kan soja vara giftigt?

F

FJ_

Då vi har ganska dåliga värden på hösilaget i år och protein pellets är så dyrt så tänkte jag prova att fodra med soja. Jag har hört att det är jättegifitgt om man ger för mycket och att man måste öka succesivt och väldigt långstamt.
Har ni någon erfarenhet av detta foder?
Tack!

Sv: kan soja vara giftigt?

Det är ett mycket bra foder, och det är inte giftigt. Varför man inte ska ge för mycket åt gången har med att göra att kroppen inte orkar med att processa sojan för att kunna upptas i tarmen, så blir det som att kasta pärlor för svin ingen nytta alls.

Det är farligt om man ger för mkt. Men det gäller inte bara soja utan alla sorters koncentrerade foder, foder med lågt fiberinnehåll som havre, korn osv.

Man bör inte ge mer än 100 gram soja/ 100 kg häst och utfodringstillfälle. Om man överskrider denna gräns så hinner sojan inte spjälkas och tas upp i tunntarmen utan då fortsätter den till grovtarmen. Då kan det bli som ngn sorts förgiftning och hästen kan bli allvarligt sjuk.

Men soja är ett lättsmält och bra proteinfoder till hästar. Du behöver inte vänja in det jättesakta. Jag ger soja till mina hästar.

okej, tack! Men kan jag ge 1 dl till att börja med då?

Jag har också dåliga proteinvärden på höet i år. Började ge 2 dl direkt, har sen ökat på lite och ger nu ca 3,5 dl. Inga problem med invänjning för oss, jag skulle tro du kan utan problem ge 1 dl till att börja med.

Är jättenöjd med soja som fodermedel!

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar