kan ni reda ut min förvirring

F

Fredrik_

Hovisar och andra kunniga hitåt...
Jag har googlat för att uppdatera mig ang fång. Och fångbehandlling av hovslagare för en bekants räkning.

och här råder olika bud

Först vad är skillnaden mellan hovbensrotation och hovbenssänkning.
Kan man ha sänkning utan rotation?

Det ryktas att uppfinnaren av strömsholmsmetoden har en ny metod?
:confused:?:confused: Någon som vet?

Vilken är den allmänna rekomenderade metoden.
Hittade denna
http://user.tninet.se/~vlt942v/hippoteket/hovbensrotation.htm

Vilken metod skulle ni välja?

Ni som gått påbyggnadskurserna. Vad säger wattle?

Det verkar som det upstått en fångdjungel, särskilt pga alla alternativare ( behöver ej svar från er :angel: )

Hjälp mig hjälpa min kompis please:bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: kan ni reda ut min förvirring

Alltså, jag kanske inte är till så mycket till hjälp men jag har varit på Strömsholm med min häst när hon fick hovbensrotation.

Här hittade jag lite om hovbensrotation/sänkning: Hovbensrotation/-sänkning innebär, precis som namnet antyder, att hovbenet släpper från hovväggen och tippar nedåt sulan. När benet ligger precis under sulan (i svåra fall kan det t o m titta fram genom sulan!) gör det ont när hästen stödjer på benet. Såvida inte sänkningen går tillbaka helt eller delvis kommmer det alltså att smärta för hästen vid vissa belastningar.

Iallafall så åkte jag till strömsholm och var hos Mikael Westberg (som verkligen är jättetrevlig och snäll) och han gjorde väl den "gamla" behandlingen på henne och efter många om och men och efter 1års vila så blev hon frisk igen och jag är honom evigt tacksam för det. Han sa även att det inte fanns en shettis han inte botat men det kan bli jobbigare med tyngre hästar och vissa måste banta men han lyckades med min häst (152 i mkh och vägde då ca 515 kg) iallafall.
Edit: När vi kom hem från strömsholm fick även min hovslagare en lapp med instruktioner på om hur han skulle sko henne.

Nu är det väl inte så att jag har provat några andra metoder men om jag skulle råka ut för hovbensrotation(peppar peppar) igen så skulle jag åka till strömsholm på en gång.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka