Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?

Och jag har blivit uppväxt med att ibland gör man saker som inte är så himla kul för att det är för en god och större sak.

Att stå i cafeterian för barnens ridklubb ett par gånger per år är verkligen ingenting att uppröras över. Självklart ställer man som förälder till barn i klubben upp på detta. Säkerligen är TS ändå på plats när 8-åriga dottern rider.

En annan sak är att klubben (och jag är ganska säker på att det är klubben, inte ridskolan) kommunicerat detta klantigt, i samband med betalningen till ridskolan o.s.v. Säkert har detta att göra med att det är svårt att få folk att ställa upp på frivillig basis (alla som suttit i styrelsen för en förening vet hur svårt detta är) och kanske även med att man hoppats spara in på portot för utskicket genom att samordna.

Jag tycker inte själv att det är kul ifall pengar från ungdomsverksamheten går till att sponsra seniorverksamheten, men det bästa sättet att påverka detta - och även kommunikationen med medlemmarna - är att engagera sig MER, inte mindre. Kandidera till styrelsen, gå på årsmöten, erbjud att vara med och arrangera barn- och ungdomstävlingar eller köra barnen till andra tävlingar så att detta låter sig göras på ett kostnadseffektivt sätt...

Om alla resonerade som några har gjort i tråden ovan skulle det sannolikt snart inte finnas någon barn- och ungdomsverksamhet alls annat än för det fåtal barn vars föräldrar har råd att betala för den fullservice som efterfrågas.

*kl*
Hela den här diskussionen belyser ett problem. I dagens samhälle har alla så jäkla mycket rättigheter och inga skyldigheter. Var är solidariteten, gemenskapen, dela med sig, anstränga sig för någon annan än sig själv?
Nej det ska betalas och vara millimeterrättvist överallt. När jag var ridskolebarn så hade det aldrig varit några diskussioner om att hjälpa till vid olika arrangemang för klubb och ridskola. Jag hade fått mig ett rejält nyp i örat av mina föräldrar om jag knorrat om att behöva hjälpa till!

*facebook-like:ar*

Hej!

Det jag däremot måste säja är att på ALLA ridskolor jag varit har tävlingssektioner, ungdomssektioner och liknande fungerat utan problem och folk har ställt upp som funktionärer vid tävlingar. Det har funnits massor med folk som frivilligt hjälpt till med det de har hunnit med och velat, men det har alltid varit baserat på frivillighet. Alltid!

Jag tror stenhårt på frivillighet, blir man tvingad tappar man intresset. Dessutom har folk annat att göra, många föräldrar följer inte ens med sina barn till stallet, eller lämnar bara av dom och åker runt och lämnar resten av barnen på deras aktiviteter. Tvingar man in folk i något dom inte vill gör dom inget bra jobb(jo, tyvärr funkar de flesta så) vilket leder till gnäll och ofta en negativ spiral.

Hade det handlat om nånting som hade med verksamheten att göra.. fast nej, inte ens då.. Jag står fast vid att en cafeteria inte har med ridskoleverksamheten att göra och ska ridskolan ha en får dom se till att den går runt själv- annars finns uppenbarligen inte kundunderlaget för den. Jag kan inte se att en cafeteria har med ridskoleverksamheten att göra. Tyvärr.

/Lavinia, som gjort sin del av tråkigt jobb, som hon inte velat, men inget av det har varit kopplat till det som är mitt fritidsintresse- det som ska vara roligt! Det tråkiga gör jag på jobbet och hemma, stallet är min fristad.

kl

Om det nu ställts som ett "krav" är det nog mest lite klantigt uttryckt.
Förmodligen har klubben försökt få enbart frivilliga krafter tidigare, men inte lyckats i den mån det behövs.
Problemet med det ideella arbetet är att det alltid är samma människor som ställer upp och till slut "sliter man ut dem" :(
Vissa föräldrar är otroligt engagerade och hjälpsamma, medans andra glider med på en räkmacka.
Varför ska man hela tiden "ha nåt tillbaka"? Är det inte förtjänst nog att klubben och verksamheten överlever mer än nätt och jämnt?
Det känns som om samhället blir mer och mer egotrippat, man "köper sig fri" och vill inte göra en insats utöver den summa pengar man betalar.

Den här debatten överlappar faktiskt lite problemet med att ridningen på ridskola utmynnar mer och mer i att barnen kommer till sin ridlektion, rider och åker därifrån. "Teori, varför det?", "Praktisk undervisning i stallet? Nej, vi betalar minsann för att rida!", "Pyssla med hästen? Det ska väl personalen göra?" (hårddraget :devil: )

och det - tror jag - leder också till att vi får mer och mer problem med hästar som köps in av någon som "kan rida" men inte ta hand om/tar hand om djuret/hästen dels för att man aldrig gjort det och därmed saknar kunskap och dels för att man är van att "någon annan" ska göra det. Ansvar är något som mer och mer lyser med sin frånvaro i dagens samhälle...

Jag undrar fortfarande om du tycker det är rätt att de små och deras föräldrar ska sponsra de äldre t.ex seniorerna?

Fast vi vet ju inte att så är fallet? Vad säger att seniorerna får del av de här pengarna som cafe't drar in? Snarare går de pengarna till café't, det blir inga stora summor på en vanlig kväll på ridskola....

Har varit på besök (hoppkurs med pålle) på en ridskola där man hade löst det smart. Alla seniorgrupperna hade 2-3 kvällar var som de höll öppet 17-20 och var alltså ansvariga. Ungdomsgrupperna (över 14-15 år) fick ålagt att vara med men behövde inte ta ansvar. det var alltså minst 1 vuxen (över 18) och sedan 1-2 ungdomar som höll cafeterian öppen. Även om gruppen hade fler kvällar/dagar så räckte det med att man gjorde ett pass. Ev. överskott gick till sparande till ny ponny. Man kunde följa sparandet då man tagit en stor hästplansch och delat i pusselbitar, varje bit motsvarade 1000kr och det gick att följa hur sparandet gick. När jag var där hade de redan köpt 2 ponnies och sparat till ytterligare en halv:laugh:. Där gick alltså behållningen till barnen i föreningen, få av de seniorer som jobbade i cafeterian kunde rida ponny....Jag hade lätt ställt upp om jag hört till föreningen....

Tycker dock att TS har en poäng i att det inte är riktigt att det kommer som krav via inbetalninskortet. Vad styrelsen borde gjort är till ex att vara närvarande vid ridlektionen och där informera föräldrarna om att det är problem att hitta personal till cafeterian och att alla grupper får ställa upp och sköta den 1 ggr/termin (alt köpa sig fri) för att den ska hålla öppet.

TS, jag tycker du ska ta upp det här med styrelsen för föreningen istället. Tala om att det borde informeras bättre, att brevet är klumpigt uttryckt osv.
Föreslå något liknande som ovan (kanske motivationen att hjälpa till då höjs) och be att få mer info/få veta hur de tänkt/vad pengarna går till?

Hej!

Det är ju det jag menar.

Informationen måste ju komma till folk på ett sätt som får dom att känna det som om dom har ett val. Jag hade blivit skogstokig om jag fått kravet att jag måste stå i en cafeteria för att få rida..

Och jag hade blivit än mer skogstokig om jag haft barn och det krävdes av barnet att det skulle stå i cafeterian.

Informationen som gått ut till TS verkar extremt bristfällig, hon vet inte varför hon ska stå där, är det TS eller dottern som ska stå där, vad händer om man inte kan, osv osv.

Om jag visste att det ingick när jag började på ridskola, hade jag kunnat ta ställning till det då, men när det plötsligt står på inbetalningskortet?? Ehh.. nej!

Till Trix: Tyvärr är det inte särskilt hårddraget alls det du skriver, jag har sett massor av barn och vuxna med precis den inställningen. Dessa människor kommer knappast ställa upp även om man försöker tvinga dom, däremot kan de byta ridskola och inkomsterna minskar mer. Jag tror aldrig tvång är lösningen.

/Lavinia, som hela uppväxten fick baka, sälja och fixa om det krävdes av mej. På sin höjd fick jag skjuts till aktiviterna, men alla aktiviteter och förberedelser fick jag sköta själv.

Trix: Mycket bra skrivet.
Jag tror dessutom att bristen på krav på barn och ungdomar som dessutom "köps fria" från det ansvaret kan bli problem längre fram i livet. Det är föräldrarna som skapar inställningen hos barnen till samhället i stort. Föräldrar myntar solidaritet och ansvar hos sina barn och det gör man ju inte genom att hävda lönsamhet och betalning för varenda liten grej.
Hade alla föräldrar haft inställningen att man hjälps åt ideellt utan betalning i föreningslivet så skulle inte problemet finnas att man var tvungen att tvinga någon. Det är ofta inte barnen själva som motsätter sig det ideella arbetet, eller?....

Livet handlar ju om så mycket mer än "mig och mina pengar".

Senast ändrad:

Ideellt arbete måste vara frivilligt, tvingar man folk så kommer de inte fortsätta om de har ett val de söker sig någon annan stans. Detta gäller även barn, det är fel att uppfostra barn till "slavar" som hjälper till på befallning. Att arbeta ideellt är en bra tanke men då behöver man insyn till vad arbetet är bra för. Man kan inte bara beordra och förvänta sig att folk ställer upp. Motprestationen måste minimum vara att veta till vad så man kan ta ställning.

Det är så många som sliter i både barns och vuxnas uppmärksamhet och man måste sålla. Ska man sälja lotter för Rädda barnen, hjälpa sin dotters fotbollslag eller stå i en cafeteria på ridskolan utan att veta vad det är bra för? Jag jobbar 10 gånger hellre för svältande barn eller för att barnen ska har roligt på ett läger än för hopplaget/A-laget i fotboll behöver bidrag till en resa.

Det finns många föreningar som lyckas engagera både barn och vuxna, studera dem och ta lärdom istället för att folk inte vill ställa upp för just din förening/ridskola. Det är inte alltid felet ligger hos de som förväntas ställa upp, ska man få engagerade medlemmar gäller det att ta han dom dem på ett bra sätt. Det är så j-vla lätt att säga på min tid..., det var bättre förr mm, det har man gjort i flera generationer nu och skulle det vara sant varje gång hade vi levt i misär.

Senast ändrad:

Hej!

Tycker det är mycket tråkigt att du inte vänder dig direkt till klubbens styrelse med dina synpunkter och frågor i stället för att skriva dem här. Styrelsen vill nog säkert gärna veta vad du tycker och kan kanske bättre förklara hur de tänker samtidigt som de säkert är öppna för ett ev medlemsmöte om det finns intresse för detta. Tror jag vet vilken klubb du syftar på och i så fall har jag också läst brevet där det står just förklarat varför man vill prova det här sättet.

Att du tycket klubben är dålig i övrigt är jätte tråkigt eftersom jag vet att det är ett fåtal eldsjälar där som verkligen försöker få saker och ting att bli bättre men det är svårt när man inte är fler eller inte får tillräcklig hjälp av kommunen som faktiskt äger anläggningen.

Att man försöker att dra in mer pengar för att slippa höja ridavgifterna är dagens sanning och att det dessutom bidrar till trivseln att ha kafeterian öppet är ju ganska självklart. Tror inte styrelsen menade att en 8-åring ska stå själv i kafeterian utan det är nog menat att en vuxen ska vara med.

Alltså, att jämföra lite föreningsansvar med slavande barn är väl att ta i. Och nej, i föreningslivet förväntar inte jag mig någon motprestation, men det är väl olika.

Att inte allt var bättre förr håller jag med om, det finns personer som är aldeles utmärkta på föreningsliv och att förmedla solidaritet även idag. Självklart.

Håller med om att man ska vända sig till föreningen med sina synpunkter och att man ska se och lära av dem som faktiskt kan engagera utan tvång. Jag har väl haft turen att engagera mig i föreningar som varit skickliga på sin verksamhet, med en anda att vi alla jobbar för något meningsfullt. Men jag har aldrig förväntat mig ekonomisk eller annan kompensation. Jag har glatt mig åt elitlag, hejat på och varit stolt, även om jag suttit på läktaren. Att mitt engagemang gagnar någon annan än mig i stunden bryr jag mig inte om.

En dag kanske min dotter rider i elitlaget och då har jag någonstans bidragit till klubben/ridskolan som burit fram henne. Och då blir det ÄNNU roligare! Eller så gör hon det inte men mina medmammor fick i alla fall kaffe de där sena kvällarna på ridskolan.

Vi får väl enas om att vara oense :)

Senast ändrad:

Man använder uttrycket slavarbete och liknade i när det gäller Svenska förhållande och då syftar man inte på att barnen skulle vara slavar på riktigt utan att folk blir utnyttjade, ofta används uttrycken även om att arbeta hårt. Även barn kan bli det, allt föreningsarbete är inte att utnyttja folk. Jag jämförde inte med slavar i dess egentliga bemärkelse och det trodde jag framgick av sammanhanget.

Sedan kan man inte räkna med att barnet kommer med i elit laget, och definitivt inte om man inte har råd att köpa en häst. Visst finns det undantag men de är lätt räknade. Det står även var och en fritt att hjälpa vem de vill även elit lag, men det ska vara ett val inte ett tvång.

----
Ett problem med att engagera folk är faktiskt att många känner sig som främlingar och inte med i gänget, en del som klagar över dåligt engagemang är också de som halvt fryser ut folk, oftast omedvetet. De som inte är med i gänget får gärna jobba men inte vara med på riktigt.

Ett problem med att engagera folk är faktiskt att många känner sig som främlingar och inte med i gänget, en del som klagar över dåligt engagemang är också de som halvt fryser ut folk, oftast omedvetet. De som inte är med i gänget får gärna jobba men inte vara med på riktigt.

Det där håller jag faktiskt med dig jättemycket om! Jag har samma upplevelse. Det är svårt att råda bot på detta. Jag tror inte att den bästa vägen är att gå via tvång, utan man måste få folk att tycka det är roligt och självklart att hjälpa till. Men om man upplever sig utanför så är det svårt!

Hade det funnits tillräckligt mkt frivillighet så hade man inte behövt ställa några krav.

Du kanske är uppväxt på stora stall, där det är mkt folk, men på mindre klubbar så brukar det vara en liten grupp (av samma) människor som ställer upp.
Även om man lockar med diverse saker så ställer folk inte upp!

Det syns ju tom i bara den här tråden (och liknande trådar). Folk ska ha, men inte göra något själva.

Och som sagt. 6 timmar om året är ju löjligt att ens diskutera.
Kan man inte ens tänka sig att ställa upp på en sån liten grej, så tvivlar jag på om man ställer upp frivilligt på andra grejer...

Okej, jag omformulerar mig: Jag tycker inte att det är att utnyttja någon som är med i en förening när man ber dem ställa upp 3 timmar ideelt en termin. (sen att de utryckt sig klantigt med ordet "krav" i TS fall är ju bara att beklaga).

Jag vill ändå hävda, att har man gått med i en förening, så har man gått med i en gemenskap, där alla delar ansvar. Vill man köra solo, prestationer/motprestationer, ekonomisk ersättningar och annat och inte ta del av det ideélla som i många fall förekommer i en förening så behöver man ju inte gå med.

Gemenskapen är ju a och o. Det är ett jättestort och viktigt ansvar att se till att alla får vara delaktiga. Men ibland tror jag vissa inte blir sedda av de som verkligen engagerar sig, just för att de inte riktigt räknar med att någon ska bry sig och vilja. Då trampas det på i samma gängor med samma personer, vilket naturligtvis inte alltid är bra. Helt klart ett problem.

Om det vore så väl.

Det ÄR så väl, även om du kanske inte ser det.

Ett fåtal klubbar kanske låter alla pengar "gå till elitlagen" (du låter faktiskt väldigt bitter?) men i de allra flesta klubbar så får alla del av kakan i slutänden.

Btw, så kan du garanterat få del av din klubbs ekonomi och var pengarna går, såvida det inte är någon specialklubb.

Och som sagt. 6 timmar om året är ju löjligt att ens diskutera.
Kan man inte ens tänka sig att ställa upp på en sån liten grej, så tvivlar jag på om man ställer upp frivilligt på andra grejer...

Bara en sådan sak som att ha egen häst kan bli ett problem...
mocka hagar, städdagar i stallet, kratta ridbanan, KOLLEKTIVSTALL :eek: dör de väl i :p

Det ÄR så väl, även om du kanske inte ser det.

Ett fåtal klubbar kanske låter alla pengar "gå till elitlagen" (du låter faktiskt väldigt bitter?) men i de allra flesta klubbar så får alla del av kakan i slutänden.

Btw, så kan du garanterat få del av din klubbs ekonomi och var pengarna går, såvida det inte är någon specialklubb.

Blåögd ser jag, jag har sett en hel del mer eller mindre fula saker och då menar jag inte bara elit lag utan diverse oegentligheter. Men med din inställning att det mesta är bra så är det lätt att missa.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 812
Senast: bollen__
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 049
Senast: Brille
·
Ekonomi & Juridik Alla verkar ju ha olika definition av medryttare och delfodervärd, och huruvida man kan förvänta sig något av dem/ta betalt. Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka