Alltså Rousseau höll på och gnällde om att det "är kvinnorna som har den verkliga makten för de har den sexuella makten" bla bla, redan 1700-någonting. Med dagens ögon är det rätt skrattretande att föreställa sig 1700-talskvinnor ha någon särskild makt över män, och dagens män(niskor) som kommer med liknande påstående känns ungefär lika införstående om mäns privilegier och kvinnors utsatta position som herr Rousseau var...
Tänker också på ett Senfeldt avsnitt jag såg för länge sedan där Seinfeldt sitter med "snygg tjej" i soffan och säger något i stil med att hon har överläge för hon vet om de kommer ha sex ikväll eller inte. Blev så otroligt provocerad redan som liten tonåring av det där utalandet. Sitter jag i en soffa hemma hos en man jag nyss lärt känna (eller för all del känt länge och väl) så känner jag fan inget överläge alls, för jag kan aldrig veta om mannen brevid mig kommer respektera ett nej.
Alltså makt och överläge handlar inte om att välja och vraka på dejtingsidor eller att få ligga när man har lust, den VERKLIGA makten är att få slippa sex/dejting när man INTE vill! Det är något som majoriteten av män inte ens verkar reflektera över just för att rätten till sin egen kropp är så självklart för dem.
Hur mycket makt har man egentligen när man inte ens kan få ett jävla "nej" respekterat??
(Obs! Att jag
absolut inte ränkar våldtäkt som sex, men en del män verkar ju göra det
)