Kan nickning vara en vana?

P

PygmyPuff

Jag får ibland rida en häst som brukar nicka. Har nyligen lärt mig att det kan innebära hälta och vet ej om jag vill rida denna häst mera på grund av det. Ägarna säger dock att det är ok, eftersom hästen alltid nickat och de har blivit tillsagda att detta är en vana.
Tittat lite på hur hon nickar/rycker upp huvudet, det är inte en våldsam rörelse men märkbar i alla fall. Den kommer ibland i skritt och oftare i trav. Alltid i rytm med att högra frambenet stöder.
Har också märkt att hon ibland rycker åt sig vänstra frambenet när man vill kratsa, så att man får lyfta det ett par gånger för att få färdigkratsat. Detta kan också vara någon typ av olydnad, så kanske det inte har någon betydelse. Hon gillar inte värst att hålla upp benen öht, och man börjar ju alltid med västra fram så kanske hon tramsar sig för att inte tycker att man skall kratsa alls.

Hon nickar inte i hagen vad jag har sett, utan endast under ryttare. Det här är inte heller en stressig häst, utan en väldigt lugn och lite trög sak.

Nu gott folk, tror ni att det är som har sagts, att hon nickar utav vana, eller är denna häst rätt och slätt halt?

Sv: Kan nickning vara en vana?

Det är väldigt svårt att avgöra om hästen är halt eller ej över bara en text.
Har du någon film på hästen under ryttare?

Det borde ju synas vid longering. Det är alltid ett bra sett att granska hästens rörelsemönster.

Det låter som om hästen är halt på vänster fram efter din beskrivning. Nej, hästar nickar (haltar) inte av vana, något hindrar den från att röra sig normalt, troligtvis smärta.

Är det någon skillnad beroende vilket underlag den går på, hårt/mjukt/på volter?

Vem har sagt att det är en vana? Veterinären?

Menar du förresten att den sänker ner huvudet när den belastar höger fram och höjer lite vid belastning av vänster fram? Det var så jag tolkade det... Om det är tvärtom så är den halt på höger fram.

Jag tror hon är halt och hade det varit min häst hade jag kollat den eftersom något verkar bevära den .

Inlärt nickande inte så mycket i skritt med med i trav ?!?!??

Mia

Den som sagt att nickningen var en vana var hästhandlaren som sålde hästen till dess nuvarande hem.:crazy:
Nuvarande ägarna är väldigt djurkära men inte på långt när fullärda i hästeriet, så att säga (det är jag knappast heller, långt ifrån!)

Har tyvärr ingen film av det. Hon rycker upp huvudet när högra bogen går bak och sänker det igen när den vänstra går bak, alltså upp när hon stöder på högra frambenet och ner när hon stöder på vänstra.
Vissa dagar mera märkbart än andra, alltid mera i trav, men om man fortsätter rida henne en längre stund (ca 30min) minskar nickningarna successivt.
Har inte observerat hur det är med volter, och inte heller sett henne longerad. Dock hatar hon att trava och har slängt av en del ryttare vid galoppfattningar, om det nu kan ha med saken att göra.

Detta med underlag är ganska speciellt med henne, hon föredrar kraftigt mjuka/fjädrande underlag. Led henne längs en väg och hon ramlar nästan i diket pga att hon insisterar på att gå på gräskanten bredvid.
Hatar grus men också asfalt, går försiktigt på båda. Om man travar henne längs en grässtig och det kommer emot en ljus fläck som kan vara sten eller berg åker man upp på halsen på henne om man inte är beredd på att hon kommer att bromsa. Vill gå väldigt försiktigt över berg och sten, även om det inte finns någon risk för att halka.
Ägarna säger att hon är sulöm. Jag har svårt att förstå att detta skulle göra att hon går försiktigt på jämn asfalt utan den minsta lilla sten, men kanske jag missat något.

jag tycker det tveklöst låter som att hästen är besvärad. den är halt på det ben den rycker upp huvudet i när benet sätts i, dvs mest troligt höger.

jag skulle kolla hästen på klinik. Pronto. Om den gått med det länge är det troligtivs en hel del att ta tag i, utrednings och behandlingsmässigt. det är möjligt om den gått med det länge, att det även finns hältor i de andra benen, utifrån hur du beskriver att den undviker och reagerar på underlag.

Är hon skodd? Om hon är oskodd kan det betyda att hon måste få på sig skor om hon är så ömfotad. Att hon nickar när höger ben går i marken och inte vill stödja på höger fram när du kratsar vänster fram tror jag beror på att hästen är halt.

Ta åtminstone ut veterinär om ni inte vill åka till klinik och rid inte hästen tills en veterinär har tittat på den.

Låter mindre bra att hn hatar att trava och slänger av vid
galoppfattningar. Den hästen borde kollas upp.

*kl*
Tack för alla svar.
Tror också som sagt att hästen är halt, och kanske det vinklat min text så att jag fått det svar jag själv förväntat mig, men jag har inte förvrängt några fakta.

Det finns tyvärr inte så mycket mer jag kan göra för denna häst än sluta rida henne själv och (på nytt) framföra mina misstankar till ägarna.
Eftersom jag inte har så mycket hästerfarenhet bakom mig tror jag inte att vad jag säger får så mycket mer verkan än att ett litet tvivel börjar gro hos människorna, men kanske de börjar "lyssna mer på det örat" om någon tillförlitlig hästmänniska senare säger något och så småningom tar henne till veterinär.

Hästen går utan skor, men eftersom hon alltid gjort det ska gamla pollan inte besväras med några skor i framtiden heller, enligt ägarna.
Om hon var ömfotad (sulöm), borde det inte synas vid ojämna underlag (grus) men inte vid jämna (asfalt)? Om det är själva stöten i steget när hoven träffar marken så går väl inte problemet att åtgärda med skor (såvida dom inte är stötdämpande, typ gummi)?

Du kan ju meddela dem att det faktiskt enligt djurskyddslagen är så att man måste ta en häst till veterinär om man misstänker att den har något problem. Och i det här fallet har du påtalat att de bör söka hjälp, så de kan inte gärna skylla på att de vet för lite för att avgöra.

Tryck på, den stackars hästen kan ju inte ha det så här. Tänk om det är fång, hovbroskförbening eller annat smärtsamt i hoven? Eller någon av lederna som säger ifrån? Och så låter man hästen gå och lida för att ägarna inte riktigt orkar ta tag i det.

Asfalt kan vara otrevligt för en häst att gå på! Spec om den är barfota. Hästen borde kollas upp men framförallt skos tycker jag?

Tråkit med okunskap, hästen blir ju lidande.

Jag reagerade på "hästhandlare". Sådana som förmedlar hästar kan ha fula knep för sig och är ju inte alltid att lita på! Om inte goda referenser finns!

Om du är osäker på om ägarna kommer att lyssna på dig ifall du säger att hästen är halt kanske du kan försöka hitta någon som är mer kunnig på hältor som kan följa med dig och se hur hästen rör sig. Sedan kan ni tillsammans framföra era misstankar till ägarna.

Har du känt igenom benen ordentligt, har den någon värme, svullnad, puls? Jämför båda frambenen med varandra, se om det är lika eller skiljer det någonstans. Prova att tryck ordentligt mot sulan och se om du får någon reaktion. Skor kan absolut hjälpa om hästen är ömfotad.

Om ägarna enbart är okunniga så borde de ju ändå vara måna om att deras häst inte har ont, hur ställer de sig till att låta en veterinär gå igenom hästen?

Lycka till!

Tack för det, jag skall försöka.
Kanske skulle jag börja med att ringa upp en veterinär och beskriva situationen och fråga vad den tycker? Och om den tycker att det är värt att undersöka så berättar jag för ägarna om detta och ger nummer till den veterinären?

Vet i alla fall inte hur jag går vidare med detta utan att det går så att jag bara bli bortjagad från den hästgården och hästen får fortsätta gå som den är. Kan t. om. tänka mig att om hästen visar sig vara halt så anses det att det är mitt fel för att jag påpekade det.
Bor i ett litet samhälle och skulle så ogärna ha strid med grannarna. Men hästen skall ju inte behöva lida för det...
Hur lägger jag fram det så att ägarna inte tar illa upp/tycker att jag blandar mig i för mycket?

Det går inte att linda in det. Vill man hålla häst så får man ta ansvaret - det måste ägaren göra. Det finns STARKA misstankar att hästen inte mår bra, den visar hältsymptom och måste kollas upp av veterinär. Det finns inga alternativ.

Jag reagerade på "hästhandlare". Sådana som förmedlar hästar kan ha fula knep för sig och är ju inte alltid att lita på! Om inte goda referenser finns!

Exakt, reagerade också på detta när jag fick höra det. Finns människor till allt, sälja halt häst till folk som inte kanske vet bättre är tänkbart..

Det går inte att linda in det. Vill man hålla häst så får man ta ansvaret - det måste ägaren göra. Det finns STARKA misstankar att hästen inte mår bra, den visar hältsymptom och måste kollas upp av veterinär. Det finns inga alternativ.

Ok, känner mig uppbackad nu. :)
Jag skall ta itu med det på ett sätt eller annat. Säker på att hästägarna vill det bästa för sin häst, så i slutändan är vi förhoppningsvis sams igen fast dom antagligen blir defensiva till att börja med.

Varför inte gå rakt på sak? "Jag föreslår att vi låter veterinär D.Oktor titta på Bruntes hälta, jag tycker det blir värre och det känns inte alls bra".

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Senast: Ceta
·
Hästvård Det känns som att jag i princip bara startar trådar om sjuka hästar här, men just nu är det så mycket problem. För det första vill jag...
Svar
2
· Visningar
891
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 896
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hästen är ett sto, 12 år och har alltid vart väldigt lätthanterlig och snäll att rida, sedan flytt till nytt stall har jag fått höra...
2
Svar
23
· Visningar
5 060
Senast: Geysir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka