Kan någon möjligtvis hjälpa mig lite?

Glimten

Trådstartare
Jag har köpt nytt hö nu och skulle väldigt gärna ha hjälp med en ny foderstat.

Tyvärr har jag bara MJ och SMRP värdena men det är iaf något att gå efter!

MJ 10
SMRP 63

Det är ett svenskt halvblod, ca 600 kg, normalfödd men saknar lite muskler fortfarande tycker jag.
Hon rids 6 ggr i veckan hårt/medelhårt.

Jag vill använda kraffts produkter då jag tycker hon har fungerat väldigt bra på detta, men nu vet jag inte längre riktigt vad jag ska ge henne. Hon har tidigare gått på, Grund, Sport och Groov, dock inte allt samtidigt ;)
Kom med alla förslag ni har nu så blir jag riktigt tacksam.

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Sv: Kan någon möjligtvis hjälpa mig lite?

Ge så mycket hö du vill/hästen kan äta, och fyll sedan på med "vanligt" kraftfoder, typ havre, korn, krafft grund, hippo basic etc...

Ditt hö har ju en kvot på 6,3 vilket ger dig mycket handlingsutrymme. Hästen behöver väl åtminstone 9 kg hö om dagen.

Är värdena per kg foder eller per kg ts?

Ett förslag kan vara:
9 kg Hö
0,5 kg Havre
0,25 kg Betfor
1 kg Krafft Müsli
Mineraler och vitaminer är svårt när det inte finns nån analys på det med. Men Krafft Blå skulle jag köra på eller Vit om ni brukar ha mycket Ca.
Det ger:
110 Mj
Smrbp/MJ: 6,6

det är per kg foder.
Så det skulle räcka med att enbart ge Grund? Skulle det bli för mycket energi om jag skulle blanda Grund med Sport?
Tack för ditt svar :)

Tack så mycket!
Det enda jag tänkte på var, varför betfor?

Vet du hur många MJ din häst behöver? Hur såg foderstaten ut förra året, eller i våras? Jag tror att det kommer att räcka med bara grund, men det beror ju som sagt på hur mycket den behöver.

Ger du 10 kg hö och 1 kg grund så är du uppe i 111 MJ, vilket är hyfsat mycket. Lägger du på ytterligare 1 kg hö eller kraftfoder hamnar du runt 120 MJ.

Jag har bara haft henne i 4 månader och det är inte förrän nu vi har fått analyserat hö.. Så jag vet faktiskt inte hur pass mycket hon behöver tyvärr.
Okej, så Grund skulle räcka?
Fast å andra sidan kanske hon inte behöver något direkt tillskott för att muskla på sig lite mer då höt är så pass bra?
Det är mest det jag tänker på. Mer protein kanske bara bli skadligt, eller?

Gud vad fuskigt...hur kunde du få ett sånt bra hö?? När är det taget?

För att blanda ut ev mineraler. Du kan lika gärna ta bort det om du inte vill ge det och ge lite mer havre istället.

Bonden vi köper av tog inte förrän 11 augusti, han hoppade alltså över första skörden. Så på den vägen är det ;)

Nu såg jag att jag skrivit fel värden! =/
Hur som helst så ska det vara
SMRP 60
MJ 8,6

Du får hemskt gärna hjälpa mig utifrån det istället! :)
Eller någon annan?

Ge så mycket hö du vill/hästen kan äta, och fyll sedan på med "vanligt" kraftfoder, typ havre, korn, krafft grund, hippo basic etc...

Ditt hö har ju en kvot på 7 vilket ger dig mycket handlingsutrymme. Hästen behöver väl åtminstone 9 kg hö om dagen. :D

Ännu bättre hö blir det med dem värdena.

10 kg Hö
2 kg Sport

110 MJ
Smrbp/MJ 6,7

Mineralerna har jag räknat med dem i mitt hö och då blir det bra för utom lite fosfor efter som vi har lite av det och mycket av Kalcium istället. Så det värdena är inte helt korrekta. Men vitaminer och selen är helt ok med ditt Hö och Sport.

Räknade med Sport eftersom du gett det tidigare och jag antog att du helst ville det. Annars kan du ge 2,2 kg Grund men då ger du för lite selen och får en högre kvot.

Glimten skrev:
Bonden vi köper av tog inte förrän 11 augusti, han hoppade alltså över första skörden. Så på den vägen är det ;)

Slogs första skörden av och transporterades bort alltså ? Om så inte är fallet så finns inte en chans i värden att analysen stämmer.. Har själv råkat ut för felaktigt analys svar, reagerade själv på att det inte var rimligt med de värden jag fick reda på och mkt riktigt så var det helt andra värden vid förnyad analys (troligen hade de blandat ihop mitt prov med någon annans så man skall vara uppmärksam). Men som sagt om gräset stått kvar på fältet utan att ha blivet avslaget så finns det inte en chans att ditt analyssvar stämmer, bara en liten varning...

Tycker också det låter högt om inte förstaskörden har kasserats.

mvh Jessica

Oj, jag tror du har samma hö jag har tänkt köpa, hur är det höet hygieniskt?

Jessica: Jag tror att han tog hösilage första skörden.

Höet är verkligen jättefint hygieniskt! Hästarna älskar det dessutom :)

Till er andra; jag uttryckte mig nog lite klumpigt, det stämmer som hon säger att han tog hösilage första skörden.

Vilken tur ni har haft. *avundsjuk*

mvh Jessica

Jo, det här var verkligen underbart att vi fick tag på! :)

Skulle någon kunna hjälpa mig lite med en annan häst också?
Samma hö..

Nordsvensk travare, 18 år, 600-650 kg rids lätt arbete till medelhårt arbete 6 gånger i veckan.
Han har inte kunnat äta havre då han blir otroligt hetsig av det.
Han är väldigt pigg av sig och är normalfödd.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 558
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 162
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har nu suttit hela kvällen och försökt knåpa ihop foderstat vilket jag aldrig gjort tidigare så nu behöver jag en överblick av er...
Svar
2
· Visningar
1 192
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Hej. Fick idag svar på min höanalys. Dock så förstod jag ganska snabbt att det var grekiska för mig. Är det ngn själ här som är duktig...
Svar
17
· Visningar
2 051
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama