Kan möss (ev råttor) ha någon smitta som kan ge hudproblem på häst ????

gylle

Trådstartare
Gjorde en mindre rolig upptäckt idag när jag skulle rida mina unghästar. Båda två var rent såriga skorviga och svullna i alla vecken bakom frambenen och en bit upp på sidan vid gjorden, den ena (som är känslig) hade tom ett stort ödem i området. Varma och ömma. Till saken hör att för två dagar sedan så plockade jag fram en sadelgjordstunnel då den ena är en liten grinlisa när man drar gjorden och jag tänkte se om vi kunde få bort den fula ovanan genom att ha det lite mjukt under magen. Det var inte lätt att få på den på den anatomiskt svängda gjorden så jag lät den sitta även när jag red den andra tänkte det spelar ju ingen roll.
Vet med säkerhet att denna tunnel inte varit i närheten av någon häst med någon form av hudsmitta då jag är manisk med sådant efter att ha streptotrikos på flera hästar för något år sedan så alla sådan saker slängs och byts ut om minsta misstanke finns. Faktum är att de enda som använt den de sista åren är just dessa två när de reds in och ingen av dem har haft någonting i hudproblem väg innan.
Tunneln har legat på hyllan i sadelkammaren där jag har sadelpaddar/fårskinn och dylikt som inte används ofta och är därmed ett ganska poppis tillhåll för de möss (och ev råttor, har dock inte sett tillstymelse till spår av råttor sista året) som alltid tror att de får bosätta sig i min sadelkammare trots elektronisk mussskrämma där inne.
Ser man var det sitter på hästarna så är det helt klart tunneln som det kommit ifrån och det sitter uteslutande där det blivit varmt/fuktigt/svettigt, ingeting mitt under magen där de sällan svettas.
Men vad tusan kan det vara ? Finns det någon känd smitta som möss kan sprida ?

Sv: Kan möss (ev råttor) ha någon smitta som kan ge hudproblem på häst ????

Låter som något vi hade i somras på inridningshästarna på jobbet. Var nog en 4-5 hästar, vi använde samma gjord (lädergjord) utan att putsa emellan och alla fick svamp... En hann få mycket med svullnad och ödem och nån hann vi bahandla i tidigt skede så att det inte blev så mycket.

Enligt chefen som hållt på med unghästar i fleera år är det rätt vanligt att unghästarna får svamp vid gjorden, de äldre/som är ridna ett tag brukar inte få det. Efter i somras införde vi att alla unghästarna har haft egen sadelgjordstunnel med sig och vi har inte haft någon svamp där efter det, pepparpeppar...

Kanske inte riktigt svar på din fråga, då jag är ganska säker på att vårat inte kommit varken från gnagare eller någon annan häst, iaf inte synligt.
Om tunneln inte var tvättad innan kan det kanske komma från en annan, äldre, häst, som burit på svampen men inte själv haft några problem, verkar som att de blir resistenta när det är äldre (?). Fast jag tycker att dina hästar borda ha fått det tidigare isåfall...

Iaf, hur det nu än kom dit, så behandlade vi med något som heter Imaverol, det torkar ut och dödar svampen. Det ska man ha på sålänge det är "kladdigt", och pilla bort alla skorpor. Pälsen brukar följa med av och huden under kan också bli lite torr och fnasig av medlet, så då får man varva med någon sorts mjukgörande salva. Vi hade en jättebra, tror det heter ProbaVet, som är antiseptiskt också och används till att behandla mugg mm.

Senast ändrad:
Sv: Kan möss (ev råttor) ha någon smitta som kan ge hudproblem på häst ????

Tror inte det är svamp (för övrigt är jag ganska övertygad om att det var streptotrikos ni fick på era är typiskt så det sprids fick själv hit det då för en del år sedan från Joys ryttares stövlar vilket jag sedan spred vidare innan vi han reagera på att det var på gång. Har tidigare också haft den enorma turen att få in det från en smart tävlingsveterinär som lyckades med bedriften att sprida det med sitt stetoskop och hade naturligtvis använt samma gjord på tre hästar innan det blommade upp en stor fläck precis där vet satte sitt stetoskop så naturligtvis fick jag det då på alla de tre. Riktigt skit det där på att sprida sig lätt.

Dock är jag övertygad om att det inte finns någon smitta i tunneln härrörande från någon häst, tjejerna är de sista som använt den och då hade de den under en längre sammanhängande period så hade det funnits något i den skulle det ju kommit då.

De har båda bara haft den på sig vid ett pass (rids varannan dag) en av dem blev ordentligt varm och svettig (trotsålder ;) ) den andra har jag precis satt igång efter vila så hon skuttade mest runt i lina och skrittades sedan en stund bara så inte synligt svettig alls (det är den som har mest med ordentligt ödem, dock är hon väldigt känslig i huden) ser knepigt ut för det är så sårigt inte krustigt som sen blir sår utan riktiga runda sår på massor av ställen redan innan man börjat pilla runt. Svamp skulle ju inte heller utvecklas så nu då svamp inte klarar minusgrader och iom att det sitter halvt under magen så är ju området rätt öppet från täcket

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka