Sv: Kan vi vänta?
Ibörjan trodde vi att det berodde på luftfuktigheten för enligt förra ägaren så brukar han hosta höst/vinter
Ingen förskylning i stalle
Höet är super
Vi brukar ha öppet men nu går det inte för då blir det minus i stallet o vattnet fryser
Nää precis! Stackars min bubbe
Lugn och fin. Det är nog ingen panik. Det hade du ju märkt, om han inte får luft!
Men du får nog lov att inse tyvärr att förra ägarna varit lite slarviga som inte kollat upp hans hosta, det är inte normalt eller något man ska förbise med, om hästen "brukar" hosta höst/vinter. Skulle tippa att han har någon dammallergi då, hoppas bara det inte blivit kroniskt med tiden. Jag vet en kvinna vars häst hostade så det kom upp gröna stora slembollar vintertid men hon viftade alltid bort det med att "hon hostar alltid om vintern men det går alltid över om sommaren när hon får gå ute" och gjorde därmed ingenting åt det. Vansinne. En häst ska inte behöva gå ute dygnet runt för att kunna andas normalt, eller vara hostfri. En frisk häst hostar inte, punkt. Hostar den, om ens lite lite, ska den kollas upp för då är något inte "friskt".
Men var inte hård emot dig själv nu, man lever och lär!
Viktigast är framtiden och vad ni gör nu.
Kanske måste din häst stå i utebox eller på lösdrift för att må bra, det finns nog risk för det när han visat i flera år med hosta inne att han reagerar, trots fint hö som du säger och olika stallmiljöer (för jag gissar du flyttade hästen vid köpet?).
Men ta det nu lugnt och en sak i taget.
Har inte hästen andningsproblem så vänta med vet tills imån.
Min dam bukandades också när hon var som värst i luftvägarna. (Har sin överkänslighet i lungorna, så hon hostade aldrig så mkt, mest väldigt tungandad) Det kan ge spänningar när de andas sådär, för andningsmuskulaturen används inte normalt, men det ger med sig när hästen blir bättre.
Lycka till