Kan morfar ta ut tillfällig föräldrapenning i samband med förlossning?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Någon som vet om tex mitt barns morfar har rätt till att ta ut tillfällig föräldrapenning när jag och min man ska in på förlossningen med nr 2?

Jag har läst på FKs hemsida men fattar inte helt.

Sv: Kan morfar ta ut tillfällig föräldrapenning i samband med förlossning?

Ska morfar vara hemma med barnbarn medan du och pappan är på förlossningen för att föda ytterligare ett barn?

Har jag förstått rätt?

Nej då kan nog inte morfar få någon ersättning, iaf inte som man kan läsa sig till på hemsidan.

När kan man få tillfällig föräldrapenning?

Du kan få tillfällig föräldrapenning när du avstår
från att arbeta för vård av barn när:
• Barnet är sjukt eller smittat.
• Ordinarie vårdare är sjuk eller smittad.
Ordinarie vårdare är den som brukar ha hand
om barnet när du arbetar, till exempel en
annan
förälder, dagbarnvårdare eller släkting.
• Den andre föräldern måste följa med ett
annat av familjens barn till läkare.
• Du ska besöka barnavårdscentralen eller en
annan mottagning för barnhälsovård, till
exempel tandläkare eller barn- och ungdomspsykiatrin
(BUP).
Du kan också få tillfällig föräldrapenning när
du som är förälder till ett sjukt barn eller ett
barn med funktionsnedsättning besöker en
institution, till exempel habilitering, specialskola
eller liknande.

Senast ändrad:

Ska morfar vara hemma med barnbarn medan du och pappan är på förlossningen för att föda ytterligare ett barn?

Har jag förstått rätt?

Nej då kan nog inte morfar få någon ersättning, iaf inte som man kan läsa sig till på hemsidan.

Du har fattat det hela rätt.

Han kan inte heller ta föräldrapenning va?

Jag har för mej att jag läst nått om, någonstans, att en släkting kan ta ut någon form av ersättning, tex om jag och min man jobbar så kan mormor vara hemma med vårt barn och få ersättning, fast det då dras från det barnets FP-dagar. Men jag kan ju ha drömt.

Jag har för mej att jag läst nått om, någonstans, att en släkting kan ta ut någon form av ersättning, tex om jag och min man jobbar så kan mormor vara hemma med vårt barn och få ersättning, fast det då dras från det barnets FP-dagar. Men jag kan ju ha drömt.

Morfar var hemma med barnen en dag då de var sjuka och vi båda var fullbokade på jobbet. Han hade kunnat få ut VAB om det inte hade varit så att han var pensionär. Vet inte om det är liknande med föräldrapenning?

Jo det stämmer, att tillfällig föräldrapeng kan ges till annan än förälder om båda föräldrarna arbetar.

Men ni är ju inte på arbetet, ni är ju och föder barn. Men jag tycker du ska ringa och fråga FK direkt..

Nej, det finns ingen möjlighet att överlåta tillfällig föräldrapenning vid en förlossning eftersom varken du eller din man vid det tillfället själva har rätt till TFP (man kan inte överlåta TFP om man själv inte har rätt till det vid det tillfället).

Fast nu handlar det ju om barnet som redan finns, dvs nr 1 ( det barn som morfar ska passa ) och inte den som ska födas.

Jo det stämmer, att tillfällig föräldrapeng kan ges till annan än förälder om båda föräldrarna arbetar.

Men ni är ju inte på arbetet, ni är ju och föder barn. Men jag tycker du ska ringa och fråga FK direkt..

Håller med om att ringa fK.
Men om det är den som ska föda som vanligtvis vårdar barn nr 1, är det då möjligt att säga att vårdaren är sjuk i o m att hon är på förlossningen och föder? Och då kan morfar eller mormor ta ut TFP.

Jo man får väl lov att ringa dom. Bara det att dom själva inte har så stor koll alltid.

Var inne på deras kontor en gång och diskuterade andra saker som rörde ersättningar osv för barn och föräldrar och jag blev nästan arg på den jag pratade med för hon sa att det var på ett visst sätt och jag sa att jag läst att det var på ett annat och att jag inte kunde förstå varför dom inte ville att man skulle jobba, att man skulle bli straffad för att man bidrog till samhället.
Hon blev väl lite små sur på mej oxå och det hela slutade med att hon lite argt sa att hon skulle skriva ut reglerna så skulle vi titta på dom så jag fick se att hon hade rätt.
När hon kom tillbaka med papprena så bad hon om ursäkt och sa att jag hade rätt:cool:
Jag kunde ju lika gärna gått därifrån och planerat att lägga upp livet helt annorlunda om hon hade fått igenom(i min hjärna) det hon trodde var rätt.

Detta har min mamma också kollat upp, och nej det går inte. Endast om barnet är sjuk och mamma/pappa inte kan/vill stanna hemma med barnet kan mor/farföräldrar vara hemma och få ersättning.

//Linda

Jag vet inte om jag förstår situationen. Är ni normalt hemma med stora barnet eller varför ska hen inte gå på dagis som vanligt?
Tillfällig föräldrapenning kan man bara överlåta om man som förälder skulle ha rätt till det, dvs om barnet av nån anledning inte kan vara på dagis tex för att det är stängt elelr att barnet är sjukt. Om det är så att morfar måste resa långt och därmed inte kan komma till sitt eget jobb så borde eventuellt lagen om ledighet vid trängande familjeskäl kunna användas, dvs att han har rätt att ta ut ledighet utan att ta ut semesterdagar. Men jag utgår ifrån att han inte får betalt för dessa dagar.

Du kan inte få tillfällig föräldrapenning för vård av barn om du är hemma med barnet därför att förskolan eller skolan är stängd.

Nej det har du rätt i. Men i vilket fall går det inte att applicera i TS läge. :)

Vi båda jobbar men vi har inte barnet på dagis/hos dagmamma utan får ihop allt ändå.
Jag har dock gått hem på sem nu för att snart gå på havandeskapspenning.

Vi har heller inte någon släkting/vän som inte jobbar och därmed inte förlorar lön på att ta hand om våran son när nr 2 föds.
Vi får väl betala den som avstår från sitt jobb i värsta fall för barnens pappa vill vara med förlossningen.

Måste bara tipsa om att FK finns på facebook. På dagarna går det snabbt att få svar på sina frågor där! Man slipper telefonkön...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 198
Senast: MML
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 088
Senast: KesoNeso
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 266
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar