kan modersmjölken vara infekterad?

J

jollan

vi har hos oss en omplaceringskatt som när den bara var några veckor blev biten av en hund i ansiktet. Nosen skadades och hon fick en hel del ärrbildning i nosen vilket gjorde att hon aldrig kunde bli av med infektionen. Hon låter till och från som hon är förkyld i och med den trånga passagen. Hon har inte svårt att andas men däremot har ju aldrig infektionen kunnat rinna ut ur nosen ordentligt.


Vi har varit hos ett flertal veterinärer och dom anser henne inte att hon är avlivningshotad. Hon lever ett normalt liv med en enorm livsglädje. Det vi som ägare gör är att skölja ur nosen och tvätta rent med jämna mellanrum.

Nu till kruxet. Med tanke på hennes infektion så har vi aldrig vågat kastrera henne. ( rädsla av att hon inte ska klara av att bli sövd) Vi var bortresta för ett tag sedan och hade en bekant som passade katten. Hon var i höglöp och lyckades ta sig ut ur huset.


Men vi anade ingenting förän idag. Nu ligger här 3 stycken välskapta kattungar. Dom är pigga och matfriska och verkar må som dom ska.

Men jag undrar denna kroniska infektion som vår katt har i näshålan, kan den på något vis gå ner i modersmjölken och göra kattungarna sjuka?

hon går inte på någon medicin. Det gjorde hon hos den förra ägaren men veterinären ansåg att det inte fanns någon mening eftersom det inte kunde rinna ut ur näsan ordentligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: kan modersmjölken vara infekterad?

Jag skulle inte tro att det råder någon överhängande risk att modermjölken överför infektion, däremot mamman när hon tvättar kattungarna. Har hon smittämne i nosen kan det lätt överföras till ungarna när hon tvättar dem så det är nog extra viktigt att nosen hålls ren och att ni håller koll på ungarna. Visar de några som helst tecken på sjukdom behöver de akut hjälp.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 283
Senast: LevelSkin
·
Katthälsa Usch, imorgon ska min fina vän opereras :(. Han har 8 tänder kvar och nu är det alltså dags för att dom ska väck dom också (dvs alla de...
2
Svar
24
· Visningar
2 660
Senast: Jen80
·
Katthälsa Vår katts högra öga började rinna och någon timma senare hade det kommit mycket gulgrönt gojs och vi bokade tid hos veterinären...
Svar
9
· Visningar
3 490
Senast: Ruben
·
Hundhälsa Hej! Måste få skriva av mig.. Att göra en lång historia lite kortare så skulle min kompis hjälpa till och rehabilitera en "nervös" hund...
Svar
15
· Visningar
2 077
Senast: Sissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp