Kan tunnellen/kanalen mellom salputene/bossorna bli FOR bred?

S

sleepy

På griffin/maxamsadler er jo kanalen/tunnellen/mellomrommet mellom putene under salen VELDIG bred, og på min nye maxam cob/haflinger allround, 16,5" X-vid var mellomrommet nesten groteskt stort :eek:, det var jo godt over en HÅNDSbredd, ja faktisk bredere enn hver enkelt pute... :confused: Putene så jo små ut i forhold til mellomrommet mellom de!

Er det ikke en lang muskel på hver side av ryggraden, hvor det er meningen at salen skal ligge? Hvis kanalen mellom putene er alt for bred kan det vel hende at putene havner på utsiden av disse musklene, og belaster feil?

Hmmm... Hva mener dere? :confused:

Ingen som vet om det finnes grenser for hvor bred tunnellen/kanalen mellom bossorna bør være?

Jag har fått lära mej att bossorna ska vara bredare än mellanrummet mellan bossorna.
Ett ca mått är 9-10 cm, då fördelas trycket på ryggmusklerna över en större yta. Är bossorna smalare blir det bara tryck på en smal remsa av muskeln.

Ja, som palle har jag fått lära mig att kanalen inte får bli för bred, eftersom det då inte finns möjlighet att ha tillräckligt breda bossor...

Men Griffin har väl breda bossor också? Har inte undersökt deras sadlar så noga men jag ska, för jag hade tänkt köpa en... :smirk:

Mjoo.. fast om kanalen är JÄTTEVID så kommer bossorna väldigt långt ut på muskeln där bossan ska ligga... så då blir det liksom inte så mycket plats kvar att lägga bossan på, oavsett om den är bred eller smal... men det blir ju inte alltid så, det beror ju både på hästens och sadelns form...

Inget bra alltså... Hur brett ska det vara då? 3-4 fingrar har jag hört. Och det hela vägen under.

Njae, 3-4 fingrar passar nog en normal bred häst. Min gamla,+35 år, Passier har ca 7.4 cm mellan bossorna som är ca 12 cm breda och rätt platta. Till vår new forest är det perfekt, men till fjorden är det i minsta laget.

Liknande trådar

S
Utrustning Jeg har en kaldblodshoppe med bred og flat rygg og normalt ryggsvai. Fikk tak i en begagnad Griffin Haflinger/ cob allround 17,5"...
Svar
14
· Visningar
978
Senast: Sweet
·
S
Utrustning Ser her nede under "mystiske storlekar" at ikke alle er helt fornøyde med "Haflinger"-salene. Og det skjønner jeg jo, for man forventer...
Svar
2
· Visningar
1 359
Senast: sleepy
·
S
Islandshäst "Gel-pute-salen" som jeg tidligere har pratet om, fikk jeg prøve igjen i dag, og denne gangen fikk jeg ridd Bjartur svett...
Svar
2
· Visningar
2 183
Senast: sleepy
·
S
Islandshäst Nå har jeg prøvd Top-Reiter bomløs. Jeg likte godt å ri i den :) Men til tross for cutback gikk den harde kanten foran nedi manken til...
Svar
6
· Visningar
2 424
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka