Kan ultraljud missa en senskada?

Liselott76

Trådstartare
Min häst svullnade på sidan av böjsenorna på ett framben i somras, inte halt. Var in till vet som inte ens ville lysa senan utan sa att det bara var att rida. Ca 3 veckor senare tycker jag att han har svullnat upp igen, var in till annan vet som ultraljudade. Inget fel syns på ultraljudet.

Har fortsatt träna som vanligt & var nu till en equiterapeut förra veckan som hittade en reaktion på böjsenan samma framben.. Har kört med shockwave på den nu & hon tyckte att jag skulle fortsätta träna men hålla uppsikt. (Var till ET bara för en koll, inte pga att något känts fel)

Ett par dar efter den behandlingen (& back on track på nätterna) svullnade han upp kring senan igen.

Svullnaden börjar vid halva senan ungefär & går ner mot kotan. Jag tycker att han är lite "svampig" även i karledstrakten.

Kan vet ha missat nåt vid ultraljudet eller är det bara ökad blodgenomströmning som gör att han svullnar - så att problemet kanske sitter nån helt annanstans? Typ i hoven?

Är jag kanske hönsig & borde träna på som vanligt?
Har bokat tid hos ET imorgon igen, för säkerhets skull..

Tips mottages tacksamt!

Sv: Kan ultraljud missa en senskada?

Ja vad jag fattat de så är det lätt hänt att dom inte ser skadan på UL, det går att missa. På min häst höll dom på att missa de men de va visserligen ingen stor skada utan en väldigt liten. Vet inte hur det är med större skador.

Jag tycker inte man tränar en häst som ömmar eller är svullen eller liknande alls. Det kan gå riktigt illa att träna på en ev. senskada och det tycker inte jag är värt att riskera iallafall.

Varför inte åka till vet. istället och kolla med UL igen för säkerhets skull?

Fast kolla igen.. skulle vara om jag åker till annat djursjukhus då isåfall. För att ta samma vet igen.. om jag då igen får svar att det inte är nåt fel - ska jag då lita på det eller ska jag ändå låta bli att träna..?

Den första vet jag var till kände ju bara kring senan, kollade när vi sprang & sa -"Rid! Det är inget fel." Den andra fick jag övertyga om att lysa den, så jag funderar ju om det är jag som är hönsig..

Du kan inte byta vet. då? De hade nog jag gjort, hade överhuvudtaget inte litat på en vet. som rekomenderar att fortsätta rida när det tydligt är något fel. Antagligen så var kanske hästen överansträngd i senorna och att dom därför svullna upp, dom behöver inte vara halta för de. Det är sällan hästen är halt av en senskada. Därför de är så viktigt att kolla upp hur senorna verkligen ser ut om dom svullnar, har iallafall min vet. berättat.

Så byt klinik om det går.

Det är ganska svårt att tolka ultraljudsbilder, och olika veterinärer är olika skickliga. Så vet kan ha missat skadan, om den inte är väldigt stor och tydlig, men det verkar den ju inte vara.
Jag skulle nog ha behandlat det som senskada, och försökt hitta en vet som tar mig på allvar. Antingen om du kan kolla runt hos bekanta och i ditt stall/tränare efter rekommendation efter en vet som är duktig på senskador/ultraljud, eller t ex ringa SLU i Uppsala (om du är i Gävleborg så kanske det inte är så långt?) och prata med dem, jag gissar att de borde ha bra kompetens på ultraljud.

Annars är Henrik Nyberg i Skara en av auktoriteterna, han har ultraljudat min häst och sett en skada som min vet i Göteborg inte hittade.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 981
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 473
Senast: Robina
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 374
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix