Kan mina nya glasögon hjälpa mej i ridningen?

S

sandrahedman

Kanske är denna fråga korkad men då får jag väl räkna med ett gott skratt tillbaka helt enkelt... :D Nu är det iallafall som så att jag för ungefär en månad sedan skaffade glasögon för att jag ser dåligt på långt håll, är alltså närsynt. Styrkan är 1.0 så det är inget gravt synfel direkt men jag undrar ändå om det kanske är lönt att ha på sej dem när jag rider? Tänkte med tanke på att jag hoppar mycket så kanske det hjälper avståndsbedömningen eller liknande?

Någon som har ett svar på detta? :laugh:

Sv: Kan mina nya glasögon hjälpa mej i ridningen?

Om du känner dig bekväm i dem så tycker jag att du ska ha dem på!
Mitt synfel är många gånger "värre" än ditt :angel:, var länge sen jag såg så bra som du gör. Dock tror jag inte det skadar att du har dem, du fick dem ju av en anledning, eller hur?
Känns det obekvämt, skaffa kontaktlinser!

En sak till bara... långsynt är du nog. Jag är närsynt. Ser bra på nära håll, dålit på avstånd.

Jag har oxå ganska nyligen skaffat glasögon & om jag inte missminner mig så har jag samma fel som du.
För mig så hjälper det att ha glasögonen på mig när jag rider, inte för att jag hoppar och så utan rider i skogen men i skogen finns en del grenar :angel: som plötsligt kan uppenbara sig fortare än jag trodde när glasögonen är hemma.
Du får prova om du märker någon skillnad :idea:

Som sagt, för mig är det lättare med skarpare syn, upptäcker saker snabbare när man kan identifiera saken i tid ;)

Jag har samma styrka som dej och rider aldrig utan. Bär dock dygnet runt linser nu.

Helt otroligt... Läste inlägget 2-3 gånger och fick det till samma sak varje gång. Att hon såg bra på avstånd! Herrehud, jag är överarbetad, måste nog sjukskriva mig snart... :D

Läsglasögon eller glasögon för att använda hela tiden?

Om det handlar om läsglasögon så kommer du förmodligen bara att få problem, men handlar det om glasögon som du ska använda hela dagen så kan faktiskt din kordination bli bättre. Även avståndsbedömning etc kan förbättras.

Jag kan inte rida med glasögon. De bara skumpar ner på näsan. Så det får bli linser för min del. Helt utan hade det mesta varit suddigt. *s*

Läsglasögon eller glasögon för att använda hela tiden?

Om det handlar om läsglasögon så kommer du förmodligen bara att få problem, men handlar det om glasögon som du ska använda hela dagen så kan faktiskt din kordination bli bättre. Även avståndsbedömning etc kan förbättras.

Det är alltså inte läsglasögon utan sådana som jag ser bra på långt håll med! Tack så mycket för svaret. :)

Har du märkt någon skillnad, att de hjälpt dej vid ridningen då?

Om glasögonen skumpar ner på näsan så är de dåligt inpassade, gå tillbaka till optikern och få dem justerade, de ska inte glida iväg.

Till TS: Jag hade väldigt svaga glasögon i början, men jag märkte klar skillnad när jag hade dem på. I hoppningen hjälpte det med avståndsbedomning och man såg tydligare vilken vinkel hindret stod i så jag visste hur snävt jag skulle svänga annars kunde jag komma snett på hindren.
Det hjälpte även mycket med bokstäverna (eftersom jag inte kan alla utantill:angel:) om man skulle vända upp nånstans. På våra lektioner sa de ofta var vi skulle göra olika saker genom att säga olika bokstäver. Lite knepigt om man inte såg dem.

Prova att rida med glasögon ett tag och se vad du tycker. Jag blev iaf mycket hjälpt av dom.

Hejsan! Jag har samma synfel som dig och jag rider mkt utan linser. Hopptävlade förra veckan utan faktiskt. Jag tror att det är väldigt inviduellt vad man tycker, prova dig fram. Just nu har jag sommarlov och då använder jag knappt mina linser/galsögon :)

Jag rider numera alltid med glasögon på, är närsynt. Från början gjorde jag inte det, och det var lite pinsamt på lektion när ridläraren höll upp fingrar bakom ett hinder för att man skulle titta rakt fram. Jag sa helt enkelt inget:angel:

När jag sen började använda dem insåg jag att jag faktiskt kunde se bokstäverna på banan och numrerna vid hinder på tävling(yes, braaa minne - not!) Sen är det också ganska trevligt och se om man känner igen någon om man möts, istället för att bara glo oförstående:angel:

Det enda negativa jag kommer på är att det är inte kul att rida ute i regn, och inte bra med glasögon utan bågar. Mina båglösa sprack efter några månader i stallet:grin: Inte roligt för plånkan det inte :grin:

Tack så mycket för svaret! Jag ska nog till att prova rida i glasögonen nästa gång jag hoppar. :)

När jag var yngre red jag också utan någonting trots att jag var närsynt. Jag tyckte det gick bra, men så bestämde jag mig för att prova linser. Jag var lite mera närsynt är du 1.75 i styrka, men inte ett jätte synfel ändå. WOW kände jag när jag red med dem i början. Jag kunde inte fatta att jag ens vågat hoppa utan dem, men det hade jag glatt gjort och på den tiden hoppade jag både ganska mycket och rätt högt. Plötsligt såg jag hindren med tydliga konturer. (Höll på att cykla omkull första gången jag hade linserna för då såg jag alla blad på träden. Innan hade det varit en grön massa)
Tycker absolut du ska prova rida med dem, men varför inte linser istället? Bland hästar och vid ridning känns det mycket säkrare tycker jag. (fast många rider med glasögon så det är nog inga problem det heller. En vanesak antar jag)

Jag har haft mina glasögon så länge nu och har nu mycket sämre syn än du. Men visst jag tycker absolut du ska ha dem när du rider.

Jag red första dagen jag fått mina glasögon och det var lite läskigt men det var för att ögonen inte hunnit vänja sig riktigt så avståndsbedömningen var inte den bästa. Men nu har du haft dina ett tag förstår jag och då har ögonen hunnit vänja sig.

Jag köpte linser för 2 år sedan som jag skulle ha i stallet i första hand men jag glömde alltid sätta på mig dem så sist jag bytte glasögon så köpte jag två par. Ett par lite tåligare att ha i stallet och ett par lite finare. Fast det är oftast stallögonen som sitter på jämt. :D

:DOkej, tack! Låter verkligen som om att jag ska prova detta då

:DOkej, tack! Låter verkligen som om att jag ska prova detta då :d :D

Rider aldrig utan:laugh:
Nu hoppar jag inte överdrivet mkt men självförtroende har blivit bättre då man fick bättre syn!:bow:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 814
Senast: cassiopeja
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 451
Hästmänniskan Måste lämna ut min 2 åring (eller ja, 2 ½ år snart) på foder på obestämd tid pga att jag ska flytta och det inte finns stallplats...
Svar
15
· Visningar
1 620
Senast: jezzibell
·
Övr. Barn Vet inte om jag lägger denna helt galet nu, men vilket ställe bättre än Buke kunde jag hitta för att ventilera dessa funderingar...och...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama