Känd hästprofil granskas efter att ha sålt trasiga hästar

Flera domar har slagit fast att trasiga hästar sålts, och ändå vägrar säljaren att betala ut ersättning eller låta köpen gå tillbaka. Det kommer fram i TV4 Nyheternas granskning av en känd hästföretagare.
Tufft för enskilda drabbade att driva dessa processer. I detta fall verkar det vara bortom allt tvivel att säljaren är oseriös men ändå kan det få fortsätta.

Tufft för enskilda drabbade att driva dessa processer. I detta fall verkar det vara bortom allt tvivel att säljaren är oseriös men ändå kan det få fortsätta.

Med två fällande domar mot bolag som den här personen kontrollerat, så tycker man ju att det vore i sin ordning att lämna ut de bolagsnamnen i inslaget och/eller i artiklar. Det skulle ju göra det lite enklare för potentiella hästköpare att undvika allt den här personen har med att göra...

Med två fällande domar mot bolag som den här personen kontrollerat, så tycker man ju att det vore i sin ordning att lämna ut de bolagsnamnen i inslaget och/eller i artiklar. Det skulle ju göra det lite enklare för potentiella hästköpare att undvika allt den här personen har med att göra...
Precis, nu blir det omvänt. Rättsystemet skyddar brottslingen :mad:

Precis, nu blir det omvänt. Rättsystemet skyddar brottslingen :mad:
Inte rättssystemet. Det finns ingenting som hindrar varken tv-program eller tidningar från att tala om vilka hästföretag som har fällande domar mot sig. Så det är väl snarare en journalistisk "självcensur" (jag vägrar kalla det "etik" när det blir åt fel håll...) som gör att brottslingen skyddas i det här fallet.

Och här får man väl inte skriva heller?
Namnet finns på Flashback i alla fall.

Det finns även på Facebook.

Knapplån
Många skriver att personen ju är dömd för brott osv och borde hängas ut. Personen har dock förlorat civilrättsliga tvister. En helt annan sak. Antagligen därför medierna inte namnger. Personligen tycker jag det vore bra att namnet spreds, men juristen i mig tycker det är ganska bra att det inte sprids. Dock tycker även juristen i mig att när det är upprepat och likartat så sänks tröskeln. Men medierna har slirat lite, det har förekommit uppgift om att det är bevisat att hästen fått smärtstillande inför köp. Just det har dock inte bevisats om man läser domen.

Men rent juridiskt har han förlorat civilrättsliga tvister, vilket inte säger något om vem som hade rätt eller fel utan om vad som ansetts bevisat.

Knapplån
Många skriver att personen ju är dömd för brott osv och borde hängas ut. Personen har dock förlorat civilrättsliga tvister. En helt annan sak. Antagligen därför medierna inte namnger. Personligen tycker jag det vore bra att namnet spreds, men juristen i mig tycker det är ganska bra att det inte sprids. Dock tycker även juristen i mig att när det är upprepat och likartat så sänks tröskeln. Men medierna har slirat lite, det har förekommit uppgift om att det är bevisat att hästen fått smärtstillande inför köp. Just det har dock inte bevisats..

Men rent juridiskt har han förlorat civilrättsliga tvister, vilket inte säger något om vem som hade rätt eller fel utan om vad som ansetts bevisat.

Står det så i domen? enligt köparen visade blodprov att så var fallet.

Det regelvidriga här är att säljaren i varje fall skapar nya bolag och tömmer det gamla som har skadeståndskrav på sig. I detta fallet saknas det inte heller pengar hos säljaren, bolaget i detta fallet tömdes på 16 MKR efter domen.

Står det så i domen? enligt köparen visade blodprov att så var fallet.

Det kan vara två olika fall, det har ju nu sen senaste skrivits även om tidigare. Den dom jag begärde ut och läste så kunde det inte uteslutas men heller inte bevisas. Den läste jag dock när fallet begav sig och har inte kvar. Går ju ta ut domarna igen dock.

Så länge tidningarna inte skriver ut namnet ber jag er låta bli att skriva det här.

Jag har haft lite lätt asdålig erfarenhet av stället när jag var med kund på hästletarresa för ett gäng år sen. Kunden hade själv skött kontakten med de ställen vi skulle till. Om man lovar att man har en superstadig dressyrhäst som är i mellanålder(8 år och upp typ) och lämplig till en ryttare som kan bli rädd så känns det rätt icke ok att det inte finns några såna hästar någon dag senare när kunden åkt genom halva landet.
Och att man sen släpar fram ett gäng unghästar, en oren och en rent halt häst och försöker tjata upp den konflikträdda personen i sadeln känns än mer oproffsigt och bilskojaraktigt. Samtliga var också långt från coola och stadiga.

Har själv också innan det ringt på en häst där. Då sa man att man hade någon spekulant på g nästa vecka. Men köpte jag nu kunde de köra den till sin vet för besiktning etc. Det kändes för halt. Så jag backade och åkte inte ens ner och kollade.

På webbsidan länk till webbsida med saluhästar, bild, och bredvid länk till spa och rehab, bild. Stället tar tydligen även emot” problemhästar”. Jo några små varningsklockor lyser ändå redan på webben men Varningsklockorna behöver inte stämma absolut inte. Problemet har väl inget med att göra att de har en häst som vunnit priser. En häst prestation har väl inget med anläggningen att göra.

Om jag vore arbetsmiljöverket eller ansvarig för arbetsmiljö i Sverige typ arbetsmiljöverket, länstyrelsen och fack etc skulle jag kontrollera arbetsmiljön för de som arbetar där. Hästställen som det där borde verkligen få sådana där tidsloggar för de som arbetar som restauranger och byggarbetsplatser har. De där 16 miljonerna behöver han väl för att driva anläggningen speciellt iår med höbristen. Måste rinna en flod av pengar på en sådan anläggning. Vad jag menar Är det vita löner och rimliga arbetsvillkor? Hon borde fått tillbaka pengar det syns ju tydligt att hästen har ont.

Fruktansvärt berättelse även idag på TV4 med hästen som skenade in i stallet med den unga ryttaren på ryggen. Jag tycker alla berättelser är ju hemska men den hästen var ju livsfarlig

Knapplån
Många skriver att personen ju är dömd för brott osv och borde hängas ut. Personen har dock förlorat civilrättsliga tvister. En helt annan sak. Antagligen därför medierna inte namnger. Personligen tycker jag det vore bra att namnet spreds, men juristen i mig tycker det är ganska bra att det inte sprids. Dock tycker även juristen i mig att när det är upprepat och likartat så sänks tröskeln. Men medierna har slirat lite, det har förekommit uppgift om att det är bevisat att hästen fått smärtstillande inför köp. Just det har dock inte bevisats om man läser domen.

Men även vid brottmålsrättegångar är det ju "bara" det som kan bevisas (eller ställas utom rimligt tvivel) som leder till fällande dom, så vad är egentligen skillnaden i bevisningens tyngd? Är beviskraven lägre i civilrättsliga mål? Annars bör väl det som kunnat bevisas i rätten vara lika tungt vägande, så att säga, oavsett om det bevisats vid brottmål eller civilrättsligt mål?

Men även vid brottmålsrättegångar är det ju "bara" det som kan bevisas (eller ställas utom rimligt tvivel) som leder till fällande dom, så vad är egentligen skillnaden i bevisningens tyngd? Är beviskraven lägre i civilrättsliga mål? Annars bör väl det som kunnat bevisas i rätten vara lika tungt vägande, så att säga, oavsett om det bevisats vid brottmål eller civilrättsligt mål?

Det är lite olika beviskravsregler, krävs inte ställt utom rimligt tvivel i tvistemål. Men det jag menade var att ha förlorar en civilrättslig tvist inte innebär att man är dömd för brott/en dömd brottsling/etc. Och att det är där folk skenar iväg lite.

Det är väl det ohederliga sättet att tömma bolag som folk är mest arga på tänker jag. Det här är riktigt dyra hästar, 250-500'. Dessutom köpare som är elever hos några av Sveriges mest namnkunniga ryttare. Det är märkligt att bränna sina broar där tycker man.

Det är lite olika beviskravsregler, krävs inte ställt utom rimligt tvivel i tvistemål. Men det jag menade var att ha förlorar en civilrättslig tvist inte innebär att man är dömd för brott/en dömd brottsling/etc. Och att det är där folk skenar iväg lite.

Okej, tack!

Nej, förlora tvistemål är ju inte detsamma som att bli dömd för ett brott, men domen är väl ändå offentlig handling så att man kan begära ut och läsa den? Och då menar jag att det inte på något sätt vore oetiskt av t.ex. en journalist att skriva om vad som står i en sådan dom.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 266
Senast: MML
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 976
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar