Kanarieöarna i feb-mars, var åka med små barn?

Dorro

Trådstartare
Har funderingar på att åka till Kanarieöarna i februari-mars. Någon som har tips på var det är trevligt att åka med en treåring och en femåring? Mat, bad, gärna utflykter är sånt ni gärna får berätta om ifall ni varit iväg och vill dela med er...

Tips mottages tacksamt!

Sv: Kanarieöarna i feb-mars, var åka med små barn?

Vilken ö tänker du dig? Jag har varit på Teneriffa och Gran Canaria. Med barn har jag varit på Gran Canaria då bodde vi i Bahia Feliz det rekomenderar jag egentligen INTE då det inte finns ngn "riktig" strand utan det blir pool som gäller samt att det blåser som sjutton. På Gran Canaria är det Puerto Rico och där ikring man borde bott där är det mindre blåst och bättre stränder annars är det samma utflykter som gäller då ön inte är så stor.

Vi hyrde bil och for upp i bergen, vackert och en naturupplevelse.

Djurparken tyckte jag var trevlig och hyfsat välskött många shower med fåglar som får flyga i bergen.

Vädret är en bra svensk sommardag kan vara en aning kyligt på kvällen så ta med långärmat.

Jo buss och taxi kostade ung samma när vi for mellan Bahia Feliz och Playa Ingles skillde typ 2 euro samt att de flesta bilarna hade barnkuddar. Allinclusive kan vara en ide tycker inte att maten var någon höjdare och rätt så dyrt och med två barn som var rätt matkinkiga hade det faktiskt varit lönsamt och nog så skönt att veta att de faktiskt fick i sig något. (och då hade vi både lämnat turiststråken OCH provat turisthak).

Vi var i tauritodalen på Gran canaria i februari. Då hade vi inga barn med oss (förutom ett alldeles nytt litet sandkorn i min mage) men vi tyckte det verkade vara ett mycket familjevänligt ställe, mindre, lugnare och mysigare än större turistorter som puerto rico och playa del ingles. Mysig strand, solsäkert, inte alls nån partyort utan mer inriktat på barnaktiviteter, och lätt att ta sig ut på utflykter med buss eller taxi. Det finns en liten mataffär och ett par restauranger, men all inclusive är nog bra att köra på där, vi var nöjda med det.

Vi var till Gran Canaria, Arguineguin, för några år sedan, vår son var då två och ett halvt år. Vi bodde på ett Ving hotell med Lollo och Bernie. Det var väldigt uppskattat med lekplats och minidisco. Stranden utanför hotellet var inte mycket att ha men en bit bort fanns det en riktig strand, åkte taxi dit första gången men gick hem sen. Vi gjorde en utflykt till ett zoo, lång bussresa men det var värt det.

Vi var annars rätt nöjda på hotellet och stranden. Hade vi åkt utan barn hade vi valt ett annat resmål, men med barn var det ganska perfekt.

Jag har själv inga preferenser om vilken ö och har dålig koll på dom.... Jättebra med alla era tips! Det är såklart trevligt med riktiga stränder förutom pool.

All inclusive låter ju bekvämt med småttingar i alla fall.

Sydkusten på Fuerteventura är väldigt trevligt då det finns många grunda stränder med härlig ljus sand.

Vi var till Gran Canaria, Arguineguin, för några år sedan, vår son var då två och ett halvt år. Vi bodde på ett Ving hotell med Lollo och Bernie. Det var väldigt uppskattat med lekplats och minidisco. Stranden utanför hotellet var inte mycket att ha men en bit bort fanns det en riktig strand, åkte taxi dit första gången men gick hem sen. Vi gjorde en utflykt till ett zoo, lång bussresa men det var värt det.

Vi var annars rätt nöjda på hotellet och stranden. Hade vi åkt utan barn hade vi valt ett annat resmål, men med barn var det ganska perfekt.

Vi var också i Arguineguin (Vingresor) med stora havspoolen. Men vi badade mest i hotellpoolerna. Trots det var det en heltrevlig resa

Jag har själv inga preferenser om vilken ö och har dålig koll på dom.... Jättebra med alla era tips! Det är såklart trevligt med riktiga stränder förutom pool.

All inclusive låter ju bekvämt med småttingar i alla fall.

Problemet med havet i feb-mars är att det oftast är väldigt kallt, vi har åkt flera vändor till olika ställen på Kanarieöarna och med små barn är det väldigt enkelt på familjehotell som ving, fritidsresor och de övriga har. Personligen ser jag helst att hotellet ligger nära någon slags by, vi bodde i Bahia Feliz och det var otroligt trista omgivningar. Men man måste ju fundera på vad man prioriterar själv, vi gillar att kunna gå till olika restauranger och välja var man vill äta, andra tycker att all inclusive är det bästa. Bra poolområde och lekställen skulle jag titta närmast på med små barn. :D

Jag ska också åka dit den tiden med små barn, kom gärna med hotelltips eller varningar.

Jag gillar Teneriffa, och dottern älskade Loro Parque (googla!). Har testat Frittes blue village, åker man för barnens skull är det bra, men förvänta dig inga gourmetupplevelser :D.
Jag ska till Lanzarote med dottern i nov, Playa Blanca :)

Jag har förlikat mig med tanken på att det kanske inte är maten som blir höjdpunkten på en resa till Kanarias ;)

Trevligt poolområde och möjlighet till utflykter i fina omgivningar kanske kan gå att åstadkomma i alla fall. :)

Monte Feliz är ett billigare alt till blue village i Bahia Feliz systerhotell bredvid så du får nyttja alla pooler samt kvällsshower fräscht prisvärt och fin pool. Ingen AI. Stranden är obefintlig men ska man inte bada hav är det ett mkt prisvärt alt till BlueVillage. Vi flög med norweigan och bodde en vecka för 11400 kronor en familj i mars direkt från Umeå med transfer från flygplatsen (taxi).

Bokade via resebyrå iNTE Fritidsresor! Går att komma undan ngn hundralapp till om man bokar helt själv men vi ville ha det som paket.

Monte Feliz är ett billigare alt till blue village i Bahia Feliz systerhotell bredvid så du får nyttja alla pooler samt kvällsshower fräscht prisvärt och fin pool. Ingen AI. Stranden är obefintlig men ska man inte bada hav är det ett mkt prisvärt alt till BlueVillage. Vi flög med norweigan och bodde en vecka för 11400 kronor en familj i mars direkt från Umeå med transfer från flygplatsen (taxi).
Billigt :)

Strax över 7000 kr för flyg runt 4000 för hotellet och 300:- för transfer för två vuxna och två barn. Norweigan är mkt prisvärda!

Hej! När vi åkte hem från GC Puerto Rico i januari så hade vi flera barnfamiljer i bussen.
De hade varit nere för 4:e gången på samma hotell o stortrivdes.
De åkte till detta hotell för att det var uppvärmd pool o bra mat och fina lekmöjligheter för barn.

Tänk bara på att alla resor är dubbelt så dyra i slutet av februari o några veckor in i mars- Sportlov v8---------------Se till att det finns uppvärmd pool på det hotellet som du bokar-Brukar vara kallt i havet de månaderna.

Det hotellet de kom ifrån hette Servatur Puerto Azul (Vingresor)

Har själv ingen aning eftersom vi är äldre o åker flera gånger per år utomlands, och då väljer vi andra hotell.

Sunwing i Arguineguin tycke våra barn o barnbarn var bra när de var mindre. Det är också Vingresors. Lycka till, snart åker vi till Fuerteventura o är där i 4-veckor.

Kan tillägga att när vi var i Taurito åkte vi med solresor och bodde på paradise costa taurito, all inclusive-hotell med egen pool. Tror de andra hotellen solresor har där är ungefär liknande det vi var på. Det ingår inträde till ett badäventyrsland också som finns i dalen mellan hotellen, och fri kiosk även där. Nåt litet minitivoli med t.ex. ponnyridning finns där också, men de grejerna kostade nog extra.

Taurito är den sista "turistviken" man kommer till längs sydkustvägen. Fortsätter man några km österut så ligger den gulliga småstaden Puerto Mógan där. Vi var där flera gånger, går billiga bussar ofta. Bland annat åkte vi u-båt, vilket säkert är spännande för barn, tror inte det var nån åldersgräns.

Och hur kallt man tycker det är i havet i februari är ju individuellt. Vi (som i och för sig aldrig tidigare varit på en solresa) tyckte det var klart simvänligt med runt 19 grader, som svenska sommarbadtemperaturer, och lagom varmt och soligt i luften varje dag.

Jag har varit på Teneriffa, Gran canaria och fuerteventura. Jag skulle nog rekommendera Teneriffa eller Gran canaria till en barnfamilj före fuerteventura eftersom det blåser rätt mycket där och bildar således vågor = svårt att bada. Det är dock kallt i vattnet vid den årstiden så jag vet inte hur mycket man vill bada :p Det kan dessutom vara rätt kyligt i luften, så när vi var på Gran Canaria (slutet av janurari -11) låg vi mest vid poolen då man frös vid havet. Däremot låg vi på stranden på Teneriffa (februari -07), och det var varmt och skönt. Därmed skulle jag försökt hitta ett hotell med pool som prio nr 1. Kanske dessutom ett hotell med barnvänlig pool? Tex Sunwing. Vi bodde på Sunwing på Teneriffa och det hotellet kan jag verkligen rekommendera! Stor pool, nordisk personal i receptionen, barnaktiviteter, underhållning varje kväll etc. :)

Liknande trådar

Småbarn Sommar hemmavid med små barn under 4 år - vad ska man hitta på? Gärna sånt som är rimligt att göra som ensam vuxen med fler än ett barn...
Svar
16
· Visningar
1 230
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 768
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar