göras på hästar med så lite "skötarpåverkan" som möjligt. Att få se vad som döljer sig bakom en mer eller mindre god fostran när det gäller både temperament och lynne.

Det håller jag oxså med om. Tex ett körprov hänger väll väldigt mycket på att hingst hållaren börja tidigt och är en duktig inkörare?

jo visst muskler och hela det där köret sitter ju där det ska men menar att man måste lära om vissa rörelser till vissa andra komandon.

På en tävling var det så att det var en häst som var jätte bra på rid dressyr (pga att man kunde använda sätet) men när den hamnade framför vagn blev det mycket svårare att plocka fram det och just på dena tävlinge lyckades kuken inget vidare med det. ( det kan ju förstås hänga på kusken oxså) :D

Ja det är nog snarare ett kuskproblem inte hästproblem...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 248
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 238
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka