Kan vi vänta?

P

ponnylollo

Min häst har haft hosta ett tag och idag såg vi att han andades väldigt mycket med magen och vi får inte tag på en veterinär:crazy:

Kan man vänta tills imorgon så man kan ringa när dom har teletid? :crazy:

Sv: Kan vi vänta?

Ja ni kan vänta.
Så andas hästarna när de har luftvägsbesvär.

Men ring i morgon :bow:

Har du nån aning om varför din häst börjat hosta?
Går det förkylning i stallet?
Har höet varit lite sådär i höst/vinter?
Tänkte bara att om det är misstänkt dammreaktion kanske du kan lämna lite mer öppet i stallet inatt, för den friska luften, men vetetusan om det gör så stor skillnad egentligen...

Se till att få tag på en veterinär imån som är duktig på luftvägar.
Ni ska inte ha en sån som säger "det är normalt att de hostar lite såhär års" det är inget bra tecken ;) Det ska vara någon som tar hosta på allvar.

Lycka till!

:bow:

Ibörjan trodde vi att det berodde på luftfuktigheten för enligt förra ägaren så brukar han hosta höst/vinter
Ingen förskylning i stalle
Höet är super
Vi brukar ha öppet men nu går det inte för då blir det minus i stallet o vattnet fryser :(

Nää precis! Stackars min bubbe :cry:

Han kan inte ha ont av det va? :crazy:

ont är kanske fel ord. Däremot innebär det ju ett lidande för hästen. Frisk luft kanske hjälper honom lite för stunden, men jag tycker ni har väntat lite för länge eftersom han bukandas. Se till att få hjälp snarast, risken är att det blir kroniskt och det är inte särskilt roligt...

Lycka till iaf...

ont är kanske fel ord. Däremot innebär det ju ett lidande för hästen. Frisk luft kanske hjälper honom lite för stunden, men jag tycker ni har väntat lite för länge eftersom han bukandas. Se till att få hjälp snarast, risken är att det blir kroniskt och det är inte särskilt roligt...

Lycka till iaf...

Jag vet jag har värsta dåliga samvetet för att jag gjorde som förra ägaren sa :cry:
Han har ju verkat så pigg o kry annars :cry:

Tack:bow:

Har hästen svåra problem med andningen är det akut. Den måste ha kortison som akutbehandling. Finns det ej någon jourveterinär?

Men andas gör han :crazy:

Jo men dom svarar inte :crazy: :cry: Jag får d*mp på dom :cry:

Senast ändrad av en moderator:

Ibörjan trodde vi att det berodde på luftfuktigheten för enligt förra ägaren så brukar han hosta höst/vinter
Ingen förskylning i stalle
Höet är super
Vi brukar ha öppet men nu går det inte för då blir det minus i stallet o vattnet fryser :(

Nää precis! Stackars min bubbe :cry:

Lugn och fin. Det är nog ingen panik. Det hade du ju märkt, om han inte får luft!

Men du får nog lov att inse tyvärr att förra ägarna varit lite slarviga som inte kollat upp hans hosta, det är inte normalt eller något man ska förbise med, om hästen "brukar" hosta höst/vinter. Skulle tippa att han har någon dammallergi då, hoppas bara det inte blivit kroniskt med tiden. Jag vet en kvinna vars häst hostade så det kom upp gröna stora slembollar vintertid men hon viftade alltid bort det med att "hon hostar alltid om vintern men det går alltid över om sommaren när hon får gå ute" och gjorde därmed ingenting åt det. Vansinne. En häst ska inte behöva gå ute dygnet runt för att kunna andas normalt, eller vara hostfri. En frisk häst hostar inte, punkt. Hostar den, om ens lite lite, ska den kollas upp för då är något inte "friskt".
Men var inte hård emot dig själv nu, man lever och lär!
Viktigast är framtiden och vad ni gör nu.
Kanske måste din häst stå i utebox eller på lösdrift för att må bra, det finns nog risk för det när han visat i flera år med hosta inne att han reagerar, trots fint hö som du säger och olika stallmiljöer (för jag gissar du flyttade hästen vid köpet?).

Men ta det nu lugnt och en sak i taget.
Har inte hästen andningsproblem så vänta med vet tills imån.
Min dam bukandades också när hon var som värst i luftvägarna. (Har sin överkänslighet i lungorna, så hon hostade aldrig så mkt, mest väldigt tungandad) Det kan ge spänningar när de andas sådär, för andningsmuskulaturen används inte normalt, men det ger med sig när hästen blir bättre.

Lycka till :bow:

PS: finns lite tips i denna tråden...
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=726489

Men ett gott tips!
Ta inte ut någon veterinär, försök få en tid på klinik imån, eller ta ut veterinär så länge (som kan ge nån akut medicin iaf) + boka kliniktid. För ni borde ta och få en artroskopi-undersökning gjord snarast. Då går man ner med en slang med kamera i hästen luftvägar och ser efter dels om slemhinnorna är röda och inflammerade och hur mkt slem som finns och var det sitter. Visst kan en veterinär "lyssna" med stetoskopet men de hör inte allt! Inte ens när min häst var som sämst hördes det på stetoskop att hon hade slem i lungorna....
Genom blodprov kan veterinären också fastställa om det finns en pågående infektion, det är viktigt.

Så kolla upp hästen rejält en gång för alla, lovar att det sparar er tid och pengar i långa loppet, eftersom ju hästen är så dålig att den bukandas. Ta ett råd från någon som önskar hon gjort det direkt ;)

Tack :bow:

Hennes veterinär hade sagt till henne att det var normalt att hästar hostade "när det var sånt väder" "och alla hästar hostar"
Va dum jag var som trodde på det :mad: :cry:!
Som tur är så har vi en lösdrift vi kan ställa magic i om det måste bli så!
Han hostar ute oxå ...

Nej usch vilken djurplågare jag är :cry: Stackars grabben :cry:

Tack :bow:

Hennes veterinär hade sagt till henne att det var normalt att hästar hostade "när det var sånt väder" "och alla hästar hostar"
Va dum jag var som trodde på det :mad: :cry:!
Som tur är så har vi en lösdrift vi kan ställa magic i om det måste bli så!
Han hostar ute oxå ...

Nej usch vilken djurplågare jag är :cry: Stackars grabben :cry:

Så där får du inte tänka tjejen!
Vem är expert på luftvägar om man aldrig haft en häst med luftvägsproblem?? Tror du att jag gjorde alla rätt från start när min häst utvecklade dammallergi efter en elak lång förkylning? Nej gud, man hinner göra många misstag tyvärr som hästägare. Så är det bara. Det viktiga är att man lär av dem och omvänder det till något positivt. Det är skit att jag inte visste att det inte är ofarligt om en häst hostar vinter/höst, men nu vet jag! Å nu kan jag göra det bästa åt situationen och om jag stöter på samma problem igen, DÅ kommer jag göra allt rätt! :idea: Vi kan ju inte ändra det förflutna?

Nej, deppa inte ihop nu.
Jamen lösdrift är ju guld. Försök ragga någon kompis dit och låt Magic gå ute from imorgon. Men kolla bara för säkerhets skull så han inte har feber, men det låter ju inte som förkylning. Men frisk luft är det Bästa!

Skriv hur det går!

Hur mår hästen?, har den feber, äter den, andra symtom, tex snorig , svullna lymfknutor etc.
Om den är lugn, ej har feber, vill äta, och verkar må bra är det ok att vänta till i morgon och kontakta vet då.
se till att god ventilation, blött hö (om det ej är svinkallt i stallet)
lycka till

:bow::bow:

han var lite varm men jag vet inte om det var för att han stått inne ett tag och vi har ingen temp heller :(

Tur att vet. kommer imorgon om han klarat sig i två veckor så lär han ju klara sig en natt till :D

Hur mår hästen?, har den feber, äter den, andra symtom, tex snorig , svullna lymfknutor etc.
Om den är lugn, ej har feber, vill äta, och verkar må bra är det ok att vänta till i morgon och kontakta vet då.
se till att god ventilation, blött hö (om det ej är svinkallt i stallet)
lycka till

Han borde må hyffsat bra för han e ju pigg o glad och beter sig som vanligt
kanske feber
Äter med glädje
inget snorig (frutom när vi varit ute o skrittat för ett litet tag sen i 12 minus:D )
Inga svullna lymfknutor

Vi har blött upp mat o hö :)

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: Murray
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025