Kan nån förklara för mig??

Iris71

Trådstartare
Jag förstår inte riktigt resonemanget min kompis för, så kan nån här förklara för mig. Hon har betsällt ett föl, en islänning som är född i år. Ett sto föl. Det jag funderar över är att hon väljer att ha kvar fölet hos uppfödare för att hon ska gå i flock.

Jag frågar varför inte ta hem fölet då hon är färdigavvand och sätta sin egen prägel på det? Så hon blir hanterad av människor. Min kompis svarar då att hon vill att hon ska växa upp i flock och att detta är vanligt bland islandshästfolk, hon har två kompisar som skickar sina årsföl till ställen där de får gå i flock.... Hon har själv "bara" två hästar hemma så det blir ingen flock.

Kan ju tillägga att jag själv har hästar, för närvarande en flcok på 8 hemma, varav 4 är mina egna. Mitt senaste russföl växer upp i "min" flock samtidigt som jag dagligen hanterar honom (umgås i hagen, klappar, känner igenom honom, tar in honom, hovslagaren får titta på hovarna osv osv). I mina ögon måste det ju vara det ultimata, att både fostras i en flock av andra hästar, samtidigt som jag får sätta min egen prägel på honom och hantera honom.

Ska oxå säga att jag har en helbror till honom som är 2½ och uppvuxen på samma sätt och han har aldrig varit "på" eller störig eller bufflig eller så.... Mitt årsföl är även han väldigt trevlig och jag får väldigt mycket beröm för att mina hästar är så trevliga...

Så, kan nån förklara för mig. Är det så att islandshästfolk prioriterar att hästen ska präglas av andra hästar och inte av människor. varför i så fall?? Och varför just bland islänningar?

Jag undrar bara och tycker inte att nån gör fel, vill bara veta....

Sv: Kan nån förklara för mig??

Hej,

Självklart är det bra att hålla på med fölen så de blir människovana också, men anledningen till att man låter de gå i unghästflock är att man låter de andra hästarna uppfostra unghästen. De lär sig både att veta sin plats i rang och hur man uppför sig.
Det är ganska intressant att studera en islands"flock" i hagen när de får mat tex och en "flock" med andra hästar som inte gått i unghästflock. Islandshästarna bråkar inte lika mycket om maten, utan delar på den eller står tillsammans och äter ur samma hög. Eller om du tex binder upp 3 islandshästar VÄLDIGT tätt bredvid varandra, så är det sällan man ser dem gnabbas och småbråka. Dessa saker har med uppfostran av andra hästar att göra.

Jag säger inte att alla andra hästar bråkar med varandra hela tiden, det är inte det jag menar, men det är vanligare i en hage med tex halvblod att det är bråk om maten när man lägger ut tex hö, eller att de sparkas om de står tätt, tätt intill varandra. Samma gäller att du sällan eller aldrig ser en islandshäst sparka eller nafsa efter en människa. För den skull har de fortfarande mycket egen vilja och intigritet och kan vara bångstyriga som alla andra, men de är vänligare om man får säga så mot sin flock.

Jag har själv ca 15års erfarenhet av halvblod/fullblod, och ca 3-4 år av islandshästar så jag säger inte så här för att på något sätt favorisera islandshästarna eller säga att de är vänligare, utan det är fakta bara att det är summan av att hästarna uppfostras av andra hästar. Skulle säkert bli samma sak med andra hästar som uppfostrades i flock.?

På Island så vänjer man fölen vid människor först, sedan får de gå i flock och "bara vara häst", sedan påbörjar man hanteringen, som handhäst och liknande, (även det för att lära sig av andra hästar hur de ska göra) sedan får de ofta gå i flock igen. Så man rider ju även in dem mycket senare, det är därför de är så hållbara, för att de fått växa färdigt innan man börjar rida dem.

Det blev ett långt inlägg... hoppas det svarat på dina fågor!

Jag tror att det bästa är om du söker bland gamla trådar, det här har diskuterats SJUKT mycket i det här forumet!

Där kommer du hitta folk som förespråkar båda uppväxt-metoderna och argument för och emot.

Kan ju bara tillägga att min var "vildhäst" tills han var 1½ år (född 2004), sedan köptes han från uppfödaren av en som hade honom i flock under sommarhalvåret och på lösdrift under vinterhalvåret, kollade till honom varje dag men gjorde inget mer med honom.
När han han var 2½ träffade jag honom och började umgås med honom någon gång i veckan. Ledde, lastade, lyfte ben, borstade.

Hade gärna haft kvar honom i flock längre men jag flyttade till stan och var tvungen att inackordera honom, så han började stå på box vintern innan han fyllde tre år och då började jag ju umgås mer naturligt med honom varje dag (in och utsläpp osv).
Nu är han insutten och styrbar och tränas från marken alt. lite ridning ett par dagar i veckan.
Har hittat en bra flock han ska få gå i hela nästa somamr för att smälta inridningen, tror att det kommer att hjälpa den fortsatta träningen sen när han kommer in på stall igen nästa höst. :idea:

Jag tycker att det bästa är att ha dem i flock tills man ska börja rida in dem, men komma ut i hafen och umgås med dem lite då och då. "Hólarmetoden" osm diskuterades i en annan tråd tycker jag låter jättebra: Några dagar om året vänjer man hästen vid saker som kommer underlätta inridning och fortsatt träning.

Då blir hästen uppfostrad av flockmedlemmarna och får vara HÄST, man får en stark och sund individ som ändå har koll på vad människan är för något.
Jag tror inte på att släppa hästen på flock och sen inte ens peta på den innan 4 års ålder, däremot tycker jag inte man ska hålla på med hästen mer än att den kan avmaskas, vaccineras och verkas utan att det blir en traumatisk upplevelse.

Sköter man "präglingen" bra och vid rätt tillfälle (t.ex nyfödd, några månader gammal, 15 månader osv) så kommer hästen ihåg det och man behöver inte tjafsa om sakerna dagligen för att det ska funka när det behövs. Tycker och tror jag, iaf! :D

Säger som ovanstående.
Men min unghäst var "vildhäst" tills han blev tre, då reds han in under tre månader och sen fick han bli "vildhäst" tio månader till.

Nu är han fyra år, går som fostrare med unghingstar (födda i år) och skall så få göra tills jan-feb, för hanses mognad.

Vi har ett dilemma här; de flesta har inte en flock eller ens hagutrymme för att hålla en flock hemma. På Island har de flesta STORA marker, och låter hästarna ströva fritt i flock under uppväxt etc. Det ger hästen massor, inte minst fysik för ridning. För det är som så, att när hästen väl är färdigväxt så går det inte att "stoppa" i det som saknats under uppväxten. Det gäller såväl lungorna och deras kapacitet, som muskler, leder och senor. En häst är ju gjord för att röra sig långt mera än vad många moderna stall kan erbjuda.

Med just islandshästen fascineras många av dess lynne och sätt att vara. Väldigt mycket kommer sig av att den fått växa upp och utvecklas som en social individ, 24/7. Det finns inte mycket vi människor kan göra bättre i det skedet. Gällande "imprint training" har det skrivits i bl a Ridsport att det inte ger så mycket som man trott; man kan lika gärna hantera stoet då fölet är ungt som ett gott exempel.

Att som människa vilja prägla sin häst, kan man i min värld göra under nödvändig hantering. Det ställer också oerhörda krav på människans skicklighet. Tids nog skall hästen ridas in, och med ett oförstört råmaterial vittnar många tränare om att det är långt lättare - både för häst och ryttare.

Om inte hästen förstår hästspråk ordentligt, blir det även svårt för människan att lära hästen saker.
Visst kan de bli snälla ändå, men språkkunskaperna är viktiga för framtiden.

Vi har ett dilemma här; de flesta har inte en flock eller ens hagutrymme för att hålla en flock hemma. På Island har de flesta STORA marker, och låter hästarna ströva fritt i flock under uppväxt etc. Det ger hästen massor, inte minst fysik för ridning. För det är som så, att när hästen väl är färdigväxt så går det inte att "stoppa" i det som saknats under uppväxten. Det gäller såväl lungorna och deras kapacitet, som muskler, leder och senor. En häst är ju gjord för att röra sig långt mera än vad många moderna stall kan erbjuda.
Ett tips om man inte har egen tillgång till STOOORA hagar/betesområden, accordera in hästen! Det finns en del ställen i Sverige som både har ordentliga utrymmen och som har kunskapen att sätta ihop unghästarna med rätt "åldringar"... ;)

... och just därför är jag för att man inte föder upp "trädgårdstomtar" ;)
Ursäkta om det inte gick fram.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 880
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 794
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 833
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Unghästfasoner?