Sv: Kan om kräva att bet elever står i cafeterian?
Intressant fråga tycker jag. Jag utgår från att det är en föreningsdriven ridskola?
Jag sitter själv i styrelsen för en ryttarförening och vet hur förbaskat svårt det är att få folk att ställa upp. Det handlar framförallt för vår del om funktionärer till tävlingar och till viss del stalltjänst. Vi har försökt med massor av olika vägar. Vår upplevelse är dock att det blivit svårare och svårare. Alla har mer och mer att göra och inte tid att lägga på ideellt arbete.
Vi har tittat en del på hur andra föreningar i kommunen gör (hockey, fotboll etc) och vi ser att de inte ger något val till föräldrarna. De blir tilldelade arbetspass t ex i kiosken, och sen får de byta med varandra om de inte kan.
Vi har därför bestämt att - på försök - "tvinga" våra (betalande) ridande till att ha stalltjänst ngn helg per termin. Man kommer att kunna köpa sig fri, och man kommer att få "betalt" i form av ridlektion.
Jag var själv mycket tveksam till det här beslutet men reserverade mig inte. Jag tycker att vi har provat så många olika sätt så om det här nu funkar så är väl det bra. Det är värt ett försök helt enkelt. Men för egen del kommer jag nog att köpa mig fri, med 20 hästar hemma och den tid jag redan lägger ideellt på föreningen så känns det lagom... kul.
Man ska ha klart för sig att det många gånger rör sig om stora pengar för föreningen och att det kan vara avgörande för att som någon skrev hålla ridpriserna nere. I vårt fall har vi en stor nationell tävling sommartid, och den är jätteviktig för oss! Men det är så svårt att få folk ändå.
Jag vet att grundbulten i ideellt arbete är att tycka att det är roligt, och det strävar vi naturligtvis också mot till 100%. Men det är svårt när man hamnat i ett läge där väldigt få har ställt upp väldigt mycket under lång tid. Dessa människor bränner ut sig på att jobba gratis för föreningen, och risken är att man tappar eldsjälarna. Då finns ingen kvar.
Sen är jag väldigt tveksam till att styrelsen menar att din dotter verkligen ska stå i cafeterian? Man måste väl i rimlighetens namn mena någon av föräldrarna?`
Skatteaspekten har jag faktiskt inte reflekterat över (det brukar jag göra
), vet inte hur det funkar med ideella föreningar och dess medlemmar? Mycket bygger ju på gratis arbete och skulle man börja kalla det svartjobb så finge vi nog stänga varenda idrottsanläggning i hela landet...