Kan veterinär anmäla missförhållanden.....

H

Helenaaa

... i ett fall liknande detta:

Hästen får efter röntgen diagnosen hovbenssänkning. Hovslagaren vill lägga på sjukbeslag men ägaren tror mer att det är "utbildad hovis" som verkat fel. Ägaren tror inte alls på diagnosen. Hon börjar då verka hästen själv efter en kurs i "barfotaverkning". Fem år senare hamnar hästen i ett hyrstall där någon uppmärksammar att hästen har väldigt ont i framhovarna och att sulan buktar ut framför strålspetsen på båda fram.
Hästen ska nu in på hästklinik för ny röntgen. Om det visar sig att hovbenssänkningen kvarstår eller förvärrats - kan den nya veterinären anmäla djurägaren?

Sv: Kan veterinär anmäla missförhållanden.....

JA, och om veterinären misstänker att hästen ej fått adekvat vård så tror jag att han eller hon är skyldig att anmäla (rätta mig gärna om jag har fel), gäller även hovslagare och andra yrkesutövare som misstänker vanvård eller liknande.

Ja absolut, och det är deras skyldighet också. Detta gäller även för annan vårdande personal. Det kan räcka med en misstanke, sedan får man på jordbruksverket utreda om det finns fog för anmälan eller inte.

Tack snälla ni för era svar!

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 935
Senast: skuggi
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat