Kan någon hjälpa ?

N

NoWay

Min nyaste häst, ett 4:a årigt sto går seriöst inte att tävla när hon är brunstig. Går det att göra något åt det så att hon "ändrar" sig?
Sedan är det även så att hon inte lyfter nog högt på bakbenen, med endast frambenen hoppar hon nog 160-165 på ett hinder på 140 men med bakbenen slår hon ofta i, går det att träna bort och isåfall hur?

Sv: Kan någon hjälpa ?

Ursäkta skrev fel hon är 6år eller blir det iallafall i Juli...

Min nyaste häst, ett 4:a årigt sto går seriöst inte att tävla när hon är brunstig. Går det att göra något åt det så att hon "ändrar" sig?
Sedan är det även så att hon inte lyfter nog högt på bakbenen, med endast frambenen hoppar hon nog 160-165 på ett hinder på 140 men med bakbenen slår hon ofta i, går det att träna bort och isåfall hur?

Ang. brunstigheten vet jag inte, du kanske kan fördjupa dej lite ? Hur blir hon? Extra pigg, sur, sparkig, bitts , uppstressad? Försök förklara lite mer hur hon blir.

Min unghäst lyfte inte heller tillräckligt på bakbenen. Visste inte vad jag skulle göra. Jag bytte bakbenskydd och det fungerade perfekt. Bytte till ett par större och lite mer "åtsittande".
Sen vet jag att det finns bakbensskydd med vikter i för att få hästen att lyfta bakbenen mer ordentligt. Men jag tror dock inte det är så vidare bra eller nyttigt, speciellt inte på unghästar. Har aldrig testat själv så jag vet ej.

Har själv ingen erfarenhet av det men andra säger att Munkpeppar ska hjälpa brunstiga sto att bli lugnare.

Ang. brunstigheten vet jag inte, du kanske kan fördjupa dej lite ? Hur blir hon? Extra pigg, sur, sparkig, bitts , uppstressad? Försök förklara lite mer hur hon blir.

Min unghäst lyfte inte heller tillräckligt på bakbenen. Visste inte vad jag skulle göra. Jag bytte bakbenskydd och det fungerade perfekt. Bytte till ett par större och lite mer "åtsittande".
Sen vet jag att det finns bakbensskydd med vikter i för att få hästen att lyfta bakbenen mer ordentligt. Men jag tror dock inte det är så vidare bra eller nyttigt, speciellt inte på unghästar. Har aldrig testat själv så jag vet ej.

Jag tvivlar på att viktskydd är bra för unghästar som du säger. Tycker att man kan andvända det på en äldre häst ngn gång ibland, men inte ofta :)

Har själv ingen erfarenhet av det men andra säger att Munkpeppar ska hjälpa brunstiga sto att bli lugnare.

tro det eller ej, så funkar det...

Är ofta mycket skeptisk till massa konstigheter, men detta funkar! har haft det till både hingstighet, tjuriga ston och lättstressade hästar och de har blivit betydligt bättre

Alltså on är jättefin ändå tills man kommer ut på tävlingsbanan, på framhoppningen går det för det mesta bra men när man kommer ut på den "riktiga" banan så stannar hon och kör ner huvudet, jag sitter ju inte och drar henne i munnen men har inte heller lösa tyglar utan så där "lagom". Första gången jag skulle tävla henne som hon var brunstig så kom hon ut på banan och bromsade precis framför hindret så jag ramlade in i hindret själv. När hon inte är brunstig fungerar hon alldeles utmärkt att tävla.

Jag använder inte benskydd på bakbenen, men det kan jag ju pröva att införskaffa.

Alltså on är jättefin ändå tills man kommer ut på tävlingsbanan, på framhoppningen går det för det mesta bra men när man kommer ut på den "riktiga" banan så stannar hon och kör ner huvudet, jag sitter ju inte och drar henne i munnen men har inte heller lösa tyglar utan så där "lagom". Första gången jag skulle tävla henne som hon var brunstig så kom hon ut på banan och bromsade precis framför hindret så jag ramlade in i hindret själv. När hon inte är brunstig fungerar hon alldeles utmärkt att tävla.

Tävla inte när hon är brunstig då. Du kan ju ta någon av dina andra 5 hästar. Eller så kan du ju öva i nått av alla dina ridhus / paddockar. Och föresten, om du har tävlat svårklasshoppning borde du kunna lösa ett sådant enklet problem.

Sorry, men dina trådar går inte riktigt ihop med varandra. Tidigare har du sagt att du inte äger någon häst, och i ännu en annan tråd sagt att du har 5 stycken :crazy:

Tävla inte när hon är brunstig då. Du kan ju ta någon av dina andra 5 hästar. Eller så kan du ju öva i nått av alla dina ridhus / paddockar. Och föresten, om du har tävlat svårklasshoppning borde du kunna lösa ett sådant enklet problem.

Sorry, men dina trådar går inte riktigt ihop med varandra. Tidigare har du sagt att du inte äger någon häst, och i ännu en annan tråd sagt att du har 5 stycken :crazy:

jag håller verkligen med dej planera va du ska skriva innan för du verkar vara en riktig skojjare, och de funkar inte snart säger du väll att du har tjugo hästar XD

Använde själv detta -07. Funkade kanon! :)

Säger som tidigare talare.
Munkpeppar. Använder det själv på min häst, funkar utmärkt!
Kan tipsa dig om billiga och bra ställen om du vill ha :)

Hoppar du 1,40 med en 5-åring?
Då är du nog jätteduktig, och förstår säkert själv hur man hanterar både brunst, och hängande bakben......

:rofl:

tiiio

Mitt sto är precis lika dant, ena helgen vinner man, andra stannar man ut sig. :mad: Och när hon är brunstig blir det mycket värre! Vid brunst stannar hon bara för att stanna, dessutom så stänger hon av totalt och bara står, men i vanliga fall så är hon väldigt tittig (dock även då ibland stannar hon och bara står...:confused::cry:) Vet inte heller vad man ska göra med det, så synd då hon hoppar helt grymt... :cry::cry: men man kan ju inte heller göra så att bara tävla när dom inte är brunstiga, bliur lite svårt att planera då... men en tjej i mitt stall ger någon slags hormoner, men jag vet inte om det är vid brunst..?

Senast ändrad av en moderator:

ska skriva med att denna ponnyn är grym! hoppar så jäkla grymt bra, asfin! <33333
men va inte hon brunstig den helgen du vann lokala också?
om du menar anna så ger hon alltid hormoner, maria gav också, funkar super. prova:D

låter precis som Lillan, hoppar som en gud ibland men ibland går inget... vet hur det känns ;)

Nelson Pessoa sa en gång till Jens Fredricksson om hans brunstiga sto på en hoppträning: "Never fight with instincs".

Alt. 1, tävla inte när hon är brunstig.

Alt. 2, Munkpeppar, ger du hormonsprutor räknas det in som dopinpreparat tror jag.. Du får iallafall inte tävla om du har gett din häst hormonsprutor (Det är 6 månader eller 1 år..). Munkpeppar är det bara några dagars uppehåll som gäller.

Alt. 3, Lär dig rida din häst när hon är brunstig, min var också näst intill omöjlig men med lite trix och en massa vilja från min sida kan hon gå precis som hon brukar fastän hon är brunstig (har ett väääldigt stoigt sto). Kom på ett sätt så att det blir på hennes sätt, fast egentligen på ditt :D, det är inte lätt och ditt sto måste ha förtroende för dig, men vill man så går det brukar man ju säga.

En valack säger man åt, en hingst frågar man, till ett sto skickar man en ansökan i 3 exemplar ;)

"till ett sto skickar man en ansökan i 3 exemplar ;)"

HAHAHAHA stämmer så enormt mycket in på mitt sto. vill hon inte så vill hon inte, då tjurar hon ihop o ställer sig o kosparkar me ett ben haha. hon gjorde de senast på en tävling mitt emellan två hinder, så då efteranmälde jag mig till nästa klass för att jag blev lite sur på henne o då minsann gick hon dubbel nolla ( kan ha o göra med att hon fick beta lite emellan?) haha knaspålla :D

På mitt med :D, funderar på att skriva ut det där på en lapp som pepp när det går som sämst och sätta i skåpet :rofl:.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 062
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar