TeamLundVer
Trådstartare
Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar kring ämnet. Vill först bara tillägga att jag själv inte har tagit någon ståndpunkt i frågan utan är fortfarande på vända/ vrida nivån.
Jag tror de flesta av oss är ganska överens om att det finns klasskillnader i samhället. Nu tänker jag i första hand på socioekonomiska klasskillnader och vad som egentligen är nyckeln till att dessa fortfarande existerar.
Utbildning i Sverige är gratis och tillgängligt för alla varför utbildning i teorin inte borde vara en bakomliggande orsak. Däremot kan faktorer som var man bor spela in när det gäller kvaliteten på utbildningen man får i grundskolan. Detta kan påverka möjligheterna att komma in på bra gymnasie- och universitetsutbildningar men det är i sig inte avgörande. Samhället kryllar av exempel på människor som trots "sämre" bostadsorter vidareutbildat sig.
En annan indirekt orsak kan vara saknaden av stöd och hjälp hemifrån när det kommer till skolan. Föräldrar som kanske inte har kunskapen att förklara svåra läxor mm för sina barn men även här finns det gott om människor som bevisat att det går ändå.
Eftersom utbildning i teorin inte kan anses ligga bakom klasskillnaderna måste det röra sig om ngt annat. Ahmed från Rosengård vars föräldrar är analfabeter kan mycket väl bli läkare (även om han kommer få kämpa mer än Gustaf från Lidingö).
Många menar att det handlar om lön, eller rättare sagt skillnaderna på den. Att vi lever i ett klassamhälle för att Lisa bara får 22.000kr på sitt jobb inom vården medan Karl får 55.000kr på sin chefsposition.
Vi lever i ett fritt samhälle där det står var och en fritt att studera till det den vill och skillnaden bör alltså bero på att vi värderar olika arbeten olika högt? Inte att olika personer placeras på en viss typ av (lågavlönat) arbete?
Jag personligen är väldigt intresserade av sparande, eller investerande som jag hellre vill se det. Jag funderar över om klasskillnaderna istället kan härröra härifrån? Barn som kommer ifrån en familj där man pratar smarta investeringar och privatekonomi kring matbordet har också ett försprång i vuxenlivet. Ännu hellre om de dessutom haft föräldrar som har sparat till dem. Privatekonomi och sparande är tyvärr ingenting som lärs ut i skolan och många barn kommer alltså ut i vuxenlivet utan denna kunskap.
Vad skulle hända om följande gjordes:
*Skolan ger mer stöd till elever i utsatta områden (t ex läxhjälp)
*Privatekonomi finns som obligatoriskt ämne redan från högstadiet. Man lär ut hushållsbudget, hur man betalar räkningar, vikten av att betala i tid, jämföra tex försäkringsbolag samt hur man investerar sina pengar (ränta på ränta effekten)
*Samhället ger stöd till alla föräldrar som vill spara till sina barn men inte tror sig kunna spara tillräckligt mycket. Man utbildar i ränta på ränta effekten, smarta investeringar osv.
Det finns en mindre grupp människor (mig själv inräknat) som genom sparande önskar bli ekonomsikt oberoende (termen ekonomiskt oberoende syftar här till att man inte behöver ett heltidsjobb att gå till för sin överlevnad). Om fler människor inser att de genom sparande kan bli mindre beroende av en arbetsgivare och istället få möjlighet att förverkliga sina egna idéer samtidigt som deras föräldrar kanske har lagt grundplåten till detta sparande skulle vi då inte kunna få bort klasskillnaderna eller åtminstone minska dem betydligt?
Om Anna genom sitt sparande har råd att pröva sina egna vingar och därmed säger upp sig från sitt arbete för att starta eget så öppnas det en vakans på arbetsmarknaden. Är Anna dessutom framgångsrik så kanske hon så småningom behöver anställa personal = fler vakanser. Eller Erik, som genom sitt sparande inser att han kan gå ner till 50% på sitt jobb som han i övrigt trivs med. Istället kan han ägna mer tid åt sina barn.
Vad är det jag missar här? Kan utbildning inom sparande och privatekonomi tillsammans med ett extra stöd till skolor i utsatta områden vara lösningen för att minska klasskillnaderna? Tittar vi på fel saker när vi istället fokuserar enbart på skillnaderna i lön?
Jag tror de flesta av oss är ganska överens om att det finns klasskillnader i samhället. Nu tänker jag i första hand på socioekonomiska klasskillnader och vad som egentligen är nyckeln till att dessa fortfarande existerar.
Utbildning i Sverige är gratis och tillgängligt för alla varför utbildning i teorin inte borde vara en bakomliggande orsak. Däremot kan faktorer som var man bor spela in när det gäller kvaliteten på utbildningen man får i grundskolan. Detta kan påverka möjligheterna att komma in på bra gymnasie- och universitetsutbildningar men det är i sig inte avgörande. Samhället kryllar av exempel på människor som trots "sämre" bostadsorter vidareutbildat sig.
En annan indirekt orsak kan vara saknaden av stöd och hjälp hemifrån när det kommer till skolan. Föräldrar som kanske inte har kunskapen att förklara svåra läxor mm för sina barn men även här finns det gott om människor som bevisat att det går ändå.
Eftersom utbildning i teorin inte kan anses ligga bakom klasskillnaderna måste det röra sig om ngt annat. Ahmed från Rosengård vars föräldrar är analfabeter kan mycket väl bli läkare (även om han kommer få kämpa mer än Gustaf från Lidingö).
Många menar att det handlar om lön, eller rättare sagt skillnaderna på den. Att vi lever i ett klassamhälle för att Lisa bara får 22.000kr på sitt jobb inom vården medan Karl får 55.000kr på sin chefsposition.
Vi lever i ett fritt samhälle där det står var och en fritt att studera till det den vill och skillnaden bör alltså bero på att vi värderar olika arbeten olika högt? Inte att olika personer placeras på en viss typ av (lågavlönat) arbete?
Jag personligen är väldigt intresserade av sparande, eller investerande som jag hellre vill se det. Jag funderar över om klasskillnaderna istället kan härröra härifrån? Barn som kommer ifrån en familj där man pratar smarta investeringar och privatekonomi kring matbordet har också ett försprång i vuxenlivet. Ännu hellre om de dessutom haft föräldrar som har sparat till dem. Privatekonomi och sparande är tyvärr ingenting som lärs ut i skolan och många barn kommer alltså ut i vuxenlivet utan denna kunskap.
Vad skulle hända om följande gjordes:
*Skolan ger mer stöd till elever i utsatta områden (t ex läxhjälp)
*Privatekonomi finns som obligatoriskt ämne redan från högstadiet. Man lär ut hushållsbudget, hur man betalar räkningar, vikten av att betala i tid, jämföra tex försäkringsbolag samt hur man investerar sina pengar (ränta på ränta effekten)
*Samhället ger stöd till alla föräldrar som vill spara till sina barn men inte tror sig kunna spara tillräckligt mycket. Man utbildar i ränta på ränta effekten, smarta investeringar osv.
Det finns en mindre grupp människor (mig själv inräknat) som genom sparande önskar bli ekonomsikt oberoende (termen ekonomiskt oberoende syftar här till att man inte behöver ett heltidsjobb att gå till för sin överlevnad). Om fler människor inser att de genom sparande kan bli mindre beroende av en arbetsgivare och istället få möjlighet att förverkliga sina egna idéer samtidigt som deras föräldrar kanske har lagt grundplåten till detta sparande skulle vi då inte kunna få bort klasskillnaderna eller åtminstone minska dem betydligt?
Om Anna genom sitt sparande har råd att pröva sina egna vingar och därmed säger upp sig från sitt arbete för att starta eget så öppnas det en vakans på arbetsmarknaden. Är Anna dessutom framgångsrik så kanske hon så småningom behöver anställa personal = fler vakanser. Eller Erik, som genom sitt sparande inser att han kan gå ner till 50% på sitt jobb som han i övrigt trivs med. Istället kan han ägna mer tid åt sina barn.
Vad är det jag missar här? Kan utbildning inom sparande och privatekonomi tillsammans med ett extra stöd till skolor i utsatta områden vara lösningen för att minska klasskillnaderna? Tittar vi på fel saker när vi istället fokuserar enbart på skillnaderna i lön?