Kan någon ge någon komentar

E

elinda

Hejsan
Jag har en häst som har kotledsinflamation vänster bak. Han har fått Fenylbutazon i 2 omgångar som han äter, sista omgången går ut nu på söndag.
Har fått order att rida av veterinären.
Själv tycker jag att hästen ser liite "konstig" ut fortfarande men enligt en annan så ser hästen ganska bra ut då den springer på böjt dpår tex vid tömkörning.
Fenylbuttazonen ska ju ta bprt ca 90 procent av smärtan...hmmm
Bör tilläggas att hästen är 23 år och har förslitningar.
Själv känner jag inget när jag rider men som sagt ser han konstig ut då jag tömkör.
Men han kanske inte har ont utan har en typ av rörelsestörning i och med att han har förslitningar.

Har någon några synpunkter

Be veterinären kolla honom igen. Tycker det låter lite konstigt att han bara behandlats med butta. Normal behandling vid kotledsinflammation brukar vara sprutning med cortison eller tuppkam, alternativt båda.

Det är inte helt ovanligt att kotledsinflammationer uppkommer av att hästen snedbelastar för att den har ont eller är stel alternativt har någon låsning i någon annan del av kroppen. Av den anledningen kan det vara bra att låta en duktig massör eller kiropraktor gå igenom hästen för att upptäcka eventuella sådana problem. Buttan borde ju som sagt ha släckt ut hästens smärtor, men den döljer inte stelhet eller eventuella låsningar som hästen har.

Din häst kan eventuellt bli hjälpt av att få något ledtillskott som innehåller Chondroitin, MSM och Glucosamin (min personliga favorit är Cortaflex). Speciellt med tanke på hans ålder samt att han har förslitningar kan det vara bra.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
28 061
Senast: Sirap
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 123
Senast: Lickety
·
Hoppning Jag har ett stort problem.. Jag jobbar som beridare i ett hoppstall där jag självklart hoppar mycket, både på träning och tävling. Jag...
Svar
7
· Visningar
4 278
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka