Pricken2004
Trådstartare
Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig vissa stunder och andra stunder hade han den sträckt men tog stora kliv med den som om han ömmade. Jag och andra i stallet där vi står genomsökte honom, men han hade varken feber, hög puls eller svullnader. Då antog vi att han sträckt sig eller vrickat sig då han går i en ganska stor sommarhage som är lite knölig här och var och redan på tredje dagen visade han inga tecken på smärta och var helt som vanligt. därför började jag sakta men säkert rida honom precis som vanligt, men så plötsligt för 5 dar sen var han halt på exakt samma sätt igen. Då började jag tänka om och en i stallet pratade om att det kanske kunde vara patella upphakning. Han rids precis som en vanlig ridhäst och har stora rymliga hagar att röra sig i speciellt nu under sommaren, så att det skulle vara anledningen är ganska otrovärdig. Det står att hästar som växer kan få patella upphakning och jag gissade mig fram att det kanske berodde på att hästar som växer kanske växer ojämnt. Detta väckte mina tankar om att min häst kanske kunde ha det då jag upptäckte när vi tittade igenom honom att hans ena bakhov (inte den han har ont i) var längre än den andra, kanske pga ojämn verkning. Därför undrar jag om detta kunde vara anledningen till att han fått patella upphakning (om det nu är patella, det vet jag inte än). Ska självklart kolla upp detta hos veterinär, men ville bara veta lite vad folk här har för kunskap och erfarenheter. Mvh Lovisa