Kan min hingst bli godkänd?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MajaJonsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 459
M

MajaJonsson

Hej allihopa. Jag har en olderburgar hingst som aldrig är visad... Han är 7 år, kan jag få honom godkänd? Eller är det "för sent" ? Kan jag på något annat sätt betäcka med honom? Är jättetacksam för svar då jag har så himla svårt att hålla reda på allt.. Om någon har tips på vad som krävs för att få en hingst godkänd så skriv gärna det med... Tacksam för alla tips! :bump:

Sv: Kan min hingst bli godkänd?

Är han 7 år kan han bli godkänd via prestationer. I ASVHs hingstregemente kan du se vilka kravs som ställs http://www.asvh.se/regelmenten/hingstreglemente.pdf

Du kan redan nu låta honom betäcka men avkommorna får grå papper. Det betyder att de aldrig blir stamboksberättigade och att de är utestängda från en del unghästevenemang.

hej när hästen är så gammal som 7 går man på prestation och då måste din häst ha fina placeringar tom 145 -150 hoppning.
mvh

Om det är en dressyrhingst?;) Nu är väl O mer hoppblod, men det finns säkert gångartsförärvare oxå

hej när hästen är så gammal som 7 går man på prestation och då måste din häst ha fina placeringar tom 145 -150 hoppning.
mvh

Korrigering, om hingsten är 7 år i år alltså 8 år när den visas på bruksprov i februari så gäller 5 placeringar i 140 nationell (eller högre) som 7 åring.

Är hingsten bara 6 år i år och alltså 7 år på bruksprovet i februari så gäller genomförd årgångsfinal som 6 åring.

jo vet att det är så.. men hade hoppats på ett lite lättare kryphål ;) Tack iallafall

Det finns nog inga kryphål alls. Det som nämns ovan är för att hingsten ens ska vara visningsberättigad. Sen görs ju en bedömning på bruksprovet ifall han är lämplig för avel - vilket bara de allra bästa är.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 654
Senast: Freazer
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 433
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 025
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrhingsten Skyline to B.
Tillbaka