Kända hingstar i vagn!

snigelfarmor

Trådstartare
Satt och kikade på avelssidorna här på buke, och vad hittar jag!

Bilder på Rotspon i vagn, Weltmeyer mfl står det.

Rotspon
b6efddc8.jpg

Här ska tydligen weltmeyer ingå tillsammans med andra kända tyska hingstar.
37bed143.jpg

Varför kör de inte in alla hästar på flyinge längre? Eller gör dem det?

Sv: Kända hingstar i vagn!

KUL!! Ja, varför inte köra in fler hingstar? Det är ett bra sätt att visa på bra lynne...

Antagligen för att dom har avlat bort lynnet på dom... *gissning*

Har hört det också, är det sant egentligen, eller är det så att det inte är intressant med körda halvblod längre? Att typen inte längre är önskvärd(körhästtypen=lågrektangulär)är väl en sak, de är ju inga arméhästar längre. Var på ett seminarie och hörde T.Eriksson beklaga sig över svårigheter att hitta bra körämnen...Finns det idag mer lämpade raser på varmblodssidan som man hellre väljer?

Mmm, det är nog tyvärr så i många raser idag:( Tycker allt går lite galet när det gäller avel! Utseendet i första hand lynne o prestationer i andra hand... helt helt FEL enligt mig!:devil:

den erfarenheten jag har av halvblods avel är om det inte går att använda mamman till nåt kan man ju åt minstonde ta ett föl av henne...

Japp, räcker med att klicka sig in på "avel" här på buke så ser man många förslag på avelsston man bara vill skrika NEJ åt...:crazy::devil:

så en häst med dåligt lynne skulle vara bättre att tävla i ridning på än körning????

Ne.. halvblodshästarna tycker jag har ett över lag bra lynne. Däremot så är inte direkt körsporten någon stor gren i Sverige. och det är väl inte så konstigt.. Bara titta på hur motarbetad man blir från alla klubbar och föreningar. Bara en sådan sak som att komma in i ett ridhus någon gång ibland är ju ett rent h*****e.

så en häst med dåligt lynne skulle vara bättre att tävla i ridning på än körning????

Ja helt klart, jag vet många ridhästar som aldrig skulle funka att sätta framför vagn, just för att dom inte har "huvud" för det. Alla hästar har inte det lynnet som krävs för att bli en bra och säker körhäst och det märks tydligt inom vissa raser att detta lynne inte premieras när det kommer till vilka individer man väljer att använda i avel.

Bra svarat! Sant tyvärr...

Lynnet är inte så noga inom ridningen. Bakrädsla, cellskräck, nervighet, bockningar, stegringar, sken allt det där är nånstans saker man kan hantera ganska lätt inom bara ridningen.

- Bockar en körhäst riskerar den sparka över skaklarna,
- skenar en körhäst utsätter den sig själv o omgivningen för STOR fara,
- stegrar en körhäst o slår över o är förspänd... vill inte ens tänka tanken...
- en bakrädd häst - går inte att köra det den drar är ju bakom...
- nervighet när hästen ska stå still länge för att bli i o urspänd kan resultera i rent kaos,
- cellskräck i skaklar är heller inte så bra...

En körhäst måste ha lång stubin så den inte skenar för minsta sak o vara allmänt stabil så den hellre står o funderar en stund än stressar upp sig o allt går ot pipan.

ville bara lägga till

i ridningen kan man använda sig av 2 hjälper mer än i körning + att man kan ha massa hjälp tyglar och annat "grejs". Så även om de vill flyga iväg kan man hålla kvar dom med både sits och nån extra tygel vanlig tygel och röst. I körningen har du bara röst och töm.

Plus att händer en olycka när du rider och hästen kommer lös springer den hem till stallet och du får knata men om hästen kommer lös med vagn efter kan det gå riktigt illa.... Stor anledning till varför körhästar måste ha stabilt psyke...

Mmm, det är nog tyvärr så i många raser idag:( Tycker allt går lite galet när det gäller avel! Utseendet i första hand lynne o prestationer i andra hand... helt helt FEL enligt mig!:devil:
Vi har en märr som inte riktigt nått upp till våra förväntningar, hon är visserligen efter en hingst med mycket trevliga avkommor efter sig, vi sålde en UNDERBAR helbror till henne, men hon är inte riktigt bra (vi har höga krav när det gäller just lynnet)att avla på. Hon var lätt att köra in, inte det minsta rädd, har ett härligt driv i steget,men har lite högt temperament+att hon, har vi märkt nu när hennes första föl anlänt, inte är en så god mor som vi hoppats. Annars har hon utseendet för sig som man säger så, så vi har hoppats på henne. Min(vi är inte ännu riktigt överens) önskan är egentligen att eftersom hon är en helt ok körhäst och är framåt, borde hon säljas till någon som vill ha en häst i första hand till arbete,dvs ridning eller körning, ja någons bästa kompis helt enkelt. Befarar att hon präglar sitt föl till att bli lite "på". Fölets far har mycket stabilt lynne så vi hoppas det tar överhanden, men stona är ju trots allt den som fostrar.. Tiden får utvisa vilken väg vi väljer. Vårt mål med våra avelsston är att producera trygga, trevliga (kör)hästar.
Nu har jag kommit av TS avsikt, hingstar framför vagnar, gärna mer sådant, eller kanske en länk...:angel:

Ja helt klart, jag vet många ridhästar som aldrig skulle funka att sätta framför vagn, just för att dom inte har "huvud" för det. Alla hästar har inte det lynnet som krävs för att bli en bra och säker körhäst och det märks tydligt inom vissa raser att detta lynne inte premieras när det kommer till vilka individer man väljer att använda i avel.

nee alla kan inte ha det.. Då hade de inte fungerat på tävlingsbanorna.. men tycker ändå att jag träffat på många fina halvblod med bra lynne... Men det är väl därför vi har vissa specifika raser som är bättre till körningen??? Halvblodet är ju ändå formad för att vara ridhäst...

och även det fungerar ju inte nu. Aveln premierar sådana hästar som bara mycket vana ryttare klarar av. Resten av sveriges ryttare måste hålla sig i ridhus, använda graman och vissa kan inte ens leda sin häst ut till en hage. (HBL) Kedjegrimskaften hänger lite varstans tom på ridskolorna.

De diskuterar ju just detta fenomenet just nu på avelssidorna, i Ridsport, på svrf, på ridskolorna.

Dessutom håller inte hästarna likadant som för 30 år sedan. Jag vet ingen hblägare som inte haft en lös benbit, eller kotledsinflammation, om detta sen beror på att hästarna jobbas i graman eller aldrig får gå i hage eller aveln är svårt att svara på.

nee alla kan inte ha det.. Då hade de inte fungerat på tävlingsbanorna.. men tycker ändå att jag träffat på många fina halvblod med bra lynne... Men det är väl därför vi har vissa specifika raser som är bättre till körningen??? Halvblodet är ju ändå formad för att vara ridhäst...

Jag vet många halvblod som går jätte bra i körning, men dessa kommer ofta från dom äldre linjerna. Halvblodet i sig tycker jag är en ypperlig körhäst om man ser till skolkörningen, men idag avlas den ju oftast inte fram för att användas i körning utan man vill ha andra kvaliteer i första hand och lynnet kommer ganska långt ner på listan tyvärr. Men detta är ju inte bara inom halvblodsaveln utan jag tycker man märker det i många raser, t.ex. både fjording och nordsvensk där det nu är populärt att avla fram nättare hästar som lämpar sig mer för ridning också.

om jag inte mins fel (vilket jag förmodligen gör) är nordsvensk den ända inom svensk avel som har någon form av "lynne test" eller blandar jag ihop det med körprovet?

Jag vet inte, är inte så insatt i den nordsvenska aveln, men även fjordhästarna måste gå igenom ett temperaments-test för att bli godkända (hingstarna) samt ett bruks/körprov, men jag tycker det är lite för "slappt", dom släpper igenom hingstar som inte har ok lynne ändå och sen så testas ju inte stona alls, och mycket av temperamentet kommer ju även från stoet.

även hbl har ju koll på sina hingstar på bruksprovet. de noterar hingstarnas beteenden i stall, utomhus och under visningen. Men jag tror inte det spelar någon större roll. Fick precis reda på att den hbl hingst vårt föl är efter får de leda in med två kedjegrimskaft och en där bak med spö för att få honom in genom ridhusdörren...trevligt. Sånt ville jag gärna vetat innan, även om vårat hingstföl är som ett lamm.

och även det fungerar ju inte nu. Aveln premierar sådana hästar som bara mycket vana ryttare klarar av. Resten av sveriges ryttare måste hålla sig i ridhus, använda graman och vissa kan inte ens leda sin häst ut till en hage. (HBL) Kedjegrimskaften hänger lite varstans tom på ridskolorna.

De diskuterar ju just detta fenomenet just nu på avelssidorna, i Ridsport, på svrf, på ridskolorna.

Dessutom håller inte hästarna likadant som för 30 år sedan. Jag vet ingen hblägare som inte haft en lös benbit, eller kotledsinflammation, om detta sen beror på att hästarna jobbas i graman eller aldrig får gå i hage eller aveln är svårt att svara på.

Knepigt. Jag kan knappast kalla mig för överdrivet duktig men de halvblod jag har hållt på med har aldrig varit några problem med. Och då har jag ändå varit ute på ganska många ställen. gick hästlinje, hos tävlingsryttare och ridskola.
Själv vägrar jag att använda graman, någon typ av hjälptyglar överhuvudtaget och ridit endast med milda bett.
Ingen jag känner som har halvblod har mig veterligen haft lösa benbitar på sina hästar.
Kan det bero på att de avlas för att vara så fruktansvärt stora idag???

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 248
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 238
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka