Kan mash ges kall och ändå förebygga kolik?

Toudi

Trådstartare
Som rubriken lyder. Vill ge något extra utöver den fria tillgången för att hålla magarna i trim.

Ja det kan man , jag ger aldrig i varmvatten. Behöver bara ligga blöt i typ 10-15 min.

Gissar att det är "mirakelmashen" från P*** du avser som i sin beskrivning hävdar att det varma vattnet gör ngt aldeles särskilt för hästmagen, utan att förklara vad ? :cool:...

Nja, det är nog så att linfröna i mashen behöver hett vatten för att bilda slemmet som är väldigt bra för tarmarna.

Nja, det är nog så att linfröna i mashen behöver hett vatten för att bilda slemmet som är väldigt bra för tarmarna.
Då kan man ju tycka att nämnda producent då borde nämna det snarare än att formulera sig som att "det går bra med kallt vatten men då får inte gröten sin fulla effekt och den välgörande effekten av varmt vatten " :cool: eller att "vattnet bör värmas till 60 grader och serveras vid 38 grader , om man tvekar ang vattnets kvalitet bör det kokas" .

Allt i sammanhanget att då blir det maximal effekt för kolikbenägna hästar .
Mig veterligen så går det bra att bli av med blåsyra i just linfrö och bilda slem osv även vid mycket mindre varmt vatten vilket konstaterats sen många år . Men oavsett den detaljen så är det ju inte det som varesig redovisas eller motiveras i marknadsföringen av fodermedlet.

Förlåt utsvävningen:o blir bara så trött på tillskottsfodermarknadsföring som folk spenderar absurda summor på årligen /dagligen dags ...

Senast ändrad:
Då kan man ju tycka att nämnda producent då borde nämna det snarare än att formulera sig som att "det går bra med kallt vatten men då får inte gröten sin fulla effekt och den välgörande effekten av varmt vatten " :cool: eller att "vattnet bör värmas till 60 grader och serveras vid 38 grader , om man tvekar ang vattnets kvalitet bör det kokas" .

Allt i sammanhanget att då blir det maximal effekt för kolikbenägna hästar .
Ja men det är ju den stora HEMLIGHETEN i fodret! :D Det som gör att magarna mår fint och vi korkade hästägare förstår inte det utan tror att fodret är ett MIRAKEL för dåliga magar :cool:

Förlåt utsvävningen:o blir bara så trött på tillskottsfodermarknadsföring som folk spenderar absurda summor på årligen /dagligen dags ...

Håller med dig, jag bor ju i landet där fodret du nämnde tillverkas och här går det fint att hitta på i prinicip vad som helst. Folk fattar inte bättre. Här ger man 4 kg kraftfoder och 6 kg hö till hästarna om dagen fortfarande.

@Lindsen ja konstigt att ingen grovfoderproducent ännu inte kommit på att de ska börja sälja olika partier av sitt grovfoder med olika etikett och rön om hur unikt detta foder är pga dess innehåll med tillhörande hemliga kombinationer av gräsblandning och lite unika örter som dock inte redovisas exakt . :cool:

@Lindsen ja konstigt att ingen grovfoderproducent ännu inte kommit på att de ska börja sälja olika partier av sitt grovfoder med olika etikett och rön om hur unikt detta foder är pga dess innehåll med tillhörande hemliga kombinationer av gräsblandning och lite unika örter som dock inte redovisas exakt . :cool:
Ja, snart kommer nog någon på idén att de kan tjäna pengar på det med.
I detta landet tror man att hästarna blir "mätta" av kraftfodret så man måste ge mycket

Jodå - det finns! Dåligt redovisade fröblandningar för vallsådd finns med.

Liknande trådar

Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 498
Senast: Ketrawzc
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 248
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 840
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka