Kan ni ha ögonen öppna under vattnet?

Sv: Kan ni ha ögonen öppna under vattnet?

Alltid gjort, trodde det var vanligare än det verkar vara :P
Tittar man inte ser man ju inte var man är på väg, älskar att vara under vatten och är nästan uppvuxen i sjön så det kanske är därför jag inte har några problem. Tycker det verkar mycket otäckare att inte titta, då ser man ju inget! :O
Ni som håller för näsan, har ni provat att "blåsa" ut lite luft när ni är under, då kommer ju inget in.
 
Sv: Kan ni ha ögonen öppna under vattnet?

Japp, och i Östersjöns bräckta vatten ser jag dessutom kristallklart vilket är ganska märkligt. :)
 
Sv: Kan ni ha ögonen öppna under vattnet?

Får ni in vatten i näsan om ni inte håller för den? Andas ni in då? ;)
Ska man göra en volt i vattnet, då kan det rinna in lite vatten i näsan, men annars håller ju luften man har i näsan bort vattnet!?

Jag får in vatten ändå, vet precis hur man ska blåsa och greja, men måste blåsa kraftigare än andra för att vattnet inte ska ta sig in = kommer in vatten i näsan om jag är i längre än några sekunder. Har väl stora näsborrar/luftgångar eller nåt. Blir nästan aldrig täppt i näsan heller.
 
Sv: Kan ni ha ögonen öppna under vattnet?

Det kunde jag redan innan jag började ettan. :)
Som vuxen även med linser, trodde först att de skulle lossna men de satt som berget, har aldrig tappat en lins i en bassäng, sjö eller hav. Bara på torra land. :p
Så det kan funka med linser:) Det måste jag testa. Utan linser har jag alltid öppna ögon.
 
Sv: Kan ni ha ögonen öppna under vattnet?

Fast prova bara om du står inför ett byte, så om du tappar någon så är det inte hela världen. ;)

Nyfiken fråga till alla, hur gamla var ni när ni lärde er simma och lekte ni mycket i vatten som riktigt små? Dykreflexen finns ju hos alla barn när de är nyfödda men försvinner sedan när de blir lite äldre.

Jag har aldrig varit rädd för vatten utan var en av dem som alltid blev tillsagd att gå upp och värma mig för jag lekte och badade så jag var blå om läpparna när jag var liten. Tävlingssimmade redan när jag gick i ettan. :)
 
Sv: Kan ni ha ögonen öppna under vattnet?

Ja. Jag har aldrig fattat varför vissa inte kan/vill. Och ännu konstigare är det med folk som håller för näsan då de hoppar i eller dyker.

Därför att det gör så sjukt jälva ont att få vatten i ögonen. Nej jag tittar aldrig under vatten.
 
Sv: Kan ni ha ögonen öppna under vattnet?

Fast prova bara om du står inför ett byte, så om du tappar någon så är det inte hela världen. ;)

Nyfiken fråga till alla, hur gamla var ni när ni lärde er simma och lekte ni mycket i vatten som riktigt små? Dykreflexen finns ju hos alla barn när de är nyfödda men försvinner sedan när de blir lite äldre.

Jag har aldrig varit rädd för vatten utan var en av dem som alltid blev tillsagd att gå upp och värma mig för jag lekte och badade så jag var blå om läpparna när jag var liten. Tävlingssimmade redan när jag gick i ettan. :)

Jag kunde simma strax innan jag fyllde 4 år.
Är uppvuxen ute på sjön med båtar och vatten.
Båda mina föräldrar har alltid varit flitiga badare och det har varit självklart att jag och brorsan skulle lära oss att simma och vara i vatten från dag 1 typ.
Så det spelar nog in att vi blivit vattendjur, bara simhud som fattas mellan tårna :D
 
Sv: Kan ni ha ögonen öppna under vattnet?

Fast prova bara om du står inför ett byte, så om du tappar någon så är det inte hela världen. ;)

Nyfiken fråga till alla, hur gamla var ni när ni lärde er simma och lekte ni mycket i vatten som riktigt små? Dykreflexen finns ju hos alla barn när de är nyfödda men försvinner sedan när de blir lite äldre.

Jag har aldrig varit rädd för vatten utan var en av dem som alltid blev tillsagd att gå upp och värma mig för jag lekte och badade så jag var blå om läpparna när jag var liten. Tävlingssimmade redan när jag gick i ettan. :)

Jag har alltid reservlinser med mig.
På somrarna tillbringades barn-och ungdomsår i skärgården, så det var bara att lära sig simma, snurra runt med luftmadrass m.m. Vi var riktiga vattendjur.
 
Sv: Kan ni ha ögonen öppna under vattnet?

Jag kunde simma strax innan jag fyllde 4 år.
Är uppvuxen ute på sjön med båtar och vatten.
Båda mina föräldrar har alltid varit flitiga badare och det har varit självklart att jag och brorsan skulle lära oss att simma och vara i vatten från dag 1 typ.
Så det spelar nog in att vi blivit vattendjur, bara simhud som fattas mellan tårna :D

delvis knapplån

Är också uppväxt på sjön, har väl tagit de flesta simmärkena då jag även "tävlingssimmade" (tävlade en gång men var med på träningar för att tävla mm) tills ridningen konkurrerade ut simningen pga att de hamnade samtidigt och inte gick att kombinera.

Har ALDRIG lärt mej se under vatten, trots att jag kan dyka mm och alltså tom hämtade upp ringar på upp till 3-4 m djup så blundade jag alltid, dvs kollade vart den låg, blunda och dök och treva på botten tills jag hitta ringarna man skulle hämta.
på vår simskola slängde de i godis i vattnet just för att vi antagligen skulle lära oss se under vatten men nope inte jag inte...

Kan dyka, gör det ogärna. Håller för näsan om jag "hoppar" i vattnet men inte annars och HATAR att doppa huvet i "hav och sjö" ... Badkar inga problem ;)
 
Sv: Kan ni ha ögonen öppna under vattnet?

delvis knapplån

Är också uppväxt på sjön, har väl tagit de flesta simmärkena då jag även "tävlingssimmade" (tävlade en gång men var med på träningar för att tävla mm) tills ridningen konkurrerade ut simningen pga att de hamnade samtidigt och inte gick att kombinera.

Har ALDRIG lärt mej se under vatten, trots att jag kan dyka mm och alltså tom hämtade upp ringar på upp till 3-4 m djup så blundade jag alltid, dvs kollade vart den låg, blunda och dök och treva på botten tills jag hitta ringarna man skulle hämta.
på vår simskola slängde de i godis i vattnet just för att vi antagligen skulle lära oss se under vatten men nope inte jag inte...

Kan dyka, gör det ogärna. Håller för näsan om jag "hoppar" i vattnet men inte annars och HATAR att doppa huvet i "hav och sjö" ... Badkar inga problem ;)

När jag gick på simskola så var det utomhus, helt omöjligt att se ringarna från bryggan med det mörka oboy vattnet i sjön..
Så det var bara att hoppa i och leta med öppna ögon annars är det mest troligt att komma upp med pinnar eller sjögräs :D

När vi tränade livräddning så skulle vi hämta dockor på sjöbotten och vi visste inte var så det var bara att dyka och söka av botten på ett ganska stort område så det hade aldrig gått utan att titta.
 
Sv: Kan ni ha ögonen öppna under vattnet?

världen. ;)

Nyfiken fråga till alla, hur gamla var ni när ni lärde er simma och lekte ni mycket i vatten som riktigt små? Dykreflexen finns ju hos alla barn när de är nyfödda men försvinner sedan när de blir lite äldre.

Mina föräldrar drog ofta iväg oss syskon till sjön på sommaren, och till badhus på vintern.
Jag är inte rädd för att bada, har gått på massa simskolor och tagit de märken man kan ta, utan att dyka för mycket.
För det går inte att vare sig titta under vatten, eller vara under ytan utan att håll för näsan.
När man lekte herren på täppan på en luftmadrass var jag ruggigt snabb att ta tag i näsan när jag for under utan. Annars fick jag världens kallsup.

Simlärarna gav upp, för jag har inga problem med att vara under vatten, förutom att vattnet forsar in i mina luftrör.
 
Sv: Kan ni ha ögonen öppna under vattnet?

Jag kan inte titta under vattnet, hatar vatten i ögonen. Kan inte hoppa i sjön utan att hålla för näsan, (får kallsupar om jag låter bli) och har helst också öronproppar eftersom jag får vaxproppar av att få in vatten i örona.

Men jag ÄLSKAR att bada! Nu när jag har tillgång till sjö nära där jag bor duschar jag inte på hela sommaren utan badar flera gånger om dan, så för min del handlar det inte om vattenovana. Jag badade mycket även som barn, lärde mig simma tidigt och så, men problemen med att vara under vatten utan att täppa till ögon-näsa-öron har jag aldrig fått bukt med.
 
Sv: Kan ni ha ögonen öppna under vattnet?

Yes, det är inga problem. Numera när jag badar med linser måste jag bara tänka på att blunda när jag bryter vattenytan för annars sugs linserna ut O_o
 
Sv: Kan ni ha ögonen öppna under vattnet?

Min morfar lärde mig simma när jag var fyra. Jag har dock alltid haft dålig teknik och varit sjukt långsam, då jag böjer bak huvudet för mycket = benen åker ned = massor av motstånd = sjukt jobbigt och långsamt :D

Titta under vatten kan jag dock göra, samt dyka utan att hålla för näsan. Men att bara hoppa i utan att hålla för näsan går inte, då får jag kallsupar.

Den här är tagen under vatten:

396071_3587621484895_1256349435_n.jpg
 
Sv: Kan ni ha ögonen öppna under vattnet?

Jag var ett riktigt blötdjur som liten. Kunde simma långt innan jag började skolan.
Gick på simskolan i sjö, var alltid tidigt på sommaren och ibland var det härliga +8 i vattnet :-P
Öppna ögon under vatten har aldrig varit några problem för mig.
 
Sv: Kan ni ha ögonen öppna under vattnet?

Fast prova bara om du står inför ett byte, så om du tappar någon så är det inte hela världen. ;)

Nyfiken fråga till alla, hur gamla var ni när ni lärde er simma och lekte ni mycket i vatten som riktigt små? Dykreflexen finns ju hos alla barn när de är nyfödda men försvinner sedan när de blir lite äldre.

Jag har aldrig varit rädd för vatten utan var en av dem som alltid blev tillsagd att gå upp och värma mig för jag lekte och badade så jag var blå om läpparna när jag var liten. Tävlingssimmade redan när jag gick i ettan. :)

Jag är född 5 veckor för tidigt, det berodde kanske på att jag inte gillade vatten ens då! :D

Kan väl ha varit runt 10 år när jag lärde mig simma. Hade inte så mycket emot det förrän en skitunge till klasskamrat knuffade i mig på djupare vatten.
 
Sv: Kan ni ha ögonen öppna under vattnet?

Oh, jag gör exakt som du när jag simmar! Jag får ont i nacken kan jag säga ;)

Får jag upp benen tippar huvudet framåt ju och då är jag rädd för att råka drunkna ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 537
Senast: Twihard
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 796
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp